Gå til innhold
Arkivverket

Are the Vardal travellers tatere or skøyere?


Lauren Reinertsen
 Del

Recommended Posts

Er den reisende Vardal-familien tatare eller er de skøyere? De ser ut til å være skøyere, men de er opprinnelig fra Østlandet. Jeg lurte på om noen vet om de regnes som tatere eller om de er skøyere. Finnes det et sikkert svar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er ganske så sikker på at jeg uansett ikke kan svare på spørsmålet ditt, så hadde det vært utrolig praktisk med en lenke eller to til de opplysningene du allerede har om den nevnte familien . . . 😉

Dette for at andre og bedre hjelpere enn meg kan ha et bedre utgangspunkt når de eventuellt ‹går i gang›.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lauren Reinertsen skrev:

Er den reisende Vardal-familien tatare eller er de skøyere? De ser ut til å være skøyere, men de er opprinnelig fra Østlandet. Jeg lurte på om noen vet om de regnes som tatere eller om de er skøyere. Finnes det et sikkert svar?

 

Too late I realised that maybe (looking at the header) norwegian is not your native language? 

If so and anyhow, I would think that if you by «skøyer» meant fant or splint – the sea-faring travellers – the Vardals most likely travelled ‹on dry land› so they probably would be called «Tatere»  judged by your links only and not by any means from knowledge – I have none such 😉

 

And finally: if my asssumption concerning language was hasty and erroneous – Apologies!

 

Regards

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifl. https://snl.no/skøyer I eldre tider var skøyer en betegnelse på en landstryker eller fant av norsk avstamning, i motsetning til tatere.

Riksmålsordboken:  "1 foreldet   medlem av en gruppe omreisende folk som snakket rodi"

(og "Rodi : en type (utdødd) særspråk, norsk blandingsspråk med elementer fra bl.a. tysk og romani, snakket av en gruppe omreisende folk i Sør-Norge")

 

For ordens skuld: "splint" kunne også reise til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.