Gå til innhold
Arkivverket

Mulig samisk opphav?

Ditte Emilie Hatlelid
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg har slekt fra Vesterålen og andre steder i nord. Min bestefar på morssiden er derfra. Min farfar er også fra nord, men Narvik. 

Jeg har prøvd å søke etter vår slekts navn uten å lykkes fordi jeg lurer veldig på om vi har samisk opphav. Jeg har flere trekk selv som jeg ofte kjenner igjen hos de i nord. 

Oppgir mine besteforeldres og oldeforeldres navn og fødselsdato i håp om å få veiledning og hjelp til flere opplysninger.

Morsiden; 

Martin Bernhoff Sæther, født 10.10.1893 i Øksnes i Nordland og døde 2 mars 1970 i Vikan , Vesterålen 

Han giftet seg med 

Signe Pauline Johanna Hansen, født 3 september 1900 i Vikan, Vesterålen og døde 14 juli 1986 i Vikan. Hennes foreldre var Hans Martin Nikolai Hanssen Vikan, født 1. oktober 1876 i Vikan og døde 16 juli 1961 i Vikan, og Hilda Kristine Pettersdatter, født 29. juni 1879 i Berg, Troms og hun døde 18 august 1966. 

Farssiden som kommer fra Narvik og kanskje nordover:

Ingrid Alfrida Behrns, født 12.11.1920 (død). Foreldrene hennes var Bergljot Myrvold og Harald Olav Myrvold som døde 4.9.92. 
Ingrid giftet seg med Finn Petter Behrns født 31.10.1923 (død), og hans foreldre var Kristine Helmine Behrns og Finn Petter Behrns født 18.10, årstall ukjent. 

Jeg har prøvd å spørre i slekta om det var noen samer, men de eldste har ikke villet snakke om det. En direkte konsekvens av fornorskningspolitikken dessverre. Nå er jo alle hovedkildene døde, så jeg håper dere kan hjelpe meg her med å finne ut om jeg faktisk har noe samisk opphav? 

Med vennlig hilsen 

Ditte Emilie Hatlelid (pikenavn Sæther Behrns). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Morten! Det stemmer med inntrykket jeg fikk, at oldemor hadde samiske aner. Da må jeg undersøke videre herfra. Oldefar hadde også flere trekk som jeg aldri kunne få bekreftet at var samiske, så jeg må undersøke videre her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lenker til kilder, bare.

Hans M. Nikolai og Hilda med barn på Vikan i 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036940003884

Hans M. N. Hansens dåp:

Nordland fylke, Bø, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 891A06 (1870-1878), Fødte og døpte 1877, Side 77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070212620340

(Nr. 43)

Foreldre: Gårdmann Hans Didriksen Vikan (44 år) og hustru Elise Nilsdatter (26 år).

Hans Didriksen var tidligere gift med Mariane Hansdatter. Her er de med barn og Hans’ foreldre på Wikan i 1865:

001 Hans Didriksen 01 31 Bø Præstegjeld - hf g Gaardbruger Leilænding og Fiske
002 Mariane Hansdatter 01 33 Bø Præstegjeld - Hans Kone g -
003 Hans Andersen 01 36 Bø Præstegjeld - - ug Tjenestekarl
004 Martinus Didriksen 01 21 Bø Præstegjeld - - ug Tjenestekarl
005 Gabriel O. Jacobsen 01 20 Bø Præstegjeld - - ug Tjenestekarl
006 Didrik Pedersen 01 57 Bø Præstegjeld - Hans Fader g Føderaad
007 Anne Kristensdatter 01 59 Bø Præstegjeld - Hans Kone g

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038383000438

Mariane Hansdatter dør 41 pr gammel 17. mai 1873 på Vikan:

Nordland fylke, Bø, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 891A06 (1870-1878), Døde og begravede 1873, Side 192
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070212620423

(Nr. 20)

Enkemannen Hans Didriksen  (f. 1835) gifter seg på nytt 1. desember 1875 med Marie Elise Nilsdatter (f. 1850):

Nordland fylke, Bø i Bø, Klokkerbok nr. 891C03 (1870-1885), Viede 1875, Side 154
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108620428

(Nr. 13) 

Hennes far er Nils Nilsen.

Er er ekteparet med barn (begge har barn fra tidligere) og foreldre i 1875:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052439002422

Marie Elise Nilsdatter er født i Hadsel og hennes mor heter Dorthea Madsdatter f. 1820. 

Fant dåpen hennes i Bø.. Hun er født 21. januar 1850:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000040381540

Nordland fylke, Bø, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 891A04 (1841-1856), Fødte og døpte 1850, Side 50
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050419030885

(Nr. 12)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg dem via FamilySearch i 1891-tellingen. Her står det at moren, som er enke, er født i Küttelää i Storfinland og finsk/kvensk er understreket i tellingsskjemaet.

Troms fylke, Berg i Senja og Troms, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 146
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10061210065914

Troms fylke, Berg i Senja og Troms, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 148
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10061210065916

Hilda Kristine skal ifølge dette være født i Tromsø.

Enken med seks barn i 1891:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053195000054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Nå fant jeg dem via FamilySearch i 1891-tellingen. Her står det at moren, som er enke, er født i Küttelää i Storfinland og finsk/kvensk er understreket i tellingsskjemaet.

3:1:3QHV-P3J8-YZMQ?i=133&cc=4067726

Hilda Kristine skal ifølge dette være født i Tromsø.

1:1:DJYX-FL3Z

Det kan godt være at stedet skal være Kittilä. Jeg har finsk bestemor, og får mange norske og finske DNA-matcher som er av slekten Suikki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et sted at Kyttilää by ligger i Längelmäki. (Det behøver ikke være riktig..) Dåpsregistreringene her på Hiski stopper akkurat før 1858..

Längelmäki

Kommune i Finland

Beskrivelse

Längelmäki er en tidligere kommune i det finske landskapet Mellersta Finland. Kommunen hadde 1 703 innbyggere i 2004. Längelmäki var en finskspråklig kommune. Längelmäki ligger på grensen mellom landskapene Mellersta Finland og Birkaland. Wikipedia

(Feil sted.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Arnstein Rønning skrev:

Det kan godt være at stedet skal være Kittilä.

Enig. (Dobbelt-i og ikke ü) Vet du hvor i Finland dette ligger? Sofie Kristine oppgir i 1891 at hun er født i Kiittelää i Stor-Finland. Kan dette innebære at hun kommer fra et område (f. eks. Karelen) som nå er russisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ditte Emilie Hatlelid skrev:

Takk Morten! Det stemmer med inntrykket jeg fikk, at oldemor hadde samiske aner. Da må jeg undersøke videre herfra. Oldefar hadde også flere trekk som jeg aldri kunne få bekreftet at var samiske, så jeg må undersøke videre her også. 

Jeg har sjekka databasene mine for Vesterålen. Verken Martin eller Signe har samiske aner, så langt jeg kan se. Farsida til Martin er fra Bjugn, i tillegg har han aner fra Røros. Ei linje til Kvæfjord har jeg ikke full kontroll på, men den virker ikke spesielt samisk. Signe si slekt rommer storkarnavn som Grønbech, Giæver og Nasch. Databasene mine er ganske omfattende for 1700- og 1800-tallet, og finn man ikke inter-etniske giftemål der, er sjansene små langer bak.

Det er prisverdig at man vil vite om det finnes samiske innslag i slekta, men kjøp ikke uten videre etniske "merkelapper" på nettbaserte slektsider.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan I. Borgos skrev:

Jeg har sjekka databasene mine for Vesterålen. Verken Martin eller Signe har samiske aner, så langt jeg kan se. Farsida til Martin er fra Bjugn, i tillegg har han aner fra Røros. Ei linje til Kvæfjord har jeg ikke full kontroll på, men den virker ikke spesielt samisk. Signe si slekt rommer storkarnavn som Grønbech, Giæver og Nasch. Databasene mine er ganske omfattende for 1700- og 1800-tallet, og finn man ikke inter-etniske giftemål der, er sjansene små langer bak.

Det er prisverdig at man vil vite om det finnes samiske innslag i slekta, men kjøp ikke uten videre etniske "merkelapper" på nettbaserte slektsider.

Hva får deg til å tro det? Jeg som er vokst opp i slekta og fått sett en del som gjør at jeg har lurt på det samiske. 
Signe Pauline Johanna Sæthers mor var Hilda Kristine Pettersdatter. Hennes mor igjen var Kristina Sofie Halvorsen (Suikki). Herfra har jeg klart å spore det helt til Finland, sannsynligvis Enare området. Der har det stoppet opp naturligvis. 

Mens på farssiden har jeg faktisk havnet helt opp i Kautokeino blant annet. Her var det flere samiske navn å finne. 

Jeg har kryssjekket flere kilder for å være sikker på at kildene er riktige. Selv tilhører jeg en marginalisert minoritet så jeg har stor respekt for andre minoriteters kamper. Jeg kjemper slike kamper daglig og opplever mer enn nok fordommer selv, så jeg vil ha meg frabedt at jeg «tar samiske merkelapper på nettet». Ha respekt for mitt spørsmål og søken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens, jeg har nå funnet flere kilder som gjør at jeg er mer sikker på at det faktisk er samisk opphav i min slekt på begge sider. Ved kryssjekk av kilder så er det desto mer sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ditte Emilie Hatlelid skrev:

Signe Pauline Johanna Sæthers mor var Hilda Kristine Pettersdatter. Hennes mor igjen var Kristina Sofie Halvorsen (Suikki). Herfra har jeg klart å spore det helt til Finland, sannsynligvis Enare området. Der har det stoppet opp naturligvis. 

Stemmer, den greina står ikke i Bø-basen, så der kan det være samiske aner. Men Suikki kan vel også være et finsk navn, det betyr ikke nødvendigvis samisk, sjøl om ingenting kan utelukkes. DNA-selskapene klarer ikke å skille mellom samisk og finsk, ser det ut til (egen erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Stemmer, den greina står ikke i Bø-basen, så der kan det være samiske aner. Men Suikki kan vel også være et finsk navn, det betyr ikke nødvendigvis samisk, sjøl om ingenting kan utelukkes. DNA-selskapene klarer ikke å skille mellom samisk og finsk, ser det ut til (egen erfaring).

Akkurat det søkte jeg også etter. Lurte på om det var kvensk eller samisk. Så langt har jeg funnet ut at hvis man har navnet Suikki og kommer fra Nord-Finland (Enare og de andre kjente samiske områdene), så defineres det som samisk (jf. glemte samiske slektsnavn). I følge samene/Sametinget så sier de også at det er et problem at det er dårlig arkivering over samiske slekter. De sier at kvenene ofte også var samer og omvendt, siden de giftet seg med hverandre og blandet seg etterhvert.  Derfor regner man at de aller fleste som har aner fra nord at de har samisk slekt, særlig hvis man kommer fra Nord Troms, Finnmark, Øvre del av Nordland osv. Kvensk kommer mer frem i områder som grenser til Finland. Men det er til og med flere samiske slekter i Trøndelag for den saks skyld. Man fornorsket også ofte samenes navn så det er vanskelig å finne ut av det i grunn. Svenskene var mye flinkere slik sett til å registere samiske navn og nevnte dessuten at disse var «same».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ditte Emilie Hatlelid skrev:

De sier at kvenene ofte også var samer og omvendt, siden de giftet seg med hverandre og blandet seg etterhvert.

Vel, kanskje var det slik, men like gjerne ikke. De etniske forholdene fra Femunden og nordover er kompliserte

6 minutter siden, Ditte Emilie Hatlelid skrev:

Svenskene var mye flinkere slik sett til å registere samiske navn og nevnte dessuten at disse var «same».

Årsaken er at reindriftsslekter tidlig begynte med faste slektsnavn, det gjorde sjøsamene i Nord-Norge langt seinere. Og sjøsamene var langt flere i antall, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også henvist til navnet Suikki i ANbytarforum, se her innlegg 78:

https://forum.rotter.se/index.php?action=profile;area=showposts;u=13717

På den annen side har vi jo sett flere eksempler på at f.eks. også gamle finske slektsnavn har blitt tatt i bruk av samiske slekter. Hos Itkonen finner vi eks. navn som Musta, Allas, Hetta, Kauppi, Korva(nen), Kyrö, Lukkari (Klockare), Suikki, Valkeapää, Peltovuoma, Raasakka osv. osv. Tornensis er jo også et eksempel som vi kjenner. [Min utheving.]

Klassifiseringen av etnisitet i folketellingene kan være litt "flytende". Kristina Sofia Andersdatter Suikki ble oppgitt som kvensk i folketellingen 1891. Hva med senere folketellinger? Kan vi finne henne i folketellingen 1920? Hun døde jo først i 1929.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider