Gå til innhold
Arkivverket

Guri Rolandsdatter f. 1706- Bøenseie, Sør-Aurdal - foreldre?

Jan Byfuglien
 Del

Recommended Posts

Faren til Guri var en Roland som noen ganger er kalt Bøen, men han kom kanskje fra Nord-Aurdal der det fantes personer med navn Roland på blant annet Anmarkrud og Kvåle. Etter flere forsøk har det ikke vært mulig å finne hvor Roland og kona kom fra? Noen som har ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Dåpen til Guri - høyre side:

Oppland fylke, Bagn, Reinli, Hedalen, Bruflat, Aurdal, Ulnes, Skrautvål, Svenes i Aurdal, Ministerialbok nr. 1-3 (1692-1730), Kronologisk liste 1706, Side 311
https://media.digitalarkivet.no/view/9360/295

Rett under dåpen til Guri er det introduserte: Roland Bøens qv(inde) og så står det noe jeg ikke helt kan tyde etterfulgt av Ingeborg Bøen. Navnet Ingeborg Bøen er også vel også nevnt blant fadderne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne linken. Det viser vel to ting, barnets mor var Ingeborg Bøen og de var ikke gift (står vel uekte barn). Dermed et lite skritt videre i søk på en av mine aner. Mvh Jan Byfuglien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Ingeborg Bøen som fikk Guri med Roland, var kanskje Ingeborg Herbrandsdatter f ca  1686-1744, som først var g. 1710. med Mikkel Engebretsen Hestkinn-Bøen ca 1626-1726 og så i 1727 g.m. Iver Kjellsen Fønhus-Eid 1698-1733. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jan Byfuglien skrev:

Takk for denne linken. Det viser vel to ting, barnets mor var Ingeborg Bøen og de var ikke gift (står vel uekte barn). Dermed et lite skritt videre i søk på en av mine aner. Mvh Jan Byfuglien

Her trekker du en litt forhastet konklusjon, Jan! Det står ikke noe om at dette var et "uekte" barn. Tvert om, innførslene er helt som for de øvrige ektefødte barna.

Først under døpte: 1 Barn fra Roland Bøen nafnl(ig) Guri - etterfulgte av faddernes navn: Trond Kiørstad, Laurids Ruud, Anne Aavog, Ingeborre Bøen og Marthe Nielsd. Lien.

Så under introduserte: Roland Bøens qv(inde) fuldte Ingeborre Bøen.

I stedet for "fuldte" ville vi i dag ha skrevet fulgte, altså at presten fulgte Roland Bøens kvinne - d.v.s. kone - Ingeborg Bøen innen i kirken.

At samme navn også fins blant fadderne bør ikke nødvendigvis tolkes som at det var moren selv som sto fadder, det ble ikke vanlig før utpå 1800-tallet, men mer sannsynlig at det var flere Ingeborg'er med adresse Bøen på den tiden.

1 time siden, Jan Byfuglien skrev:

Denne Ingeborg Bøen som fikk Guri med Roland, var kanskje Ingeborg Herbrandsdatter f ca  1686-1744, som først var g. 1710. med Mikkel Engebretsen Hestkinn-Bøen ca 1626-1726 og så i 1727 g.m. Iver Kjellsen Fønhus-Eid 1698-1733. Kan det stemme?

Forutsetningen for denne hypotesen er at det gjelder samme Bøen-gård. De du sikter til her holdt til på Bøen gnr. 11 i Reinli sogn i Sør-Aurdal. Ser vi derimot på Guris dåp i 1706, ser vi at hun ble døpt i Aurdal kirke i Nord-Aurdal med faddere fra bl.a. gnr. 90 Åvåk, gnr. 94 Rud og gnr. 110 Kjørstad, alle i Nord-Aurdal. Lien fins som gårdsnavn i begge Aurdal-kommunene, men her er det vel størst sjanse for at det gjelder gnr. 112 i Nord-Aurdal.

Felles for disse gårdene er at de ligger ganske nær Aurdal kirke på begge sider av Dokkafjorden. Det spørs derfor om ikke Bøen helst bør søkes i samme området, og under (Nord)-Aurdal prestegård ser jeg at det i 1950-matrikkelen er et underbruk som het Bøen og med en hjemmelshaver med samme etternavn. Jeg kjenner ikke denne eiendommens opphav, men ser ikke bort fra at det kan dreie seg om en gammel plass. 

I samme område ser jeg at en av Prestegårdens nabogårder heter Bø, og på motsatt side av fjorden ser jeg gårdsnavnet Vesterbø. Jeg kjenner ikke disses navnehistorikk, men kan ikke se bort fra at navnet Bøen også kan ha blitt nyttet for den ene eller begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for nyttig innspill. Jeg tolket det som sto foran Guri som uægte, men det kan være feil. Ellers står det i Gard og bygd Sør-Aurdal s 260 at Roland fikk Guri på ukjent bosted under Bøen, og da er det plassert i Sør-Aurdal, men det kan kanskje også være feil. Ellers har jeg også tenkt at navnet Roland kunne trekke i retning Nord-Aurdal, uten å ha funne noe svar på det. Og i alle fall ikke et par som heter Roland og Ingeborg. Så jakten fortsetter. Jan B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg la merke til hva som sto i bygdeboka. Problemet er at det som står i kirkeboka ikke synes å peke mot den gården. Jeg kan likevel ikke utelukke at det var der de var. Jeg har selv slekt fra lengst sør i Sør-Aurdal på samme tid og har oppdaget at folk noen ganger dro til nabokirken for å få døpt barna sine hvis det ikke snart skulle være gudstjeneste i hjemsognet. Men da hadde de gjerne med seg faddere hjemmefra, noe som ikke synes å ha skjedd her og kan skyldes at en eller begge var fra området rundt Aurdal kirke.

Et moment som likevel taler for at det er rett Bøen-gård er at jeg av bygdeboka også ser at Guri ble gift på en nabogård i Reinli. Så her gjelder det å holde flere muligheter åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart med introduserte koner i den eldste kirkeboka for Aurdal, det står at de fulgte en annen kvinne. På den neste linja i kirkeboka står det for eksempel at Knut Bråtens kone fulgte Anne Åvok. Betyr det at de ble fulgt til kirken av en annen kvinne, og at presten fulgte dem inn? Når det står at Roland Bøens kvinne fulgte Ingeborg Bøen så betyr ikke det at kona til Roland var ei Ingeborg Bøen.

I åra 1692-1706 er det bare en Roland som gifter seg i Aurdal. Roland Eriksen og Karen Christoffersdatter ble gift 29.4. 1703 og var seinere bosatt Anmarkrud og Hjelle. Roland Hjelle hadde sønnen Knut døpt 20.2. 1707, to måneder etter at Guri ble døpt. Guri kan derfor ikke være datter av de som giftet seg i 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den som ble introdusert var vel en kvinne som nylig hadde født? Og Roland hadde i alle fall fått ei datter - og hvem var moren og når ble hun så introdusert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Terje Tandsether skrev:

Det er noe rart med introduserte koner i den eldste kirkeboka for Aurdal, det står at de fulgte en annen kvinne. På den neste linja i kirkeboka står det for eksempel at Knut Bråtens kone fulgte Anne Åvok. Betyr det at de ble fulgt til kirken av en annen kvinne, og at presten fulgte dem inn? Når det står at Roland Bøens kvinne fulgte Ingeborg Bøen så betyr ikke det at kona til Roland var ei Ingeborg Bøen.

I tilfelle fulgte ikke presten kirkeordonansen. Jeg må få se litt mer på det der jeg kjenner konenes navn. Men jeg mistenker at du har rett i her er det en lokal særskikk som kommer til syne: i stedet for presten var det et kvinnelig medlem av menigheten som førte (fulgte) inngangskona inn. Og da passer det jo med Ingeborg Bøen både som fadder og "følgekone". Og er det rett Bøen-gård, var ifølge bygdeboka ei Ingeborg (ser kalt Ingebjørg) gardkone på Bøen på den tiden.

Jeg kom til samme konklusjon, det kunne neppe være Roland Eriksen som var Guris far.

Ett moment i denne saken så langt ikke er berørt. Roland Bøens kone ble introdusert samme dag som datteren Guri ble døpt. Det skulle normalt gå minst 40 dager mellom fødsel og introduksjon. Så, hvis presten hadde vært nøyaktig i sin kirkebokføring, skulle det nok ha stått at Guri var hjemmedøpt og at det som skjedde i kirken den dagen var bekreftelse av hjemmedåpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider