Gå til innhold
Arkivverket

Jens Thornes hustru og barn

Anne Marie Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet Jens Thornes hustru, Lisbeth eller Elisabeth som hun het, gravlagt 09.08.1769 i Strømsø.  

SAKO, Strømsø kirkebøker, SAKO/A-246/F/Fa/L0009Ministerialbok nr. I 9, 1752-1791, s. 205
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061219630704

nederst til venstre.  

Hun døde av en hard forløsning i barselseng.  Men barnet har jeg ikke funnet....kan man tolke det slik at det også døde ved forløsningen?

På forhånd takk

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Hvor ble det av mitt barn
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fad/kirke/hvorbledetavmittbarn.pdf
"Fra 1800 ble dødfødte barn registrert i kirkebøkene, blant annet fordi samfunnet ønsket å fokusere på barnedødeligheten."
"Kirken regnet dødfødte som Guds • barn, men det var ikke nødvendig med gravferd, fordi de ikke var blitt ført inn i Kirken. Derfor trengte de heller ikke føres ut derfra"

Hvis barnet døde før det ble døpt, eller var dødfødt, er det derfor sannsynlig at det ikke ble registrert i kirkeboken.
Hvis barnet overlevde er det godt mulig det ble hjemmedøpt, og dåpen først ble innført en god del senere. Jeg vet ikke hvor godt du har lett utover.

Det er også en liten mulig at barnet, for å gi det en sjanse til å overleve, ble gitt til noen i et annet kirkesogn som kunne gi die. Men hvis du ikke finner dåpen er det nok mest sannsynlig at barnet enten var dødfødt eller døde før det ble døpt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet hadde vokst opp, er det vel sannsynlig at dette var kjent i familien, og Chr Aug Thorne nevner i "Slekten Thorne" (Oslo 1949) bare datteren Magdalene (s 82), f 1767, fra dette ekteskapet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2022 den 22.47, Inger Hohler skrev:

Hvis barnet døde før det ble døpt, eller var dødfødt, er det derfor sannsynlig at det ikke ble registrert i kirkeboken.

Her var det nok ulik praksis fra sted til sted. Noen steder er kirkebøkene uten dødfødte, andre steder er de med. Jeg kjenner ikke hvordan praksisen var på Strømsø, men på Kongsberg er de med i kirkebøkene fra det ble orden på dem ganske tidlig på 1700-tallet. Det samme er udøpte barn. Svært ofte ble disse gravlagt i kiste med noen andre, men det hendte også at de fikk egen kiste og eget gravsted. I noen av nabobygdene nevnes de derimot som regel ikke Unntakene er da gjerne om det dreide seg om prestens eget barn eller noen andre fra det øvre sjikt. Slike steder finner en da en del mødre som ble introdusert uten at det kan knyttes til den dåp eller begravelse i kirkebøkene.

Jeg vil derfor anbefale at du undersøker hvordan den lokale praksisen var før du konkluderer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for synspunkter og svar.  Jeg har en del treff med fam. Thorne, da han er etterkommer av Hofgaard.  Jeg trodde kanskje dette barne kunne være  min tipptipp oldefar Halvor Rasmusen Hofgaard, mest sannsynlig født 1770, men jeg har ikke funnet han født....så fortsatt et mysterium.  Jakten går videre.

Mvh

AnneMarie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette barnet ikke døde før eller under fødselen, kan det i hvert fall ikke ha oppnådd mer enn ti års alder, og dermed ikke ha fått etterkommere. Datteren Magdalene Thorne, 13 år (senere gift Stensgaard), var nemlig det eneste av Jens Thornes barn fra første ekteskap som er nevnt i skiftet etter faren i 1779.

DNA-matcher som kan se ut til å være relativt nære slektninger kan ofte være fjernere. Jeg har selv matcher som har Jens Thorne som felles forfar med meg, men slektskapet ligger mange generasjoner tilbake, så vedkommende kan godt være beslektet med meg på andre og hittil ukjente sider også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider