Gå til innhold
Arkivverket

Gutt- Carl August - født utenfor ekteskap i Borre, Vestfold 1853. Mor: Marthe Kirstine Christensdatter fra Gjerpen (Telemark). Far: artillerilærling Martin Amundsen. Hvor ble det av disse?

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/kb20051027010041

I Ministerialbok for Borre i Vestfold 1852-62 side 38 finner jeg under fødte ("uekte barn"): Carl August, født 27 sept. 1853, døpt 22 januar 1854 av foreldre:

Martin Amundsen, ugift, artillerilærling. Bosted: Baggerød  - og pigen Marthe Kirstine Christensdatter fra Gjerpen (Telemark), også  bosatt på Baggerød.

I bygdeboka for Borre leser jeg at det ved FT 1865 var ikke mindre enn 29 hus på gården Baggerød - som til sammen huset 197 beboere!

Jeg finner for øvrig ingen spor etter foreldrene og denne gutten ved søk i folketellingen 1865 -  hverken i  Borre eller Gjerpen. HVOR HAR DE TATT VEIEN? KAN HENDE BLE DE ALDRI GIFT? 

Det er mitt håp at denne Marthe Kirstine Christensdatter er identisk med den Marthe Kirstine (eller Christine) Christensdatter som i Gjerpen 10 sept. 1849 fødte et "uekte barn" Thrine

(døpt Gjerpen 12 mai 1850). Barnefar: Johan Henrik Tribler. HVOR ER THRINE Å FINNE VED FT. 1865?

Min Marthe Kirstine Christensdatter var født i Gjerpen 5 august 1826 (døpt 22 oktober). Slekten hennes kjenner jeg. MEN HAR HITTIL IKKE FUNNET UT NÅR HUN DØDE. I 1871 utvandret foreldrene til Amerika (hvor det var slekt bosatt). Jeg var først inne på at hun også kan ha utvandret, men nå er jeg i tvil etter at jeg fant barnefødselen til Carl August i 1853. Datteren Thrine  som hun fikk med Johan Henrik Tribler synes satt bort til fosterforeldre, og hennes senere liv vet jeg alt om.

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Per. Da gjenstår det i folketellingen 1865 å finne barnemoren Marthe Kirstine Christensdatter, hennes sønn Carl August, samt barnefaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet dem i 1865, men her er de vel kanskje i FT i 1870 i Porsgrunn. Enke Marthe Christine Jensen f 1826 i Gjerpen med sønnene August Jensen f 1850 og Christian Olaus Jensen f 1857 (jeg ville nok ta den siste alderen med en klype salt, siden Christian Olaus er nevnt etter broren. Da burde han være yngre) https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053344002521

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langtfra sikkert dette er riktig familie. Har nå funnet dem igjen i 1865, Der heter hun Marthe Kristine Andersdatter, og skal forøvrig være født i Gjerpen i 1805 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038128000415

Det er nok fortsatt verdt å se mere på denne moren Maren Christien født i Gjerpen med sønnen August f 1849, men jeg er langtfra sikker på at den er den riktige. Det var jo også to eldre sønner, så det er vel neppe plass til en Thrine der i mellom.

Glem det - jeg har jo rotet med barna. Det var Thrine som var født i 1849, ikke sønnen August.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mange bra  innspill. Pettersen er nok feil etternavn på den 12 år gamle gutten Carl August,  som ved FT Gjerpen 1865 finnes på bruket Trolaas (utplassert av Fattigvesenet). Det er et faktum at det finnes ingen døpte i det aktuelle tidsrom i Gjerpen under navnet Carl August Pettersen. Det riktige navnet er Martinsen. Dette også fordi det ved guttens konfirmasjon i Gjerpen i 1869 er påført Troldaas som oppholdsted.

Men midt oppe i alt dette -  hvor ble det av moren Marthe Kirstine Christensdatter (f.1826)? Kan hende døde hun i Borre i Vestfold etter guttens fødsel i 1853  - eller at hun døde i Gjerpen hvor vi vet sønnen Carl August bodde, siden det står i kirkeboken at denne som 22 åring i 1875 flyttet fra Gjerpen til Skien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider