Gå til innhold
Arkivverket

Modum: Var Jon Rolvsøn Drolsum og Jon Rolvsøn Dignes samme person?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Bygdeboka for Hole bind 4 side 75 forteller at Rolv Engebretsøn Søhols sønner Engebret og Jon flyttet til Drolsum i Modum - Hole_Bind_4_redusert.pdf

Det var skifte etter kona til Engebret Rolvsøn på Drolsum 11/10-1688: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224630741

Men Jon Rolvsøn finner jeg ikke spor etter på Drolsum. Derimot finner jeg skifte etter en ved samme navn 8/6-1699 på Digneshttps://www.digitalarkivet.no/sk20100224630702

Er dette samme mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modums historie bd IV forteller om brukerne på Dignes. Svend Alfsen f 1612 hadde to sønner, Alf og Jon, samt en datter. Hun var gift med Jon Rolfsen. Denne Jon kan være bror til Engebret som kom til Drolsum. Jon Rolfsen og Gunbjørg Svendsdatter døde begge i 1699.

Det er ingen urimelig tanke at Jon Rolfsen først har kommet til Drolsum og siden giftet seg til til Dignes.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes et alternativ til.

På Kimmerud var det skifte etter Ragnhild Gulbrandsdatter 3.10.1699, og etter ektemannen Rolv Guttormsen 1.6.1726. Ved begge disse skiftene nevnes deres eldste sønn Jon Rolvsen, som var død før moren, men som hadde etterlatt seg  fire barn. Ved skiftet etter Rolv Guttormsen i 1726 sies at sønnen Jon har etterlatt seg tre barn, så et barn var nok død i mellomtiden.

Siden sønnen til Jon Rolvsen Dignes het Guttorm, er vel dette et vel så godt alternativ.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke slektshistoriker. Har ingen av mine aner fra Modum. Men jeg er interessert i Modums historie og geografi. Så jeg får legge til at Dignes og Pilterud begge er gårder på Øst-Modum, på sørsiden av Tyrifjorden. Men sjøveien er ikke veldig lang til Drolsum heller. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to forskjellige personer men har på en måte samme bakgrunn i enkelte Holebønders setring på Kimmerud og Pilterud i gamle tider. Jon Rolfsen Drolsum har anene sine på Søhol og Jon Rolfsen Dignes har anene sine på Bye.

Fra Bygdebok Hole og Tingbøker for Ringerike:

Jon var bruker på Søhol etter faren. Han var muligens gjeldstynget og omkring 1685 ser det ut til at han flyttet til broren Engebret som var gift med enken Maren på Drolsum. Engebret dør 1693 og det er ikke sikkert at Jon var så velkommen på Drolsum lenger. Sønnen Rolf er nevnt på Svendby fra 1690 så det er mulig at Jon bodde der sine siste år.

I 1682 ble Jon Rolvsen Søhol stevnet for gjeld av salige Klaus

Trondsens arvinger, og da var han bruker av Søhol. Kort tid etter

må han ha forlatt Hole, for i 1686 ba Jon Rolvsen Drolsum på

Modum bygdeallmuen i Hole om vitnemål vedrørende eierrettighetene

til Pilterud på Øst-Modum.(tingbok for Ringerike 1686)

Stein

Endret av Stein Finsrud
Trykkfeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider