Gå til innhold
Arkivverket

Karl Sofus Collett / Christoffersen

Anne Emilie Thelin
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med å tyde det første ordet under faddere for Karl Sofus, født 07.08.1869? Og navnene på fadderne?

I Ministeralbok for Christiania Domkirke/ Vår Frelser nr 17 1869 s. 38 er min oldemors adresse oppgitt il Øvre Vognmandsgade 27: https://media.digitalarkivet.no/view/659/45 

Aftenbladet, onsdag 20. januar 1864

https://www.nb.no/items/2f89948dbaa355df3257a3c6c6c3ce1f?page=3&searchText="øvre vognmandsgade"

image.png.ea450c06fc74753bea47b42603c0b5bd.png

Etter flere søk er jeg fortsatt usikker på om min mormors adresse var Ø. Vognmandsgade eller f.eks S. eller L. Vognmandsgade, evt om adressen fantes tidligere og var gått ut av bruk i 1869. Kan noen bidra til oppklaring? Om mulig vil jeg også gjerne finne ut hva slags virksomhet som var på denne adressen. Enten boliger, eller annen virksomhet, - f.eks var det buntmakere i nr 17, - eller var det en helt annen type virksomhet? 

Jeg er svært takknemlig for hjelp!805158916_FaddereveddpentilKarlSofusCollett.thumb.jpg.399ff07c5e989cbaa40e377c63db6525.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det er kanskje Smedsvend?

Muligens, - den første bokstaven er nok S, men s inne i ordet ligner ikke på s inne i andre ord/navn i samme tekst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det er ganske sikkert en -s- midt i ordet.

Samme samme -s- som i -sen-etternavnene.

Bra, - takk!🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik? Faddere: Smedsvend Anton Johannessen Kristiansen, Gulbrand Amundsen, Bogbinder, Svend Peder Hansen, Sömand, Anne Marie Kristiansen, Kone, Martine Hansen, Pige (Litt usikker på om det er overstryking i den første)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Omtrent slik? Faddere: Smedsvend Anton Johannessen Kristiansen, Gulbrand Amundsen, Bogbinder, Svend Peder Hansen, Sömand, Anne Marie Kristiansen, Kone, Martine Hansen, Pige (Litt usikker på om det er overstryking i den første)

Spennende!! Takk! Jeg har prøvd å finne noen av dem, men har ikke lykkes med det, - hvis jeg fant mer her, kunne jeg kanskje finne ut mer om min oldemor Lovise Martine Svendsen både før og etter fødselen til min morfar Karl Sofus. Mulig hjelp med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider