Gå til innhold
Arkivverket

Få fram en dom ur bodö lagmansrett

Simon byström
 Del

Recommended Posts

Hejsan, jag letar efter en dom från bodö lagmansrett, personen jag söker efter hette Johan Aron Larsen, f1857 i susendal, hattfjeldal. Han ska varit uppe i kabelvåg i Lofoten och där ska han ha startat en brand, enligt dom uppgifter som man har fått fram så ska brottet ha ägd rum i mellan 30-31 augusti 1899, och lagmansretten hade upp saken i 1901, har försökt att leta upp den där men vet inte vart jag ska börja och då jag söker ifrån Sverige så kan det vara problematiskt att komma in på en del sidor, där dom bara släpper  norska ip adresser, skulle vara tacksam för hjälp i den här frågan. 

Screenshot_20220211-085201.jpg

Endret av Simon byström
Text ändring och lagt till bild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette området låg under Hålogaland lagmannsrett (katalog her) som kunne sette rett både i Tromsø, Mosjøen, Bodø og Vadsø. Eg kan ikkje sjå at materiale derfra ligg ute på nett i denne perioden. For oppslag må du derfor oppsøke lesesalen til Statsarkivet i Tromsø jamfør Arkivverket si service-erklæring.

Det kan også vere at det kan finnast materiale på denne saka hjå Statsarkivet i Trondheim i arkivet etter Lofoten sorenskriveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för tipset Anita ska kolla på dom här sidorna, vet du om det finns andra Forum man kan vända sig till ? På vissa sidor kommer man inte in i från Sverige så tänkte att man kanske kan vända sig nånstans och be om hjälp att få tillgång till arkiven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverre er ikkje materialet du leitar etter lagt ut på nett, derfor må du, eller andre, oppsøke det enkelte arkiv for å få gjort oppslag  jamfør Arkivverket si service-erklæring. Lenkene er til informasjon om lesesalsbesøk og katalogar over arkiva du kan finne materialet i.

Om du ønsker tilgang til avisene hos Nasjonalbiblioteket må du ta dette opp med dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej tack då vet jag är nämligen materialet till domen som johan Aron Larsen fick något jag letat efter och vill ta del av, har försökt att hitta honom i olika arkiv men kommer ingen vart där, att söka efter information på dem där på olika läs salar eller arkiv är visat sig vara lite svårare för mej då jag inte kommer in överallt tråkigt nog.Aviserna som finns på nationalbiblioteket i Norge kommer jag åt till viss del, en del av dom är låst för utländska ip adresser men dom allra flesta kan jag läsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider