Gå til innhold
Arkivverket

NO: Træna / Rødøy. Marith Jacobsdatter (c.1760-1825) g. 1795 m. Christen Hansen Mikkelborg (1749-1829) - Kven var ho?

Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Selvær:

Marit Jakobsdtr. - https://www.geni.com/people/Marith-Jacobsdatter/6000000010342142158? - gifte seg 1795 med Christen Hansen Mikkelborg.

Er det mogeleg å finne ut kven ho var, og kven hennes foreldre var? Det er nevnt 'Schjelderup' på Geni-profilen hennes... kvar kjem dette frå?

Barna hennar:

1. Hans Christian Kristensen f. 1794.

2. Hans Jakob Kristensen f. 1795.

3. Dorthea Hønnichen Kristendtr f. 1796.

4. Else (Elsebe) Kristine Kristensdtr f. 1800.

5. Kristen Mikkelborg Kristensen f. 16 jun 1802.

6. Anna Maria Mikkelborg Kristensdtr f. 1806.

7. Daniel Christian Mechlenborg Kristensen f. 1811. 

8. Anne Marie Kristendtr f. 1814.

Ref. også: https://forum.arkivverket.no/topic/186946-hjälp-att-tyda-ev-föräldrar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Jacobsdatter og ektemannen Christen Hansen Mechlenborg er også blant mine aner gjennom datter Else Christine

farmor til min mormors far), men jeg har ikke kommet noe videre jeg heller. Har notert meg en kandidat som konfirmert i

Lurøy i 1785(nederst til høyre her): 

https://media.digitalarkivet.no/view/16602/45

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Marit oppe her på Digitalarkivet for mange år siden i perioden 2004-2010 ser jeg, og her har Andre Martinsen noen interessante

teorier eller betraktninger iallefall. Forsøker på lenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Min sønns ane går forresten via sønnen Kristen / Christen f. 1802.

Ja, eg også har brukt Roy sine sider for "sammenligning" og gode tips 🙂 

Ang. André Martinsen sine betraktninger har eg notert meg "Etter hva jeg kan se, er det iallfall åpenbart at Marit Jakobsdatter ikke var fra Lurøy" - mens også hans vurderinger omkring oppkalling av barna.

Er det noko fleire vurderinger omkring kandidaten Marith som i 1785 var "bosatt på Kvarøya ytre" ?

Kva med at det er nevnt 'Schjelderup' på Geni-profilen hennes... kvar kjem dette innspelet/tipset frå?

Endret av Gisle Hersvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe godt svar på hvor Marit Jacobsdatter har fått tilnavnet Scheldrup fra, og finner ingen som passer. Det er flere

mednavnet Jacob Scheldrup, men alle jeg finner er for unge til å passe inn. Har blant annet sett i boka "Slekten Benkestok" av

Wilhelmine Brandt. Regner da med at hun har navnet fra en far Jacob Scheldrup hvis det er noe i dette. Ellers har jeg jo noen

ganger sett at barn i en famile kan flytte til steder hvor foreldrene kommer fra, og såvidt jeg kan se er det bare sønnen Daniel

som flytter ut av Rødøy og områder rundt. Han er nevnt i Skeidhamn på Leka i Trøndelag, og senere når han får barn med kona

er det i Folda, Kjerringøy og i Vågan. Kan Marit komme fra noen av disse stedene? Er jo umulig å sjekke noe særlig i Vågan da

hvor kirkebøker før 1841 er gått tapt i brann

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så absolutt med på tanken om at Marith kan ha komme frå dei områda du nevner.

Når det gjelder Vågan så har eg muligens ein forfar derifrå (evt er han frå Lenvik) - som du seier er dette eit vanskelig område å finne gamal slekt i - men dette er jo eit heilt anna tema 🙂 

https://forum.arkivverket.no/topic/289777-peter-olsen-frå-lenvik-troms-til-askvoll-og-seinare-kinn-sogn-og-fjordane-kom-sørover-til-askvoll-saman-med-sokneprest-gerhard-heiberg-ca-1815-kven-var-denne-peter-olsen

https://forum.arkivverket.no/topic/289465-sf-petter-olsen-askevold-g-1820-m-nille-madsdtr-grimelid-kven-var-hans-opphav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok for Folda i Nordland er søkbar for tidspunktet rundt der Marit skal være født , og der var det ingen Marit å finne, og heller ingen å finne i

navn fra dåpsattester fra Vågan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebarnet til Marith - via sonen Christen f. 1802 - var gift med ein kar med foreldre frå Ørlandet og Vefsn. Kan dette vere eit aktuelt område å sjekke også eller blir dette noko fjernt? Eg har ikkje oversikt over etterkommere etter dei andre barna til Marith og kvar ektefeller kom frå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørlandet blir kanskje langt unna, men umulig er det jo ikke at hun kom derfra. Jeg har andre aner som har flyttet lengre enn dette. Vefsn kan kanskje

aktuelt. Jeg har jo mest oversikt over etterkommerne til min 2 ganger tippoldemor Else Kristine Christensdatter Mikkelborg, og hun ble gift med

Peder Olsen Sanna(1799-1839). Jeg har bare 2 barn på disse, og datter Maren Edrikke(1833-1911) var ugift hele sitt liv. Tror ikke hun hadde

barn. Deres sønn Ole Kristian Mikkeborg Pedersen(1835-ca 1885) var gift og fikk barn i Lurøy og Rødøy(endte etterhvert på Nordnesøy i 

Rødøy). Han var gift med Lovise Kristine Knutsdatter fra Vågan(med far fra Ål i Hallingdal og tilknytning til Vikna i Trøndelag hvor hans 

foreldre kom med famile i 1826). Knut Nilsen flyttet sener til Vågan og ble gift der i 1840, og fikk 2 døtre(blant annet min tippoldemor Lovise).

Etter at kona døde i 1844 flyttet han tilbake til Vikna. Vet navnet på hennes mor, men det er ukjent hvor hun kom fra. Det kan ha vært

fra Vågan, men tror ikke det. De som ble voksne av disse barn holdt seg på Helgeland, og min oldefar Isak Olai Mikkelborg Olsen flyttet

fra Nordnesøy til Hemnes og tok navnet Osmo etterhvert. Der ble min mormor født i 1909. Det var litt om Else Christines etterslekt iallefall.

Dette ble litt utenfor emnet kanskje, men jeg kan vel konkludere med at når noen kan flytte fra Ål i Hallingdal til Vikna i Trøndelag, og

senere fra Vikna i Trøndelag til Vågan tror jeg at det kan flyttes fra Ørlandet i til Rødøy og Lurøy også. Mange kom fra fattige kår, og ville

vel prøve å få det bedre når de flyttet nordover hvor det var muligheter for blant annet fiske

Else Christine var gift 2 med Morten Olsen født i 1811 i Brønnøy, og de hadde ikke barn sammen(un var 46 år da de giftet seg i 1846)

Else Christne døde i 1886

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er vel ikke sjekket ut, men Marit må være veldig liten i 1766. Hun fikk yngste barnet Daniel så sent som i 1811, så at hun ble født

ca 1761(ut fra folketellingen 1801) går vel nesten ikke an? Er mange år siden jeg holdt på med Marit, og vet at jeg da sjekket alt av kirkebøker

for Rødøy prestegjeld iallefall den gangen. Er jo enklere nå når mye har blitt søkbart. Har skiftene av Svein Edvardsen, og der er Jacob 

Ellingsen ført som sønn av Else Povelsdatter som det var skifte på i Sjonøen i Lurøy 1732(passer jo med Marits barnebarn og min formor

Else Christine født 1800 som også kan være oppkalt etter en tante på farsiden) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket søkbar folketellingen for Vefsn 1769 som er søkbar, men begge Marit Jacobsdatter som var å finne i passende alder der(født 1764 og 1767)

ble gift med andre menn enn Christen ifølge Roys slektssider. Det finnes folketelling 1769 for Lurøy og Træna(ikke for Rødøy), men da må man vel

på Statarkivet i Trondheim. Så i den for mange år siden etter flere aner som jeg har i Lurøy og Træna, men er ikke sikker på om jeg den gangen visste

om Marit Jacobsdatter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å finne noe om slekten Scheldrup på internett, og på Simon Ellefsens hjemmesiden finner jeg en Jacob(også kalt Jochum) Møinichen 

Scheldrup født 1736. Han skal være sønn av Jochum Pedersen Scheldrup og Malena Hellesdatter. Det står dessverre ikke noe mer om denne

Jacob. De holdt til i Skjerstad. Dessverre er det ikke mulig å legge ut lenke fra Simon Ellefsens hjemmeside, men forsøker på lenke til den

gamle debatten på Digitalarkivet hvor jeg fant det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2022 den 20.30, Anne Lise Hovdal skrev:

Nei dette er vel ikke sjekket ut, men Marit må være veldig liten i 1766. Hun fikk yngste barnet Daniel så sent som i 1811, så at hun ble født

ca 1761(ut fra folketellingen 1801) går vel nesten ikke an? Er mange år siden jeg holdt på med Marit, og vet at jeg da sjekket alt av kirkebøker

for Rødøy prestegjeld iallefall den gangen. Er jo enklere nå når mye har blitt søkbart. Har skiftene av Svein Edvardsen, og der er Jacob 

Ellingsen ført som sønn av Else Povelsdatter som det var skifte på i Sjonøen i Lurøy 1732(passer jo med Marits barnebarn og min formor

Else Christine født 1800 som også kan være oppkalt etter en tante på farsiden) 

Enig i at Marit fra Sjona ikke kan være aktuell. Trolig konfirmert i 1766.

En mer nærliggende kandidat er den Marit Jacobsdatter som blir konfirmert i 1785, Ytre Kvarøy. Men hun ser ikke ut til å være døpt i Lurøy. En mulig kandidat er den Marit Jacobsdatter som er født i Gullvika i Rana (også kalt Fuglevikfjellet) i 1764. Foreldre Jacob Andersen fra Yttern, gift med hennes mor Milla Adriansdatter (muligens av slekten Falch). Her 14 år ved skifte etter Jacob i 1778: SAT, Helgeland sorenskriveri, 3A/3/L0059: Skifteprotokoll 13, 1775-1780, s. 274b-275a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090224640275

Jeg har ikke funnet noe sted hvor det er gjort rede for hennes skjebne (men jeg har ikke tilgang til den nye bygdeboka). Kanskje ikke mulig å finne sikkert svar på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Jeg har de 3 første bindene av nye bygdebok for Rana, og Jacob Andersen og foreldrene er nevnt der. 

Mille Adriansdatter er kanskje datter av Adrian Christophersen født ca 1654? Har ikke mer på han. Han var bror en annen av

mine ander Peder Christophersen fra Strømmen. Disse skal være barn av Christopher Pedersen Strømmen født ca 1595

og Elsebe Adriansdatter. Hun var kanskje datter av Adrian Jacobsen Falch født ca 1597 som holdt til på Neppelberg i Nesna.

Elsebe skal være datter i hans ekteskap med Mille Hansdatter, Jeg har heller ikke tilgang til de nye bygdebøkene for Rana

fra og med bind 4, men har tenkt å kjøpe alle de nye bygdebøkene for Rana etterhvert siden jeg har mye slekt der fra før av

på min mormors side. Skal se litt mer på Svein Edvardsens skifteavskrifter for Rana(har bøkene til og med 1845), og på 

skiftet som du la ut lenke til 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifte etter Adrian Jakobsen, Fuglevikfjellet, senere Tørbekkmoen, leser jeg i skifteprotokoll nr. 51 side 244b: (hans søster) "Maritte Jakobsdatter er ..... i Trænen i Lurø og gift med Christen Hansen, Selvær, men ingen oplysning om hendes børn..."  

SAT, Helgeland sorenskriveri, 3A/3/L0106: Skifteprotokoll 51, 1850-1861, s. 244b-245a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090225720247

Noen kan kanskje tyde det bedre?

For øvrig hadde søsteren Karen en sønn som i 1804 ble døpt Adrian Falk, noe som kan tyde på en forbindelse til slekten, uten at jeg har noen formening om hvordan.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Jeg har de 3 første bindene av nye bygdebok for Rana, og Jacob Andersen og foreldrene er nevnt der. 

Mille Adriansdatter er kanskje datter av Adrian Christophersen født ca 1654? Har ikke mer på han. Han var bror en annen av

mine ander Peder Christophersen fra Strømmen. Disse skal være barn av Christopher Pedersen Strømmen født ca 1595

og Elsebe Adriansdatter. Hun var kanskje datter av Adrian Jacobsen Falch født ca 1597 som holdt til på Neppelberg i Nesna.

Elsebe skal være datter i hans ekteskap med Mille Hansdatter, Jeg har heller ikke tilgang til de nye bygdebøkene for Rana

fra og med bind 4, men har tenkt å kjøpe alle de nye bygdebøkene for Rana etterhvert siden jeg har mye slekt der fra før av

på min mormors side. Skal se litt mer på Svein Edvardsens skifteavskrifter for Rana(har bøkene til og med 1845), og på 

skiftet som du la ut lenke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Johannessen skrev:

I skifte etter Adrian Jakobsen, Fuglevikfjellet, senere Tørbekkmoen, leser jeg i skifteprotokoll nr. 51 side 244b: (hans søster) "Maritte Jakobsdatter er ..... i Trænen i Lurø og gift med Christen Hansen, Selvær, men ingen oplysning om hendes børn..."  

SAT, Helgeland sorenskriveri, 3A/3/L0106: Skifteprotokoll 51, 1850-1861, s. 244b-245a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090225720247

Noen kan kanskje tyde det bedre?

For øvrig hadde søsteren Karen en sønn som i 1804 ble døpt Adrian Falk, noe som kan tyde på en forbindelse til slekten, uten at jeg har noen formening om hvordan.

Tusen takk for svaret. Finner dødsfallet på Adrians kone Marit i 1854, som er ført som 96 år. Er litt vanskelig å lese dette skiftet, men det ser ut som om det

også nevnes en søster Berit Jacobsdatter. Fikk noe mer å sjekke nå ja, og håper trådstarter ser denne gledelige nyheten snart. Hadde ikke tenkt på å

lete etter Marit så langt frem i tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Adrian og Marit her ved folketellingen 1801(i Tørrbekkmoen): 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058471004248

Det er vel Marits dåp jeg finner her døpt 15.03.1764(venstre side):

https://media.digitalarkivet.no/view/16557/51455/134

Må se å komme meg i seng nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Leif for funnet av dette skiftet og opplysninger om Maritte Jakobsdtr i Selvær.

Eg må nesten få komme tilbake etter å ha fått studert litt meir på denne nye informasjonen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rana slektshistorielag har gjort det lettere for oss. Transkriberte kirkebøker fra 1704 ligger på deres hjemmeside: Kirkebøker fra Hemnes og Rana – Rana Slektshistorielag (rshl.no)

For eksempel kan man raskt finne at Mille Adriansdatter nevnt ovenfor, er døpt i 1738 som datter av Adrian Jacobsen, Fuglevikfjell. Men noen burde ta utfordringen med å forsøke å samle slektslinjene etter Adrian Jacobsen (Falch) på Neppelberg. Jeg ser at det er lagt ut litt forskjellig på ulike nettsteder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de transkriberte kirkebøkene for Rana har vært til hjelp for meg mange ganger, og fikk en gang i tiden disse oversendt av en derfra som jeg

traff i Sandnessjøen i 2007. Det var vel en som het Johan som gjorde den store oppgaven her, og skrev av kirkebøkene frem til 1819. Jeg har filene

enda på min pc men har ikke kommet meg så langt som til å se etter Mille og Jacob. Det er også en annen som har gjort slektsforskning på

Helgeland mye enklere, og det er Svein Edvardsen som har skrevet av navn fra skiftene på Helgeland frem til 1920. Jeg har flere av bøkene

hans, og ser at det er skifte i 1775 på Milles far Jacob Adriansen. Jeg har også innrulleringsmanntall for Helgeland 1769 av Svein Edvardsen,

og der finner jeg Jacob Andersen på 31 år. Så jeg og sikkert og trådstarter har mye å gripe fatt i nå. Jeg har jo arbeidet en del med Falchslekten

fra før, og har i mitt slektsprogram en Jacob Adriansen født ca 1666. Blant hans og kona Mallene Mogensdatter Fugelstads barn finner jeg

Adrian født ca 1699, og det er vel ikke usannsynlig at dette var Milles far. Har ellers jobbet mye for mange år siden med Falchslekten både

på grunn av min ,mulige tilknytning og for andre, så hvis det er 100 % sikker at vi kommer inn der har jeg mye bakover i tid. Det finnes noen

debatter på Digitalarkivet også om disse, og jeg har selv vært innblandet i noen. Ser også at det var skifte i 1728 på Jacob Adriansen Falch

hvor Adrian født ca 1699 nevnes som arving. Andre kilder når det gjelder Falchslekten er jo Øystein Røtvoll Angels bok "Vær hilset mine børn".

Petter Dass kommer jo inn i denne slekten gjennom sin mor. En artikkel fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift fra 2002 har jeg også brukt når'

jeg ser bakover i Falchslekten(Falcher i flere farvann av Erik Lie). Så hvis en skal ta spranget inn i Falchslekta(og det tror jeg vi skal) så 

har jeg mye og det er flere kilder å se i 

Når det gjelder skiftet i 1854 er det jo rart at Marits barn ikke er nevnt siden hun var død før broren, men det kan hende at det ikke var så mye

arv å fordele. I slike situasjoner har jeg ofte sett at det ikke nevnes arvinger i det heletatt. Jeg har selv skrevet av navn fra skifter på andre

steder enn Helgeland, så jeg har arbeidet en del med skifter. Skiftet i 1854 er ikke enkelt å lese, og jeg kan ikke se at det er arvefordeling

der eller at det står noe om inntektet og utgifter i boet. Tror jeg har funnet slutningen hvor iallefall inntektene i boet var på 71 riksdaler og

28 skilling og utgifter på 6 riksdaler og 94 skilling, men så kommer det jo til noe mer her. Vet ikke helt hvordan det skal tolkes videre: 

https://media.digitalarkivet.no/view/57374/171

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider