Gå til innhold
Arkivverket

Et aldrende Telemark ektepar i 70-årene emigrerte til Amerika 9 april 1872. Men hvor endte ferden?

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/kb20061108330881

Ministerialbok for Gjerpen (Telemark) 1872-85 side 349 nr. 41 og 42 viser at ekteparet Christen Hansen Borgeskov (arbeider, 73 år) og Elen Maria Mathiasdatter (74 år) reiste til Amerika 9 april 1872. Jeg kan ikke se at de hadde med seg  familiemedlemmer, så det lå vel i kortene at de hadde slekt der borte som stod klar ved ankomsten. Lar det seg gjøre å finne ut hvor de slo rot - hos hvem - og når ekteparet døde?

Ved folketellingen i Gjerpen 1865 fant jeg følgende: boende på gården Borge vestre:

Christen Hansen, 66 år, f. Holden prestegjeld (dvs, Holla), huseier, maler.

Ektefelle: Elen Marie Mathiasdatter, f. Vitsø prestegjeld, 64 år.

Sønn: Mathias Christensen, 30 år, fotografist.

Alderen på ekteparet ved utreisen til Amerika synes ikke helt korrekt: 

Elen Marie Mathiasdatter, finner jeg døpt i Kviteseid, Telemark 25 juli 1802.

Christen Hansens identitet er jeg litt usikker på siden det ved folketellingen i 1801 finnes 2 mulige kandidater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Hansen Otterkjær f 1799- og Ellen Maria Mathisdatter Usler 1802 sin Huslyd og barn som utvandret. En søster Av Ellen Maria, Kari Mathisdatter Usler kan sees som utvandrer mai 1847

https://www.soge.kviteseid.no/individual.php?pid=I50057&ged=Kviteseid.GED&tab=0

Nb! trykk på + for kildebelegg der det er funnet

Mvh Johnny Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johnny Øberg Henriksen skrev:

Hei Johnny  - nå har du sannelig vært til stor hjelp for meg. I tillegg har du gitt meg mange nye opplysninger om Usler slekten.

Jeg begynner nå å nærme meg sannheten bak en trist hendelse som inntraff i 1870. Piken Thrine Johansdatter (f.1849) nedkom med et barn, og barnefaren hadde absolutt ikke til hensikt å gifte seg med henne. Historien gjentok seg tydeligvis, for Thrine var selv et resultat av et utenomekteskapelig forhold, og hennes biologiske far tok heller ikke ansvar.  Moren var Marthe Christine Christensdatter, født 1826, og hun er å finne nettopp i de vedleggene du har sendt meg. Hun var nemlig datter av Christen Hansen Otterkjær (f. 1799), som sammen med konen reiste til Amerika i 1872.  Henger du med?

Ugifte Thrine Johansdatter gav bort barnet sitt til fosterforeldre og valgte å utvandre til Amerika 5 oktober 1882. Det nærliggende hadde da vært å reise til besteforeldrene som hadde utvandret i 1872. Men disse var kan hende ikke i live da Thrine reiste over, så jeg har undret meg på hvem det var hun hadde til hensikt å reise til. Det nærliggende hadde vært om den ugifte moren hadde tatt følge, men det ser ikke slik ut. Etter ditt innlegg forstår jeg nå at hun hadde en drøss med slektninger i Amerika. Om besteforeldrene var døde så hadde hun jo to av morens søsken der - nemlig Karen Andrea Christensdatter (f. 1829) som sammen med mannen utvandret 1 april 1862, og videre morens yngste søster, den ugifte Maren Christensdatter som utvandret 17 mars 1863. Om ikke dette var nok , hadde også morens søster Kari Mathiasdatter Usler utvandret i mai 1847, og det står oppgitt at hun var å finne i Wisconsin.  Det står også Wisconsin som bosted for foreldrene Christen Hansen og Ellen Marie Mathiasdatter, hvis nå dette er til å stole på. Men en mulighet er det jo.

Hva gjelder Thrine, så hadde hun giftet seg og fått barn da hun reiste til Amerika 5 oktober 1882. Familien slo seg ned i Cook i  Illinois. Hun døde her i 1926, 77 år gammel.

Så mange takk for dine innspill. Men så var det disse besteforeldrene - skulle gjerne ha visst hvor de hadde sitt hjem i Amerika og når de døde. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider