Gå til innhold
Arkivverket

Oluf Henriksen Strømshaug.

Anne-Karen Larsen.
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter litt med barna hans. Han var gift med Aase Svendsdatter Brevik,

( Hadde han flere koner ) Dette er iflg. Råde bygdebok. Der har han 5 barn:

Kari- Olaug  - Karen  - Gunder - Engebret .

Så ser jeg under WikiTree om Oluf at han har en datter Elie Olavsdatter gift med Gunder Nilsen Engelsviken de andre barna som er nevnt er : Engebret - Karen d.e.-   Karen d.y - og altså Elie, dette stemmer ikke med bygdeboken.

Kan noen hjelpe meg så jeg får dette riktig.

Mvh 

Anne-Karen Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er foreldrene til Elen Olsdatter.

Oluf Ellingsen Strømnes nordre i Råde. Nevnt 1620-1664. Død før 3. september 1669. Oluf Ellingsen nevnes som medeier i Augeberg i Råde i 1620. Bosatt på Strømsnes i 1624. I 1631 eide han følgende: Opsal i Kråkstad, Berg i Eidsberg, Haraldstad i Rokke og en part i Vik i Skjeberg. I skattematrikkelen 1647 står: ”Olle Strømnes schylder 4 huder. Jnngen medejer. Boennden bygger. Skatt 5 ½ daler.” I 1664 står Oluf Ellingsen som eier av 4 huder i Strømsnes i Råde.[1]

Gift med

N. N. (Hun kalles en mulig datter av Hans Strømnes, men ikke bevist)  

Mvh. Torbjørn.

[1] Kilde: Gårder og slekter i Råde av Knut W. Engebretsen og Søren N. Roer, 1968, side 651, 667-68. Slekten på Engelsviken i eldre tid av cand. Philol Kaare Bjerke. Notis i Varden 1953. Gårder og slekter i Rygge, bind 1, 1957, av Ingeborg Flood, side 182.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du slekta til Ole Henriksen Strømshaug.

Birgitte Sigurdsdatter. Kanskje gift med Henrik Olsen Strømshaug.

Barn:

1. Peder Henriksen Rå på Rolvsøy. Gift 2 ganger.

Barn i første ekteskap:

1. Henrik Pedersen Rå.

2. Olav Pedersen Nøkleby.

3. Jon Pedersen.

4. Gudrid Pedersdatter.

Barn i andre ekteskap:

5. Gudrid Pedersdatter. Gift med Sigvard Jensen Lisleby/Nøkleby.

6. N. N. Pedersdatter. Gift med Hans Nilsen Hauge Øvre i Rolvsøy.

7. N. N. Pedersdatter. Gift med Villas Ellingsen Nordre Auberg i Råde.

2. Olav Henriksen Strømshaug. Gift med Åse Sveinsdatter Brevik.

3. Gudrid Henriksdatter. Gift (1) med Jon Amundsen Rostad. Gift (2) med Jørgen Andersen Rakustad

Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg lurer på hvem som er barn til Olav Henriksen Strømshaug og Aase Sveinsdatter Brevik er.

Mvh. Anne-Karen Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning skal vise at Gunder Nielsen på Engelsvikens kone var fra Strømshaug og ikke Strømsnes: A.S. Langekiehl: NST 44/1-2 (2014): Setegården Nøkleby i Glemmen og dens eiere i eldre tid, s. 27-58 Måtte også få lest artikkelen, da jeg også hadde registrert henne som fra Strømsnes, men Langekiehl setter i sin tavle opp barna til Olav Henriksen Strømshaug som:

• Engebret gm: Anne Larsdotter
  • Karen (1) gm: Villads Hansson Strømshaug
  • Karen (2) gm: Peder Prytz
  • Elline gm: Gunnar Nilsson Engelsviken
Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har han funnet beviset for det. Her må det forskes mer.

Eli er vitne i 1666 i drapssaken da Hågen Mikkelsen ble drept i av en manndraper, Laurs Rasmussen i en barselsfest på Strømnes. Hans bror Povel Mikkelsen Høyum var gift med Kirsten Olsdatter, Elens søster.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Hvor har han funnet beviset for det. Her må det forskes mer.

Eli er vitne i 1666 i drapssaken da Hågen Mikkelsen ble drept i av en manndraper, Laurs Rasmussen i en barselsfest på Strømnes. Hans bror Povel Mikkelsen Høyum var gift med Kirsten Olsdatter, Elens søster.

TSK.

Ja, det hadde vært interessant å sett nærmere på det, Elen er tross alt min 7-tippoldemor og mannen Gunder har jeg nettopp begynt å undersøke farslinjen til (Y-DNA av etterkommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stammer både fra Gunder Nilsen og hans søster Malene Nilsdatter, gift med Halvor Helgesen Møklegård.

For morro skyld legger jeg inn.

Nils Guttormsen Engelsviken. Nevnt fra 1603. Død før 1664.

Nils Engelsviken solgte i 1613 10 tylfter sperrebjelker til skipper Jacob Alkert. I 1615 eier han 2 huder i Hauge, 1 hud i Singeløen og 3 kalveskinn i Vesten. I 1624 har han odelsgods i Østre Borge i Onsøy og Vesten i Borge og dessuten 1 ½ skinn pantegods i Engelsviken, mens godset i Hauge og Singeløen ikke nevnes lenger. I 1639 eide han 1 skippund tunge i Borge, 4 skinn i Vesten, 1 ½ skinn i Engelsviken og 8 lispund tunge og 1 bismerpund smør i Skofteby i Varteig. I 1640 også ½ skippund tunge i Gapestad i Varteig. Det meste av Engelsviken var i 1649 biskopgods og forlent kansleren og hustru på begges livstid (6 huder). Medeier var Onsøy kirke (1 hud), Jon Hestvoll (10 ½ skinn), mens Nils selv eide bare 1 1/ skinn. Senere ble Engelsviken-slekten eiere av 1 hud i gården.

Et skifte brev mellom Nils og hans søsken (og halvsøsken?) angående Hauge i Onsøy, datert 2. april 1603 gir en del navn.

1665. Anders Berg hadde stevnet Nils Engelsvikens arvinger for det fierold han hadde vært uti for hans kvinne Olug Hellisdatter. Gunder og Simon Nilssønner og Malene Nilsdatter møtte, og svarte på sin salige fars vegne, at det var betalt, hvorpå de ville gjøre seg ed. Anders Bergs kvinne Olug sagde seg at ville gjøre seg ed derimot, at hun det ikke hadde bekommet, oc forvente hjun de burde at gjøre henne Riktighed derfore etc. Er opptagen til neste stevne om der forinden kand opsøgis nogen vidnesbyrd eller annet skriftlig. Ved neste ting ble de forlikte.[1]

Olug (Olga) er datter til Nils Halvbror: Helge Guttormsen Grettenes i Skjeberg. Gift med Ingrid Kristoffersdatter.

TSK.

[1]  SAO, Tune sorenskriveri, Tingbok, 1664-1665, s. 16a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen. Da må jeg flytte Elen som jeg har på Strømsnes over til Olav Henriksen Strømshaug.

Olav Strømshaug er min 8 tipp. og Elen er søster av min 6 tippoldemor.

Da håper jeg alt skal bli riktig.

Takk for hjelpen

Mvh   Anne-Karen Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider