Gå til innhold
Arkivverket

Farskap - tilgjengelig materiale etter 100 år (?)


Marianne Gudem-Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Sp.mål til Einar Braaten, f. 1893 (min oldefar) som står oppført som far i Kirkeboka Tangen, Stange i forbindelse med min mormors dåp:

All opplysning vi har om han er det som er reg. i kirkeboka. Min mormor er født 11.06.1912 og reg. som 'uægte'.

Ved søk i folketellinger, digitalarkiv, osv er det flere 'Egil Braaten/Bråten/Braathen' som matcher årstall og sted.

Trenger mer info om han, f.eks. adresse og fødselsdato. Vil dette på noe tidspunkt være tilgjengelig for oss etterkommerne ?

I løpet av juni mnd 2022 vil det være 100 år siden min mormor ble født, og senere døpt.

Hadde satt stor pris på hjelp til hvordan jeg kan finne ut hvem som er den rette 'Einar Braaten' i forhold til min mormor Astrid Braaten (gift Gudem).

Mvh Marianne Gudem-Olsen

Legger ved kopi av kirkeboka.

 

Kirkebok Tangen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marianne Gudem-Olsen skrev:

All opplysning vi har om han er det som er reg. i kirkeboka.

 

Med så få opplysninger vil det kunne være utfordrende å identifisere Einar Braaten i andre kilder. Dere må også ta høyde for at de sparsomme opplysningene kan være upresise. Var de som oppga opplysningene sikre på at Einar var født 1893? Var Kristiania Einars bosted, eller var det slik at unnfangelsen skjedde der, og at Aslaug Margit Strøm ikke egentlig visste Einars bosted?

 

2 timer siden, Marianne Gudem-Olsen skrev:

Trenger mer info om han, f.eks. adresse og fødselsdato. Vil dette på noe tidspunkt være tilgjengelig for oss etterkommerne ?

 

Nå er dette 110 år siden, så alt relevant kildemateriale vil trolig være fritt tilgjengelig. Men alt er ikke digitalisert, så det kan være at dere må oppsøke ett eller flere arkiv for å gjøre undersøkelser. Det er ikke mulig å slå opp Einars adresse og fødselsdato i noe register; dere må ta utgangspunkt i opplysningene ved dåpen og på grunnlag av dem forsøke å identifisere Einar i andre kilder.

 

Nå ser jeg at det i merknadsfeltet står en interessant opplysning: Barnets fader siges at være død.

 

I så fall søker dere en Einar Braaten som døde en gang mellom unnfangelsestidspunktet (om lag september 1911) og dåpstidspunktet (25. august 1912).

 

Et søk i Digitalarkivet gir treff på en Einar Braaten i passende alder som døde 18. august 1912 i Kristiania: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0301&firstname=Einar&lastname=Braat*|Bråt*&birth_year_from=1892&birth_year_to=1894

 

Ikke dermed sagt at dette er riktig mann, men det er i alle fall en mulighet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Med så få opplysninger vil det kunne være utfordrende å identifisere Einar Braaten i andre kilder. Dere må også ta høyde for at de sparsomme opplysningene kan være upresise. Var de som oppga opplysningene sikre på at Einar var født 1893? Var Kristiania Einars bosted, eller var det slik at unnfangelsen skjedde der, og at Aslaug Margit Strøm ikke egentlig visste Einars bosted?

 

 

Nå er dette 110 år siden, så alt relevant kildemateriale vil trolig være fritt tilgjengelig. Men alt er ikke digitalisert, så det kan være at dere må oppsøke ett eller flere arkiv for å gjøre undersøkelser. Det er ikke mulig å slå opp Einars adresse og fødselsdato i noe register; dere må ta utgangspunkt i opplysningene ved dåpen og på grunnlag av dem forsøke å identifisere Einar i andre kilder.

 

Nå ser jeg at det i merknadsfeltet står en interessant opplysning: Barnets fader siges at være død.

 

I så fall søker dere en Einar Braaten som døde en gang mellom unnfangelsestidspunktet (om lag september 1911) og dåpstidspunktet (25. august 1912).

 

Et søk i Digitalarkivet gir treff på en Einar Braaten i passende alder som døde 18. august 1912 i Kristiania: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0301&firstname=Einar&lastname=Braat*|Bråt*&birth_year_from=1892&birth_year_to=1894

 

Ikke dermed sagt at dette er riktig mann, men det er i alle fall en mulighet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian,

 

Tusen takk for tilbakemelding. Og veldig gode innspill ! Den Einar du nevner er allerede øverst på min liste over mulige kandidater. Har sjekket litt rundt ham:

 

Noe som taler for det muligens er han:

- hans dødsfall umiddelbart etter Astrid's fødsel, ref. kirkeboka.

- han døde av tuberkulose, Aslaug Margit Strøm arbeidet en periode  rundt 1910-11 på Glittre Tuberkulose Sanatorium, Nittedal

- han bodde i Kristiania, Aslaug bodde i hht folketellingen 1910 i Kristiania

- han var lærling på Nylands Mekaniske Verksted, Einar i kirkebokas står oppført med yrke fabrikkarbeider

- de var omtrent samme alder

Noe som taler i mot:

- Forskjell i fødselsår i forhold til kirkeboka 1984/1983 - som du sier dette betyr kanskje ikke all verden

- En familiehistorie sier at Astrid skal ha fått en gave fra sin far til konfirmasjonen (?) - ellers kjenner vi ikke til noe videre kontakt der

 

Tenker du det evt vil være mulig å sjekke ut Glittre-linken nærmere ?

 

Veldig glad for alle innspill - da jeg føler at jeg ikke kommer lenger her.

 

Mvh Marianne Gudem-Olsen, Røyken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall ikkje nemnt noko dotter i dødsfallprotokollen, sjå nr. 1206:

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. C 6 (1911-1913), Dødsfallsprotokollside, Side 124
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090515350129

 

(Men det ville vel kanskje ha vore avhengig av utfallet av ei evt. farskapssak?)

 

@Marianne Gudem-OlsenHar du funne konfirmasjonen til Astrid, og kva står det om far hennar der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn,

 

Takk for godt innspill. Har nå vært inne å funnet konfirmasjonen til Astrid:

 

Ref. Ministeralbok Stange, Hedemarken 

Konfirmasjonsdato 01.05.1927

Navn: Astrid Einarsdtr Braaten

Døpt: 25.08.1912

Adr: Nordlie under Hov (Tangen, Hedemarken)

Far: Ungkar. Fabrikarb. Einar Braaten

Mor: Aslaug Margit Strøm

Konfirmantens kristendomskunskap mm: Ltf-

 

M.a.o ser ut for at info om far er mer eller mindre kopiert ut i fra reg. dåp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallprotokollen gir nok opplysninger til å finne denne Einars fødsel. Han heter Einar Maurits og faren heter Anton Braaten. Et avansert personsøk gir følgende:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=1890&to=1912&firstname=Einar+Mauritz&lastname=&birth_year_from=1892&birth_year_to=1895&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

 

Her er Einars dåp i Rikshospitalet prestegjeld:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000029073475

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne Einar har ihvertfall ei søster i 1910, Eli Braaten f. 1898. Hvis hun har etterkommere og det er mulig å finne disse, kan jo en DNA-test av begge grener fortelle om dette er den rette Einar Braaten....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Steinar,

Takk gode innspill. Jeg har nå vært i kontakt med etterkommere av Einar Mauritz Braaten. For de er det ukjent at han skal ha hatt en datter. De bekrefter imidlertid at han døde av tuberkulose og hadde vært syke ganske lenge. Han arbeidet som læring på Nyland Mek. Verksted i Kristiania og var født og oppvokst der. Her er det jo mye som stemmer med hva som står i kirkeboka på Tangen, bortsett fra fødselsår 1894 ikke 1893.

Jeg er litt usikker på hvordan farskapssaker skjer/dokumenteres, men i fall far er død - så har de kanskje valgt å ikke gå videre med det ? Vet også at min mormor ikke vokste opp hos sin mor (ref. evt. bidrag).

DNA er så aboslutt en mulighet for å bekrefte/avkrefte at dette er 'riktige' Einar.

Mvh & ønske om en god dag til deg 🙂

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.