Gå til innhold
Arkivverket

Tre stykker fra samme familie begraves på samme dag på Kongsberg 1785. Hva skjedde?

Lasse Såtvedthagen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har funnet tre stykker fra samme familie som blir begravd på samme dato (13 Juni 1785).

https://www.digitalarkivet.no/kb20070316630127 (Andre kolonne, 13 Juni. De har en klamme rundt seg på venstre side).

Det er mann, kone og sønn som er døde. De var: Hans Pedersen Falch, som jobbet som smed;  Kona hans, Ingeborg Dietrichsdatter Zeiner og deres felles sønn Peder Hansen Falch på 25 år.

Jeg har problemer å tyde hva som står skrevet i kirkeboka. Klarer noen å hjelpe meg å tyde om det står noe om hva som har skjedd? Eller er det noen som veit noe om dem?

Hans og Ingeborg hadde for øvrig flere barn sammen. (https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:2:3RZZ-SBX)

mvh

Lasse S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk:

d: 13 ejusd 13/6 Mester Smed Hans Pe-

dersen Falk; gl: 51 Aar & nogle

Maaneder, bet: alle Kl: for alle 3

item. hans Hustroe Ingebor Diderichsd:

Seigner; gl: 50 Aar og nogle Maa

neder

item. hans Søn Ung-Karl Peder Hans:

Falk; gl: 25 Aar, ringere 2

Maaneder.

Ingenting om dødsårsak, så vidt jeg kan se. Og presten har vært påpasselig og skrevet dette Barn død i Kopperne i innførselen over, så hvorfor ikke her? Tyder på at det kanskje ikke var smittsom sykdom i hvert fall?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skiftet etter ekteparet vise noe?  Tenkte det ville komme fram dersom de f. eks. hadde forulykket i brann. Her er skriften for vanskelig for meg.)

Buskerud fylke, Kongsberg, Skifteprotokoll nr. 11 (1782-1789), Skifteprotokollside, Side 305b-306a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081201380310

Nr. 245 s. 306a.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriften er absolutt ikke den enkleste, nei – men kan ikke se at det er nevnt noen dødsårsak her heller.

Har bare lest innledningen foreløpig, hvor Hans’ far og dennes hustru møter og oppgir arvingene som er er 5 barn. Dessuten møter bl.a.en søster av Hans og to søstre av Ingeborg. Så gjennomgåes løsøret på vanlig vis.

I og med at det finnes rikelig med sådant og at skiftet holdes i Stervboehuset, så ser det ut til at en eventuell brann ikke har vært der.

Og det er vel det eneste jeg kan bidra med . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Har bare lest innledningen foreløpig

Når inntekt og utgifter balanseres etter utallige sider, blir det i overkant av 1400rd igjen å dele. Så en eventuell æreløs konkurs med påfølgende desperat handling, kan vel også da avskrives som mulig ‹dødsårsak›. Bare for å ha nevnt dét . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Even Stormoen skrev:

Tyder på at det kanskje ikke var smittsom sykdom i hvert fall?

Nå var jeg korttenkt, Even… 🙄

Det hadde du jo allerede utelukket. Hvor skulle det være mulig å få oversikt over smittsomme sykdommer som skulle meldes til en eventuell ‘sunnhetsbestyrelse’ om ikke nettopp i kirkebøkenes dødsfallinnførsler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke jeg leser noe ut av skifteprotokollene om dødsårsak.

Denne slektskretsen er delvis utredet av Jon Nygaard i hans artikkel "Ibsens slekt på Kongsberg", NST XLIV-4 (2016) s. 195-227, der Hans Pedersen Falch er omtalt på side 202. Men heller ikke der står det noe om dødsårsak. Det ser forresten ut til at det kun er skifteprotokollen han har brukt som kilde.

For ordens skyld: Det var klokkeren - ikke presten - som førte kirkebøkene for Kongsberg og andre byer. Han het på denne tiden Søren Falch og hadde hatt stillingen siden 1739. Han pleide normalt å bemerke det hvis det hadde skjedd noe unormalt, f.eks. at avdøde hadde vært utsatt for en ulykke. Sykdom omtalers normalt kun for de som døde av epidemier. At han hadde samme etternavn som denne familien er trolig en tilfeldighet, de hadde opphav på ulike steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt rundt i kirkeboken. De som angies død i Kopperne og også de som nevnes som død i Krillen, er barn. Altså er det vel kanskje snakk om barnesykdommer? Prøvd å finne ut hva Krillen er, men resultatløst.

Bortsatt fra de som døde i barsel og en som faldt sig til døde – Finner jeg ikke en eneste dødsårsak på noen voksne. Derimot synes det viktig å si hvor de døde/bodde. Hos den-og-den. Og hvor de event. kom fra, hvis tilreisende.

Også fryktelig mange barn i Kiste med en voksen. Hele tiden, regel mer enn unntak. Barnedødeligheten var høy, men kan det tyde på en epidemi? I så fall ikke nevnt med et ord.

Men han viser seg å være et petimeter f. eks. i dette kuriøse tilfellet:

SAKO, Kongsberg kirkebøker, SAKO/A-22/F/Fa/L0006Ministerialbok nr. I 6, 1783-1797, s. 288

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316630131

[v. spalte, nest nederst.]

item 19/12

Et lidet Barn angivet ved Nafn

Nicolaj Anderss, som her blev Hiemme

døbt som u-ægte, og sammes Daab

confirm: udi Kirken d: 13 Aug: a: 😄

men hvor dets Forældre ere eller

deres Nafn, er een Hemmelighed, i

det mindste for mig, deri hvor me-

gen u-mage ieg derfor har giort mig

ey har kundet udforske samme; Thi

hvad, som ved Barnets daab blev

angivet, vil ieg her ved dets Be-

gravelse ikke anføre, da Man har

Aarsag at tvivle om dets rigtighed,

men dette ved ieg som en Sandhed,

at dets Moder hidkom i Sommer til

Monsr. Gierdrum, hvor hun giorde

Barsel, og fødde dette Barn,

som strax efter dets Daab blev

hen sat til Opfostring hos Berg-Man

den Nicolaj Jæger, hvor det og Døde

gl: 1/2 Aar - - - JC: Norman

Det var 537 dødsfall i Kongsberg det året, pluss 11 dødfødte. Han slutter med regne ut at det er 178 flere døde enn fødte.

Overlater til statistikere å vurdere om dette er signifikant. 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Nå var jeg korttenkt, Even… 🙄

Det hadde du jo allerede utelukket.

«Korttenkt» klarer jeg ikke selv med min beste vilje å kalle deg . . . 😉

Og utelukkelse er ikke min øvelse, hadde derfor et spørsmålstegn etter setningen. I denne verden er alt mulig. 🙂 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde du bladd litt videre, Even, ville du bl.a. ha funnet arbeidsulykker 28/1 1786, 4/2 1786 og 29/4 1786 og folk som døde på vei til/fra arbeidet 11/3 1786 og 24/6 1786, og det er bare de jeg har notert fordi jeg har funnet dem av særlig interesse.

Går du bakover i samme klokkers kirkebøker vil du bl.a. finne omtalt en rekke drukninger, noen drap, far og sønn som ble drept av lynet, ei jente som "ble overfalt av et tre i skogen", en som bommet da han skulle hogge ved slik at han i stedet hogg seg i låret - og mye, mye mer... Men utover slike hendelser, epidemier og de som døde i barselseng ble som sagt dødsårsak normalt ikke nevnt før langt utpå 1800-tallet.

Praksisen med å begrave barn i kiste med en voksen har nok intet med epidemier å gjøre. Dette skyldes heller at det på Kongsberg var kronisk trangt om saligheten i den forstand at byen holdt seg med altfor små kirkegårder i forhold til behovet. Dette kjenner vi fra den eldste kirkebokas begynnelse og holdt seg til langt utpå 1800-tallet selv om det da som regel ikke er kommentert særskilt i kirkeboka.

Bjarne har helt rett at kriller/krillene betyr meslinger, jfr. Bokmålsordboka her:

Bokmålsordboka | Nynorskordboka (uib.no) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa alle sammen. Setter veldig pris det.

Hans og Ingeborg er mine direkte aner (8 generasjoner tilbake), så syntes det var litt ekstra spennende å finne ut hva som skjedde med dem. 

Det var ikke lett å tyde skiftet, men det er jo en veldig interessant kilde.

Når det gjelder artikkelen "Ibsens slekt på Kongsberg", er det mulig å lese den på nettet, eller må den kjøpes?

mvh

Lasse

Endret av Lasse Såtvedthagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lasse Såtvedthagen skrev:

Når det gjelder artikkelen "Ibsens slekt på Kongsberg", er det mulig å lese den på nettet, eller må den kjøpes?

Du finner den neppe på nettet, men utgiveren Norsk Slektshistorisk Forening (NST) selger gamle hefter. Men først kan du jo høre om biblioteket på Kongsberg har det eller kan skaffe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hugse frå min oppvekst i Skien at "krilla" var omtalt som smittsam sjukdom blant born. Trur det var ei form for omgangssjuke. Det som i dag går under nemninga norovirus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider