Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av skifte

Hans Salbu
 Del

Recommended Posts

Forsøk:

01 Hatlem

02 Aar 1825 den 5 Septb mødte

03 paa Gaarden Tysse Jens Johannes-

04 sen og udi Overvær af de 2de

05 Vittl-Vidner Martens og HB.

06 Landmark anmeldte at sidstleden

07 aar var ved Døden afgaaen –

08 Hans Baardsøn Hatlem

09 efter hvilken Comparenten paa

10 sin Hustrue Halfrid Hansdatters

11 Vegne er eneste Arving ifølge

12 et nu foreviist og med Kong-

13 lig Comfimation[sic] forsynet Testa-

14 mente af 22de Marts 1803. –

15 Han angav Boets beholdne

16 Formue som Ham var tilfalden

17 til Beløb      - - - 50 Spd

18 – Omkostninger –

19 Kongens Kasse 5 pto  3 Spd " – "

20 Dietpenge                     [tar ikke med beløpene nedover]

21 For Arveanmeldelsens Forfat-

22 telse                              

23 Vidnerene

24 Fogden

25 Indførsel i Protokollen

26 for Gjenpart af Testamentet

27 = Er – 6 Spd " – 6s

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp!

Siden arvingen er bekreftet gjennom testamentet betyr dette at Halfrid ikke var hans ekte datter? Hun vokste nok opp hos Hans og kona, men jeg mistenker at hun er barn av søsteren til kona og adoptert. Bygdeboka sier at hun er et barn Hans hadde fra før han giftet seg, men jeg får ikke dette til å stemme.

Endret av Hans Salbu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre alt for lite (les ingenting) om arverett. Men fra en lekmanns synspunkt (mitt) kunne det vel være rimelig å anta at Halfrid i hvert fall ikke var Hans' og frues barn. Tror det var slik at uekte barn kunne «lyses i kull og kjønn» og derved arve på lik linje med ‹ekte›. Det vil si at de ikke kunne arve (uten kanskje ved testamente?) hvis ikke dette var foretatt. Nøyaktig i hvilken tidsperiode dette var lov og rett vet jeg ikke. Hvordan regler for adopsjon var dengang kjenner jeg heller ikke til. Like lite som reglene rundt fosterbarn.

Beklager å ikke kunne være mer til hjelp.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 1825, og då galdt (iallfall i hovudsak) arvereglane i Kristian Vs Norske Lov (1687). (5-2-71 og 5-2-73)  -med atterhald om at det finst presiseringar i ei eller anna forordning i mellomtida:

Uekte born arva mora på vanleg måte, men ikkje faren ("uekte" kjem frå tysk og tyder noko slikt som "utanfor lova", og inneber m.a. at barnet ikkje hadde nokon juridisk far).

Faren kunne tinglyse dei som sine ("lyse i kull og kjønn"), og då ville dei arve halvt med "ekte" born.

Dersom det ikkje var ekte born, ville det/dei uekte tinglyste arve alt etter faren.

Testamente måtte godkjennast av kongen (som her), og kunne vel eigentleg tilgodesjå kven som helst (iallfall når det ikkje var direkte etterkomarar).

Dersom ikkje teksten i testamentet fortel noko, kan ikkje det at det er eit testamente i seg sjølve seie noko om kven Halfrid var.

- bortsett frå (som Even seier) at ho ikkje kunne vere ektefødd dotter av Hans og kona.

Ho kunne vere ei uekte dotter av Hans (tinglysing ville truleg vore enklare, men det kunne vere andre grunnar til å velje testamente),

eller nokon annan (t.d. pleiedotter, systedotter til kona).

Lovergulert adopsjon vart innført på 1900-talet, så det var ikkje aktuelt i 1825.  Folk kunne "ta til seg" barn, som pleie/fosterbarn.

Eventuell arv til desse måtte ordnast ved testamente.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for meget gode innspill.

Dette er en slektsgåte som nærmest drev min farmor til vanvidd. Hun var veldig interessert i slekt og kjente til disse personene, ikke bare gjennom bygdebøker, men historier fortalt i slekta. Halfrid var visst kjent som Hans Bårdsens datter, men det var også kjent at han og kona (Brita) ikke kunne få barn. Han var sersjant og min bestemor trodde at han var mye på reise og at han hadde med seg et barn hadde han hadde fått et annet sted i landet. Søstra til Brita, Marie fikk derimot en rekke barn med Hans Ivarsen, blant annet en Halfrid i 1775 som vi aldri hører noe mer om (I følge bygdeboka), men det må jo være henne som er bortsatt/adoptert til Hans og Brita. Siden han har ført henne som arving i testament kan det jo virke mer som en "adoptivdatter" enn et pleiebarn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider