Gå til innhold
Arkivverket

Haagen Jacobsen – Skifte på Kårbø på Lesja 1666

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Jeg nøster opp min farmors aner tilbake til Kårbø på Lesja og finner en Haagen Jacobsen som er oppgitt i Nord Gudbrandsdal Sorenskriveri Skiftekort 1658-1900.

Skiftemateriale: SAH, Nord-Gudbrandsdal tingrett, J, 1658-1900, s. 7853 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Her er hans kone Asbjør Ingebretsdatter oppført samt barna Jacob(som arver plassen og som er oppgitt på et skiftekort her også), Ingelbrett og Ingbiør. Kortet oppgir ikke hva som er skiftet. Her oppgis Folie 153 a. i Skifteprotokoll – Nord-Gudbrandsdal 1658-1673, se nedenfor. Ikke lett å tyde dette skiftet for menigmann. Jeg finner ikke Haagens navn innledningsvis i skiftet men en Olluff Johannesen. Senere i skifte kan jeg lese navnet på hans barn. Jeg lurer på om dette er hans skifte eller bare nevnt her. Det ser ut som om det er 58 rdl igjen til deling, er dette riktig. Hva er de mest verdifulle tingene i skiftet.

Skiftemateriale: SAH, Sorenskriverier i Gudbrandsdalen, J/Ja/Jaa/L0001: Skifteprotokoll - Nord-Gudbrandsdal, 1658-1673, s. 152b-153a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner med: Forschreffne Dag Schiffte paa Korbøe effter Affgangen Sl: Haagen Jacobsen . . . Så det er riktig skifte du har funnet.

Boet kan ikke dekke gjelden, Jacob tilbyr seg å løse den inn, mot at ingen krav fremsettes av de øvrige arvinger. Men han skal gifue huer sine thuende Søshind En god Kor [usikker på betydningen, gode kår?] huormed dj ochsaa ehr Velfornøiet, och beloffuer iche Videre Løsøre Arff at fordre enten effter Fader eller Moder i nogen maader . . .

Ingen tall eller navn på verdier i boet, bortsett fra at brorsloddet av eiendommen er to, søsterloddet ett skinn. Det nevnes av en eller annen grunn.

Kan godt være jeg har oversett noe, eller tolket feil – ville forbause meg om ikke – håper andre også vil se på dette.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Men han skal gifue huer sine thuende Søshind En god Kor [usikker på betydningen, gode kår?] huormed dj ochsaa ehr Velfornøiet, och beloffuer iche Videre Løsøre Arff at fordre enten effter Fader eller Moder i nogen maader . . .

Det er nok "en god Koe" (ei god ku) som han skal gi sine søsken.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider