Gå til innhold
Arkivverket

Lind(e)gaard slekt Bergen. Slektsforhold mellom Rasmus Jensen Lindgaard og Niels Rasmus Lindgaard

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Rasmus Jensen Lindgaard skal være født på Fyn i Danmark. Gifter seg i Bergen 1673 med Modesta Dirichsdatter Fæster. Er i en periode Bergens rikeste mann (ref, skatt 1712), så må vel ha hatt litt rikdom med seg fra Danmark.  Drev bla med Finnmarkshandel og var eier av tingstedet Kjelvik.

Begge skal være avdød i 1712.

Jeg har to barn etter Rasmus

Karen ? - 1760 - gift med Hans Hendriksen Forman

Jens ? - 1725 - Gift med Birgitte Farnau

I 1695 var han formynder(eller kan det være sønnen?) for Niels og Abigaels barn ref skifte 

https://media.digitalarkivet.no/view/67590/303

Niels og Abigael skal ha hatt følgende barn:

1) Rasmus Lindegaard 1680 i Bergen.
2) Peder Lindegaard 1681 i Bergen.
3) Abel Lindegaard 1682 i Bergen.
4) Christian Lindegaard 1684 i Bergen.
5) Ludvig Lindegaard 1685 i Bergen.
6) Karen Nielsdatter Lindegaard 1686 i Bergen.
7) Nielske Marie Lindegaard 1688 i Bergen.

Far til Niels f. ca 1639

Rasmus Lauritzen Lindegaard f. ca 1595

Hans foreldre :  Lauritz Knudsen Lindegaard ( ca.1548-1615) Borger i Odense, gift med Anne Nielsdatter.

Lauritz sin far: Knud Tymesen Lindegaard - Odense ca 1520 - København ca 1580 (rådmann )

Men til hovedspørsmålet. Hvem var Rasmus Jensen Lind(e)gaard sine foreldre. Og er det slektskap mellom han og Niels Rasmusen Lind(e)gaard ?

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at far til Rasmus var Jens Rasmussen Lindgaard.

Og Rasmus hadde en søster Karen Jensdtr. Lindgaard. Hun skulle være født rundt 1657 i Assens, Fyn, Danmark. Hun ble gift ca 1684 med Alexander Didrichson Fæster  ca 1652 - før 1701. Jeg har registrert 9 barn i det ekteskapet.

Etter at Alexander var død, giftet Karen seg på nytt omlag 1704 med en Jacob Olsen Lammetun.

Karen Rasmusdtr.(Lindgaard) Fæster ble født omlag 1682 og ble gravlagt 17.08.1760. Skifte avholdt 30.08.1760.

Broren Rasmus ble født omlag 1684 og gravlagt i Bergen 08.08.1725.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Jensen Lindgaard fikk Borgerskap i Bergen 01.02.1683. https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000019950

Det er fem personer med etternavnet Lindgaard i koppskatten i Berge  1683. https://www.digitalarkivet.no/search/34/100370?fornavn=&etternavn=Lin*&kjonn=&stilling_stand=&gard=&sokn=&prgjeld=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Og Rasmus hadde en søster Karen Jensdtr. Lindgaard. Hun skulle være født rundt 1657 i Assens, Fyn, Danmark. Hun ble gift ca 1684 med Alexander Didrichson Fæster  ca 1652 - før 1701. Jeg har registrert 9 barn i det ekteskapet.

Hun ble gift med Hans Henriksen Forman ca 1700, så det passer bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du evt søke opp de gamle Fæster temaene igjen , eller de mange temaene om folk med navnet Lid(e)garrd. Jeg har bare tilgang via telefonen nå, og det blir for smått for meg å leite der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg bestemt det var. Jeg tror alle de fire med det etternavnet i koppskatten i 1683 i Bergen var fra samme slekt. Det er tre menn og en kvinne. Alle bosatt i Rode 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Rune. Da er de nok i slekt de godeste Lindgaardene. Jeg har leitet i danske arkiver men finner ikke noe svar der forløpig. Ser det finnes en Lindegaard slektsbok i Viborg men desverre ikke tilgjengelig på nett så vidt jeg kan se.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Halløj Ivar og Rune,

Er i kommet videre med dette spørgsmål

Jeg forsøger netop nu at komme til bunds i slægtsskabet mellem Niels og Rasmus samt deres aner. Her i Danmark er der tvivl om deres fødested virkelig var Assens. Jeg har ikke været i stand til at finde noget som helst om Lindegaard slægten i Assens, derimod er der et righoldigt materiale fra nabobyen Faaborg, og vi ved, at efterkommerne efter Niels Rasmussen Lindegaards søster Anne Rasmusdatter Lindegaard havde forbindelser til Faaborg Lindegaard slægten.

Preben Lindegaard

Faaborg, Danmark

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Preben.

Jeg har for min del ikke jobbet noe mer med den slekten. Det var Fæster slekten som var mitt fokus.

Hvorvidt Karen Jensdtr. Lindgaard var fra Assens eller hun bare oppgav det stedet som fødested, vet jeg ingenting om. Det var nok slik det var oppgitt i en kilde, uten at jeg nå kan si om vilken kilde det var, eller om den kilden var troverdig eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Rune,

tak for svar. Jeg arbejder videre med sagen, og har arrangeret at komme til Bergen Statsarkiv i september 2024. Måske kan jeg finde noget på arkivet, som kan identificere kilden til oplysningen om fødestedet.  Så vidt jeg ved var Niels og Rasmus fætre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter knyttet Karen.

https://media.digitalarkivet.no/view/67588/32

https://media.digitalarkivet.no/view/67590/274

Det kan se ut til at det er to Karen Lindgaard.

Den ene døde i 1740 på Vågsberget i Nordfjord i 1740. Hun var gift med Alexander Diederichson Fæster ca 1683 og hadde 9 barn med ham. Etter Alexanders død  giftet hun seg omlag 1704 med Jacob Olsen Lammetun.

Bror til Karen, Rasmus hadde også en datter Karen ca 1682-1760, og det var hun som ble gift med Hans Henriksen Forman ca 1702 i Bergen.

Jeg finner i farten ikke henvisningen til at Karen Jensdtr. Lindgaard var født i Assens, men jeg må jo ha funnet den opplysningen et sted.

Det kan muligens ha vært i forbindelse med at Rasmus løste borgerbrev i Bergen 10.02.1683.

https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000019950

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok en skrivefeil av vedkommende.

Karen Rasmusdtr. Lindgaard døde 1760 ref. skiftene jeg viste til i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Preben Lindegaard skrev:

Halløj Ivar og Rune,

Er i kommet videre med dette spørgsmål

Jeg forsøger netop nu at komme til bunds i slægtsskabet mellem Niels og Rasmus samt deres aner. Her i Danmark er der tvivl om deres fødested virkelig var Assens. Jeg har ikke været i stand til at finde noget som helst om Lindegaard slægten i Assens, derimod er der et righoldigt materiale fra nabobyen Faaborg, og vi ved, at efterkommerne efter Niels Rasmussen Lindegaards søster Anne Rasmusdatter Lindegaard havde forbindelser til Faaborg Lindegaard slægten.

Preben Lindegaard

Faaborg, Danmark

I henhold til borgerbrevet så var Rasmus født i Assens. Det er den eneste kilden jeg har funnet og det er som Rune er inne på ikke nødvendigvis riktig

Utover det så har jeg de fleste av mine oppføringer om Niels og Rasmus fra følgende slektsbøker.

Stamtavle over familjerne Lossius og Brandt med flere i samme indgiftede slægter (nb.no)

Stamtavle over slegten Forman (Formann) (nb.no)

Kan jeg spørre deg Preben om hvordan du fant ut at Niels og Rasmus er fettere? Finnes det kilder?

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider