Gå til innhold
Arkivverket

Røtne i Råde og Røtne i Onsøy

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg blir helt svimmel av enkelte av disse gårdene Råde Onsøy. I Råde bygdebok er det ei salig blanding tror jeg.

Røtne i Råde er grdsnr. 90. I Onsøy vet jeg den er på 3 pund smør.

Brukeren i Råde på 1600-tallet heter Henrik og i Onsøy Jesper. De kalles naboer. Betyr det at de ligger ved siden av hverandre i grenseland og at grensene her er særs fleksible. Jeg prøver og sette opp ei brukerrekke for Onsø Røtne, men blir stadig forstyrra av noe jeg tror er Onsøy. Seinere blir datteren på den ene Røtnegården gift med sønnen på den andre. Bård Mortensen er bruker på Røtne i Onsøy i 1723, men på samme tid nevnes en Bård som fadder og forlover på Røtne i Råde.

Kan noen ta meg i hånden og få meg ut av den store genealogiske villmarka, for dette er ikke lett når man ikke er geografisk til stede i landskapet og er lommekjent.

Mvh. Torbjørn. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Kan noen ta meg i hånden og få meg ut av den store genealogiske villmarka, for dette er ikke lett når man ikke er geografisk til stede i landskapet og er lommekjent.

Det er i alle fall slik at Råde gnr. 90 Røtne og Fredrikstad (tidligere Onsøy) gnr. 127 Røtne er nabogårder uten noen naturlig grense mellom. Røtne i Fredrikstad/Onsøy går som en kile inn Råde kommune. Se kart:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Det er i alle fall slik at Råde gnr. 90 Røtne og Fredrikstad (tidligere Onsøy) gnr. 127 Røtne er nabogårder uten noen naturlig grense mellom. Røtne i Fredrikstad/Onsøy går som en kile inn Råde kommune. Se kart:

Det er også slik at Røtne i Råde og flere gårder (gnr. 90-116) utgjør det som kalles Onsøyfjerdingen, som tilhørte Råde sokn og prestegjeld, men som fram til 1842 tilhørte Onsøy tinglag. Onsøyfjerdingen hørte i sin tid altså til Råde i geistlig henseende, men til Onsøy i verdslig henseende. (Akkurat som Tjøme i geistlig henseende tilhørte Nøtterøy, men i verdslig henseende tilhørte Larvik grevskap.)

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider