Gå til innhold
Arkivverket

Annotasjonsrulle

Tom R. Evensen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Et par spørsmål: 

1)

Jeg søker patentet til Svante Rikard Olsson i annotasjonsrulle fra Tønsberg innrulleringskontor.

I "Register til annotasjons- og hovedrulle", 1907-1933, står han oppført med nr 4515 (https://media.digitalarkivet.no/view/33142/194), men det ser ut for meg som de tilgjengelig arkivene stopper på "Annotasjonsrulle Patent 2406-4085", 1904-1910. Er det noe jeg overser? Eller er det jeg leter ikke tilgjengelig ennå?

2)

Svante Rikard Olsson var født i Sverige i 1868, men fikk norsk kone og bosatt i Tønsberg-området fra 1894. Han fikk norsk statsborgerskap i 1919, men var sjømann hele perioden i Norge. Jeg har ikke lyktes i å finne noe patent registrert på ham annet enn det over. Må jeg kanskje til svenske arkiver for å finne noe på hans sjømannskap i perioden fram til 1919, selv om han bor i Norge?

mvh

Tom R. Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom R. Evensen skrev:

1)

Jeg søker patentet til Svante Rikard Olsson i annotasjonsrulle fra Tønsberg innrulleringskontor.

I "Register til annotasjons- og hovedrulle", 1907-1933, står han oppført med nr 4515 (https://media.digitalarkivet.no/view/33142/194), men det ser ut for meg som de tilgjengelig arkivene stopper på "Annotasjonsrulle Patent 2406-4085", 1904-1910. Er det noe jeg overser? Eller er det jeg leter ikke tilgjengelig ennå?

2)

Svante Rikard Olsson var født i Sverige i 1868, men fikk norsk kone og bosatt i Tønsberg-området fra 1894. Han fikk norsk statsborgerskap i 1919, men var sjømann hele perioden i Norge. Jeg har ikke lyktes i å finne noe patent registrert på ham annet enn det over. Må jeg kanskje til svenske arkiver for å finne noe på hans sjømannskap i perioden fram til 1919, selv om han bor i Norge?

Til 1)

Til 2)

• Annotasjonsrullen er den rullen hvor man ble innført som førstereisgutt i utenriksfarten, før man senere ble overført til hovedrullen. Når Svante Rikard Olsson tilsynelatende er registrert i annotasjonsrullen omkring 1919, jf. årstall øverst på registersida, tyder det på at han ikke finnes i eldre ruller i Norge. Om han kan finnes i Sverige, tør jeg ikke svare på, men hadde han bodd i Tønsberg-området fra 1894, virker det i utgangspunktet rart om han var rulleført i Sverige. Kan årsaken heller være at han før 1919 kun var i innenriksfart?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.