Gå til innhold
Arkivverket

Modum: Noen som har sett skiftet etter Elias Tostensøn Fossum av 9/12-1674 - og/eller etter Johanne Eliasdatter Tanberg som ble begravet 28/2-1734?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

I en åstedssak om Tanberg 3/4-1731 står det vist til et skifte etter Elias Tostensøn Fossum 9/12-1674 (to år etter hans død) i 10. linje på venstre side: https://www.digitalarkivet.no/rg20090223360139

Dette skiftet (eller noe skiftekort fra det) er jeg ikke i stand til å finne. 

Hans "indisie-beviste" datter Johanne Eliasdatter Tanberg ble begravet 28/2-1734 som nr 18 på høyre side: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650300

- men noe skifte (eller skiftekort) etter henne er jeg heller ikke i dette tilfellet i stand til å finne.

Noen som er flinkere enn meg?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to Modum: Noen som har sett skiftet etter Elias Tostensøn Fossum av 9/12-1674 - og/eller etter Johanne Eliasdatter Tanberg som ble begravet 28/2-1734?

Fant dette fra en tidligere tråd:

"Jan Engedahl

Skrevet Mars 23, 2012

Jeg tror nok at vi skal holde oss innaskjærs når det gjelder Søboholm, nærmere bestemt Modum. Når jeg leste Søboholmsslektens "danske opphav" i NST for en del år siden tenkte jeg at jeg skulle skrive en artikkel om disse da jeg selv mente jeg viste bedre 🙂 Tror nok ikke det blir noe artikkel med det første, men det kan være jeg kan hjelpe dere på rett spor.

Her et lite klipp fra tingboka . . . "at Elias Fossum var Fader til Peder Eliassøn som var hans eeneste eftterlatte Søn og at Johan Pedersøn var Peder Eliasøns eldste Søn og at nu Edvard Steer er Johan Pedersøns eldste søn, og følgelig den eldste søns sønnesøn af Elias Fossum”

Dette kan jo være navnelikheter, men det får være måtepå til likhet.

Kan ellers nevne at det blr holdt skifte etter Elias Tostensen Fossum 09.02.1674 og Peder Eliasen 25.10.1699. Jeg kjenner ikke til om disse er bevart. Tidligere brukere på Fossum ut i fra ukomplette notater. Ole n. 1591. Torsten Olsen n. 1600-1639. Enken gifter seg med Jens Nilsen n. 1641-1647. Elias Tostensen n. 1657 + 1672.". 

Sitatet er hentet fra side 2 i denne tråden:

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har STOR tiltro til Jan Engedahls opplysninger, men man skal jo (om mulig) kontrollere selv:

Ole (eller egentlig Oluf) er nevnt ifm kongehyllingen i 1591 - den er grei.

Neste kjente bruker er Torsten - men hvilken kilde oppgir hans farsnavn?

Deretter enkens nye mann - enten han heter Jens Christensøn eller Jens Nilsøn - kilde til farsnavnet?

Deretter kommer (antagelig Torstens sønn) Elias Torstensøn - den (og videre linje) er grei.

Håper Jan ser dette...

(Eller noen andre, selvfølgelig...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider