Gå til innhold
Arkivverket

Brev fra 1571 - En sønnedatter «som war født wdij løs frille leffnit» fra boka Vinje og Rauland I, side 411. Hvordan skal dette avsnittet forstås?

Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Kan det tolkes som at Ragnhild Olavsdatter er i gifteklar alder, født utenfor ekteskap og at Aslak Jamsgards sønn Olav er hennes far?

Hvor kan eg ev. finne dette brevet?

side 411_Jamsgard.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også fremdeles på dette spørsmålet. Men her er skiftekortet etter Vetle: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630125

og (jeg tror) originalskiftet: https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650484

I motsetning til Rikard Berge (som sier at skifte ble holdt nær 50 år etter hennes død) står det da på skiftekortet at Ragnhild var i live i 1675 hvilket i hvert fall gjør det umulig at hun skulle være i gifteferdig alder i 1571. Men kanskje originalskiftet sier noe annet og mer sannsynlig?  (Beklager at jeg ikke er så flink til å lese denne gamle skriften, men kanskje noen annen kan hjelpe deg/oss?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Sitter her og finleser skiftet og Ragnhild tror eg døde ca 1625-1630. Eg tror også at Biørn og Brat er døde, for der nevnes sønnene Hermoe Biønson og Targiei Bratssøn...

Det er riktig skifte du har linka til 🙂

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden forrige debatt har jeg sett at to av sønnene til Ragnhild, Olav og Bjørn, gikk til sak i 1598. For å kunne gjøre dette måtte de jo være "fullmyndige" - minst 25 år. Da er de født senest 1573. Og da faller jo argumentet med at "det er plass til et første ekteskap", så jeg tolker det som deg at Ragnhild Olavsdatter "må" være "uekte" barn av Aslaks sønn, Olav.

Dokumentet fra 1571 har jeg dog ikke funnet, så hvorfor Aslak ga bort alt han eide har jeg ikke funnet svaret på - men det viktigste er jo at han gjorde det (så vi fikk en kilde).

Rikard Berge er ikke lett å forstå... (smil)

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lette forståelsen av 1675-skiftet, så setter jeg inn et utkast til transkripsjon av den første delen:

Den 3 Febr: Vare Vj effter Lovlig opkraff forsamblede paa Jambschar Ligendis i Bøensgrend i Vinie sogen at Skiffte och delle huis godtz som tømbtet och falden Kand Vere effter Sl: Vettle Jambschar och hans hustru Ragnild Ollaffsdatter imelum deris tilsamen afflede Børn 5 Sønner och 2 døttere Naffblig Ollaff Biøn, Hauck,[oc]h Brat och Lille Ollaff Vettlesønner, och døtterne Øyund och Gune Vettlesdøttere, aff huilcke Sødschininde Hauck och Øyund Ere døde Barnløse, den Sødster Gune haffuer ey heller Vehret Echte gifft Mend ladet sig besoffue huor faare de hende ey Nogen Arff Vil tillade, Mens Biørn, Brat och den yngste Allaff haffuer Arffuet sine Sødschine, offuer Vehrendis effter schrne Laurettismend Giermund Haftuedt, torbiøn Jffersen, Niels Løeg och Halffuor haftuedt och Er paßerit som følger;

Håper dette hjelper.

Mvh Are

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tom askerøi skrev:

Siden forrige debatt har jeg sett at to av sønnene til Ragnhild, Olav og Bjørn, gikk til sak i 1598.

Har du noen referanse til dette?

4 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Mens Biørn, Brat och den yngste Allaff haffuer Arffuet sine Sødschine

Eg hadde ikkje sett at "den Eldste Olluff" ikkje er nevnt her, men han er nevnt like under lista over "Odels Godts".

"den tønde med Bøxsel i Urebøen som han skal haffe uden Ald ?? och udgift som vil følge paa di tre tønder i Jambshar som var af deris forældre bort Pantet til Olluff tuedten aar 1607 for penge 60 R..."

Uten ekstraskjerm og med dårlig husk er det for tidkrevende å transkribere så eg tar heller et sammendrag av hvordan eg har forstått dette skiftet.

Dette er en formalisering av avtaler gjort tidligere. Vetle og Ragnhild døde for mange år siden. Biøn er død og sønnen Hermoe har tatt seg av skyld og gjeld - uvisst hvor lenge.

Mht. "den Eldste Olluff" er alt opp og avgjort.

Brat har brukt "Flaatten" som nå brukes av sønnen. Han må betale landskyld til Hermoe.

Mht. "den Yngre Ollaff" som bruker Våmartveit så slipper han/hans etterkommere landskyld siden Hermoe har overtatt en del av eiendommen.

I skiftet etter Hermoes kone Tone Suendsdatter 14. okt 1680 blir Hermoe beskrevet som en "gamel Blind Mand". Hvilken alder ble regnet som gammel i 1680?

Telemark fylke, Bamble, Øvre Telemark vestfjelske, Øvre Telemark østfjelske, Nedre Telemark, Skifteprotokoll nr. I 1 (1665-1686), Skifteprotokollside, Side 163b-164a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650507

Endret av Åsbjørg Susort
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken i 1598: 

Eide [i Holla?], 1. juni 1598.

Johan Utne til Volsjø [i Skåne], lensmann yver Bratsberg len (1597-1602) stemner Olav Hallvordsson på Moghus i Fyresdal til aa møta for seks menner paa Floten i Vinje 3. juli 1598 om eigedomsretten til Floten, som Olav og Bjørn Vetlesønner tiltalar han um.

(Alexander Bugge og Oluf Kolsrud: Diplomaticum Norevegicum - Fyresdal, Kristiania 1919, nr 111 på side 53)

Dette gjør de "...paa therris Moders wegnæ <Ragnill olaffs dotter> effter hendes godefader Biørinn flodenn..."

Hvilket også forteller oss at Olav Aslaksøns "frille" var en datter av Bjørn Floten.

(Eller det forteller oss at det var TO stk Ragnhild Olavsdatter i Vinje på samme tid som begge var gift med en Vetle og som hadde sønnene Olav og Bjørn...?)

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sympatisk av brødrene å nekte sin søster arv etter det ...

Min interesse har bakgrunn i dette innlegg der også navnet Øyunn kommer inn i miksen som datter av "min" Ragnhild: https://forum.arkivverket.no/topic/290107-foreldrene-til-ragnhild-knutsdatter-enke-etter-torbjørn-halvorsen-«øffuerland»-i-grungedal-skifte-1692-og-93-og-deretter-gift-med-alf-halvorsen-skifte-1737/

Håper noen kan bekrefte eller avkrefte om "min" Ragnhild Knutsdatter er sønnedatter av "den Yngre Ollaff"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått Rikard Berge i bygdebokas bind I side 413 (kapitlet om VAAMARTVEIT) fortelles at Olav (den yngste) hadde sønnen Knut Olavsøn og han var gift to ganger, først med Tore Olavsdatter og senere med Øyunn Jonsdatter. Og i det siste ekteskapet var det bl.a. en datter ved navn Ragnhild Knutsdatter (men [barna] Olav og Hallvord og Ragnhild "kjenner me ikkje større til" avslutter han.)

Men henne kjenner altså du til?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tom askerøi skrev:

Men henne kjenner altså du til?

Eg synest hu passer veldig godt med kona til Alv Hallvorsen som Rikard Berge er veldig usikker på (Vaagsli, Midtveit eller Ormekvaalen)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tom askerøi skrev:

Ja hvorfor ikke - han har i hvert fall en datter ved navn Øyunn...

Tenker også på vergene for Ragnhild og sønnen Torbjørn fra første ekteskap - hennes brødre Olle Knudsen og Joen Aarhuus og verge for sønnen Vetle Flaaten

Problemet er at i skiftet etter Øyunn Jonsdatter står det at alle barna er gifte og myndige og det er holdt etter at Ragnhild ble enke, men før endelig skifte er oppgjort...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider