Gå til innhold
Arkivverket

Kongsberg familie. Syver Olsen Brattstad (ca. 1731-1812) og sønnen Jørgen Syversen Brattstad (1770-1820). Hvor kommer Brattstad navnet fra, et gårdsbruk? Ønsker flere opplysninger om slekten.

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

Personene jeg refererer til er som følger:

Syver Olsen Brattstad, f. ca. 1731, død Kongsberg 7 november 1812 (90 år), ergo født ca. 1722.

Samme person finner jeg ved FT 1801 på Kongsberg og oppgitt alder er da 70 år, ergo født ca. 1731. Yrke er ikke oppgitt, men det det står pensjonert.

Gift Kongsberg 8 desember 1764 med Else Cathrine Jørgensdatter Backe, f. ca. 1737-40, begr. Kongsberg 1 juli 1809. 

Sønnen heter:

Jørgen Syversen Brattstad, døpt Kongsberg 20 mai  1770, død Kongsberg 20 mai 1820.

Ved FT 1801 på Kongsberg står han oppført som bergarbeider.

Gift Kongsberg 5 desember 1795 med Maren Dorothea Tobiasdatter Aalborg (1770-1831). Hennes slekt er kjent.

Hvor kommer Brattstad navnet fra? Det ble tydeligvis brukt som slektsnavn gjennom flere generasjoner.  Brattstad er vel helst et gårdsnavn, men hvor?

Var far og sønn begge ansatt ved Sølvverket som arbeidere?

Hvem var Syver Olsens foreldre? 

Hvem var foreldrene til Syvers kone: Else Cathrine Jørgensdatter Backe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Grethe - dette er samme slekt - ser at den personen jeg søker er nevnt i innleggene (Syver Olsen Brattstad) - men her fremkommer ikke noe nytt. Kryssene som er satt ser ut til å være gjort i ettertid - ille om det er en privatperson som har gjort markeringer, mens vedkommende satt med original kirkeboken på Statsarkivet i Oslo sentrum i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trolig Syver i Sølvverkets 1765-manntall selv om etternavnet har blitt litt ukjennelig:

Sywert Olsen Brostad - Manntall ved Kongsberg Sølvverk 1765 - Digitalarkivet 

Hvis dette er rett mann (noe det nok er), var han født på Hedemarken og hadde han vært i arbeid for Sølvverket i 9 1/2 år. Da vil jeg anbefale å gå inn i kommunikantprotokollene fra ca. 9 år tilbake og bakover for å se når han dukker opp der første gang. Da vil det trolig stå hvor på Hedemarken han var fra ved at det er gjengitt at han hadde levert presteattest fra hjemstedet.

Kona, Else Cathrine Jørgensdatter Bakke, var trolig døpt på Kongsberg 26/8 1741:

SAKO, Kongsberg kirkebøker, SAKO/A-22/F/Fa/L0002Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 414-415
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610226 

Som far er oppgitt Jørgen Bakke eller Feidt.

Går en til vielser finner en denne vielsen 4/6 1735: Jørgen Johansen Bakke og Maren Christiansdatter Bing

SAKO, Kongsberg kirkebøker, SAKO/A-22/F/Fa/L0002Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 486-487
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610262 

Trolig er de foreldrene hennes.

Det er mulig at Jørgen kan være sønn av overbergkasserer Johannes Bakke.

Maren var nok søster av Ingeborg Christiansdatter Bing gift 2/12 1732 med en Arve Andersen.

Og så mistenker jeg at disse var brødre: Thomas og Johan Christian Bing, begge oppgitt å være født på Bragernes.

Thomas oppgis i 1724-manntallet å være 12 år, 14 år i 1729 og 18 år i 1732. Alle tre gangene oppgis han å bo hos moren. I 1732 får vi også vite at faren hadde vært matros. 

Johan Christian nevnes første gang som 14-åring i 1729-manntallet, og så som 15 åring i 1732. Da bor også han hos moren men faren oppgis å ha vært løytnant.

Flere mulige brødre:

Halvor Bing som i 1724 oppgis å være 20 år og født på Eiker. Han bodde da hos Anders Basserud. Han skrives Halvor C. Bing da han 26/2 1724 giftet seg med Kirsten Hansdatter Schrøder.

Villum (Vilhelm) Bing som i 1732 oppgis å være 29 år og født på Ringerike med en soldat som far. Han var da gift og hadde eget hus på Kongsberg. Hans etternavn skrives også Bin og Binn.

Det var også en slekt med opphav i Gudbrandsdalen som vekselvis fikk etternavnet sitt skrevet Brattstad, Bratstad og Bradstad. Jeg vet ikke om det var noen forbindelsen mellom dem: 

Iver Iversen Bradstad - Skifteregister for Kongsberg byfogd, Overbergamtet og Sønnafjelske bergamt 1705-1801 - Digitalarkivet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å vente med kommentarer til siste innspill - til mannen Syver Olsen var funnet i kommunikantprotokollene, men skjønner nå at dette blir et tidkrevende arbeid. Er foreløpig bare ferdig med årene 1756 og 1755. Dette var en kilde jeg ikke var kjent med og skjønner den kan være svært nyttig. Skal nå gjøre søk i andre kirkesogn på personer som er er innflyttere og hvor søket mitt har stoppet opp.  Så dette var veldig nyttig Dag, så du skal ha stor takk for hjelpen. Skjønner nå at Syver Olsen hadde sine røtter fra Hedemarken. Skal se hva jeg ellers kan finne om konas tilknytning til Bakke/Bing slekten som du gir en pekepinn om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider