Gå til innhold
Arkivverket

NO: Træna / Rødøy. Marith Jacobsdatter (c.1760-1825) g. 1795 m. Christen Hansen Mikkelborg (1749-1829) - Kven var ho?

Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Så bra, då skal eg sjekke ut desse transkriberte kirkebøkene.

Anne Lise: Eg har ikkje vore borti desse Falch, men det er då altså etterkommer etter Adrian Rochertsen Falkener/Valkener det kan vere snakk om siden du nevner Petter Dass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anne Lise Hovdal said:

Jeg har flere av bøkene hans, og ser at det er skifte i 1775 på Milles far Jacob Adriansen.

Er det Mille Adriansdtr. du tenker på? I så fall er det far Adrian Jacobsen det skal vere skifte etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2022 at 12:47 AM, Anne Lise Hovdal said:

Jeg har de 3 første bindene av nye bygdebok for Rana, og Jacob Andersen og foreldrene er nevnt der

Har du navn og datoer på desse?

Er Marit sine søsken lista der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gisle Hersvik skrev:

Er det Mille Adriansdtr. du tenker på? I så fall er det far Adrian Jacobsen det skal vere skifte etter?

Ja selvfølgelig, og her har jeg rotet med navnene. Han døde 20.september 1774, og er oppgitt å være 66 år(altså født ca 1708). Dermed kan det vel

ikke være den Adrian Jacobsen som skal være født ca 1699 og sønn av Jacob Adriansen falch født ca 1699 og kona Marithe Andersdatter. Finner en

Adrian Jacobsen døpt i 1710 med far fra noe som ligner på Langfjellet. Forsøker på lenke til dødsfallet på Adrian Jacobsen Fuglefjell(lant nede

til venstre): https://media.digitalarkivet.no/view/16557/234

Finner ellers dette på Geni(men dødsdato stemmer jo ikke helt med det som står i kirkeboka): 

https://www.geni.com/people/Adrian-Jacobsen-Gullfjell/6000000003723819679

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Gisle Hersvik skrev:

Har du navn og datoer på desse?

Er Marit sine søsken lista der?

Jeg finner dette på side 101 i bind 1 av den nye bygdeboka for Rana: Anders Johansen var 5 år i 1701, og han døde 18.03.1783. Han var gift med

Karen Pedersdatter 18.10.1722. Hun var 55 år da hun ble jordsatt 01.11.1754. Da hadde 8 barn, og som barn nr.7 står Jacob Andersen døpt

16.06.1737, og gift 18.11 1759 med Mille Adriansdatter døpt 08.01.1738. Giftermålet og dåpen av Mille har jeg funnet i kirkebok også, men

til nå ikke det andre. Anders Johansen skal være sønn av Johannes Nilsen og Berit Andersdatter fra Røffen, men dette må jo sjekkes

nærmere. Forsøker på lenke til dødsfallet på Jacob Andersen som døde 05.03.1778 og er da oppgitt å være 43 år(stemmer ikke helt i

forhold til å være født 1737 da):

https://media.digitalarkivet.no/view/16557/269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Marit med søsken har jeg funnet Karen døpt 2.søndag i faste 1761, Marit døpt 15.03.1764 og Pernille døpt 06.01.

1767. Broren Adrian skal være født ca 1772, men jeg har ikke rukket å sjekke han eller eventuelle andre søsken enda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gisle Hersvik skrev:

Så bra, då skal eg sjekke ut desse transkriberte kirkebøkene.

Anne Lise: Eg har ikkje vore borti desse Falch, men det er då altså etterkommer etter Adrian Rochertsen Falkener/Valkener det kan vere snakk om siden du nevner Petter Dass?

Ja Petter Dass sin mor Maren født ca 1629 var datter av fogden Peter Jacobsen Falch (født ca 1591 og bror av Adrian)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo i et tidligere innlegg at Jacob Andersens far var Anders Johansen fra Røffen født ca 1696. Det viser seg at han har

jeg fra før i mitt slektsprogram som bror min formor Berit Johansdatter født ca 1683-89 i hennes ektskap med Anders Jonsen

Almli og Karen Johansdatter født ca 1683 i hennes ekteskap med Hans Eriksen muligens fra Storrøvatnet. Foreldrene var jo

Johannes Nilsen og Berit Andersdatter. Begynner å bli noe komplisert dette for meg, når deres mor Berit Andersdatter i sitt

andre ekteskap gifter seg med en annen av mine aner Hans Mikkelsen Yttermarken(han er min ane gjennom ekteskap med 

Lisbet Sigfredsdatter). Så jeg er nå altså etterkommer til 3 av barna til Johannes Nilsen og Berit Andersdatter i Røffen. 

Forsøker på lenke til skiftet etter Berit Andersdatter her i 1743(venstre side):

https://media.digitalarkivet.no/view/24844/45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gisle Hersvik skrev:

Takkar Anne Lise. Det skal bli interessant å leite vidare... 🙂

Det samme syns jeg, men som jeg skriver i et annet innlegg her kan jeg koble på til flere av dem jeg har fra i slektsprogrammet. Det gjør det

jo på en måte enklere, men slektsforholdrene begynner å bli ganske komplisert og det blir flere anesammenfall her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2022 den 21.18, Anne Lise Hovdal skrev:

Når det gjelder Marit med søsken har jeg funnet Karen døpt 2.søndag i faste 1761, Marit døpt 15.03.1764 og Pernille døpt 06.01.

1767. Broren Adrian skal være født ca 1772, men jeg har ikke rukket å sjekke han eller eventuelle andre søsken enda 

Føyer bare litt til her jeg: Pernille Jacobsdatter ble døpt 06.01.1767. Adrian Jacobsen ble født 13.11.1770(ja det står faktisk fødselsdato

i kirkeboka), og han ble døpt 02.12.1770. Berte Jacobsdatter ble født 26.06.1773, og døpt dagen etter den 27.06.1773. Jeg finner ikke

Anders som skal være født ca 1775(3 år ved farens skifte i 1778). Har funnet noen som konfirmanter: Karen den 02.04.1780, Pernille

den 23.04.1786, Berte konfirmert 17.04.1791. Siden jeg ikke finner vår formor Marit som konfirmert i Rana, er det ikke umulig at det

var hun som bodde i Indre Kvarøy da hun ble konfirmert i 1785. Kan hun ha vært i tjeneste hos slektninger? Hvem bodde i Indre

Kvarøy i Lurøy i ca 1785?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2022 den 20.59, Anne Lise Hovdal skrev:

Ja selvfølgelig, og her har jeg rotet med navnene. Han døde 20.september 1774, og er oppgitt å være 66 år(altså født ca 1708). Dermed kan det vel

ikke være den Adrian Jacobsen som skal være født ca 1699 og sønn av Jacob Adriansen falch født ca 1699 og kona Marithe Andersdatter. Finner en

Adrian Jacobsen døpt i 1710 med far fra noe som ligner på Langfjellet. Forsøker på lenke til dødsfallet på Adrian Jacobsen Fuglefjell(lant nede

til venstre): https://media.digitalarkivet.no/view/16557/234

Finner ellers dette på Geni(men dødsdato stemmer jo ikke helt med det som står i kirkeboka): 

https://www.geni.com/people/Adrian-Jacobsen-Gullfjell/6000000003723819679

Må bare gjøre oppmerksom på at Anders Johansen som var i Ytteren som voksen har fått feil foreldre på Geni her. Se på skiftet jeg la ut

etter hans mor Berit Andersdatter i Yttermarken her et annet sted. Anders var jo far til Jacob Andersen, og farfar til Marit Jacobsdatter

som er utgangspunktet her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2022 den 14.08, Anne Lise Hovdal skrev:

Føyer bare litt til her jeg: Pernille Jacobsdatter ble døpt 06.01.1767. Adrian Jacobsen ble født 13.11.1770(ja det står faktisk fødselsdato

i kirkeboka), og han ble døpt 02.12.1770. Berte Jacobsdatter ble født 26.06.1773, og døpt dagen etter den 27.06.1773. Jeg finner ikke

Anders som skal være født ca 1775(3 år ved farens skifte i 1778). Har funnet noen som konfirmanter: Karen den 02.04.1780, Pernille

den 23.04.1786, Berte konfirmert 17.04.1791. Siden jeg ikke finner vår formor Marit som konfirmert i Rana, er det ikke umulig at det

var hun som bodde i Indre Kvarøy da hun ble konfirmert i 1785. Kan hun ha vært i tjeneste hos slektninger? Hvem bodde i Indre

Kvarøy i Lurøy i ca 1785?

Konfirmanten var vel bosatt på Ytre Kvarøy. Det var et sted hvor det ble drevet handel m.m og i en lang periode ble stedet drevet av personer som på et eller annet vis var etterkommere etter en Lars Nielsen (ca 1644 - 1729). Skiftet etter ham er verdt et studium, bl.a. er det i boet der ute i havgapet 23 Melche Kiør. I den aktuelle perioden kalte oppsitteren seg Peder Larsen Riber, gift i 1767 med sin tremenning Maren "Massi" Todal.

Det at unge mennesker fra Rana søkte lykken på ytre Helgeland ser ut til å ha vært nokså vanlig. Forbindelsen kunne være via Melfjorden i Rødøy eller via Ranfjorden. Noe slektskap til dem som drev Ytre Kvarøy, har Marit neppe hatt.

Ellers vil jeg si at Anders Frøholms "Mo prestegjeld. Gardshistorie", som er tilgjengelig på NB, rekker langt, sammen med kirkebøkene, for å få oversikt over Marits nærmeste familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Konfirmanten var vel bosatt på Ytre Kvarøy. Det var et sted hvor det ble drevet handel m.m og i en lang periode ble stedet drevet av personer som på et eller annet vis var etterkommere etter en Lars Nielsen (ca 1644 - 1729). Skiftet etter ham er verdt et studium, bl.a. er det i boet der ute i havgapet 23 Melche Kiør. I den aktuelle perioden kalte oppsitteren seg Peder Larsen Riber, gift i 1767 med sin tremenning Maren "Massi" Todal.

Det at unge mennesker fra Rana søkte lykken på ytre Helgeland ser ut til å ha vært nokså vanlig. Forbindelsen kunne være via Melfjorden i Rødøy eller via Ranfjorden. Noe slektskap til dem som drev Ytre Kvarøy, har Marit neppe hatt.

Ellers vil jeg si at Anders Frøholms "Mo prestegjeld. Gardshistorie", som er tilgjengelig på NB, rekker langt, sammen med kirkebøkene, for å få oversikt over Marits nærmeste familie.

Ja Anders  Frøholm sin gamle bygdebok er god å ha, og jeg fikk tilsendt kopi av den for mange år siden. Har den i perm. Problemet er

det er så liten skrift i den. Jeg har jo ellers også planer om å skaffe meg resten av de nye bygdebøkene for Mo. Nå har jeg holdt på

med barna til Marits farfar Anders Johansen i Rufsholm(senere Ytteren, men her gjenstår det noe. Har jo en god del på Anders sine

søsken, siden jeg har to av hans søstre blant mine aner(Berit og Karen).Bruker Geni som veiledning, men tar ikke alt for god fisk der. 

Jeg vil helst ha bevis både i form av skifter og kirkebøker. Kanskje jeg ender opp med Lars Nielsen Riber. Kan hende jeg kommer

tilbake med noen spørsmål når jeg har fått sjekket mer, for det er enkelte ting jeg finner på Geni som jeg ikke aner hvor de har

opplysninger fra.

Ovbserverer ellers også at en del er å finne på Roy Søftings slektssider, men han har rotet ihop informasjon når det gjelder Marits

morfar Adrian Jacobsen(født ca 1708-10), og Adrian Jacobsen Falch født ca 1699. Han har plassert dåpene til Jacobs døtre Mille

og Golla i Falchslekten, men hans Mille døpt på samme dato som vår Mille ender opp i Nesna(det står jo klart og tydelig ved dåpen

1738 at Milles far var Adrian Jacobsen Fulgefjell). Så vi kommer ikke inn i Falchslekten så langt på den greina iallefall

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og lurer på hva som egentlig står i skiftet fra 1854 hvor Marit Jacobsdatter var søster. Marit og Adrian hadde jo søsken som

hadde barn. Har funnet 7 barn på Karen(1 datter i 1.ekteskap og 4 sønner og 2 døtre i andre ekteskap). Karen døde i 1815. Så har

jeg funnet 4 barn på Pernille Jacobsdatter i ekteskapet med min Sakarias Persen(min forfar i hans første ekteskap). Av disse'levde

2 til henholdsvis 1875 og 1876. Hvorfor er ikke disse nevnt, og hvorfor er barna til Marit og Christen ikke nevnt?(Marit døde i 1826

og ektemannen Christen i 1829). Pernille Jacobsdatter døde i 1850. Søster Berte har jeg ikke funnet noe sikkert om etter

folketellingen 1801. Hvorfor er det bare Marit og ektemannen Christen som nevnes i dette skiftet, og ikke barna deres siden

begge var døde? . Deres sdatter og min 2 ganger tippoldemor Else Christine døde ikke før i 1886, og iallefall Pernille hadde 2 barn

som levde etter nevnte skifte i 1854. I andre skifter er jo barna til arvingene nevnt, hvis arvingene var døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
On 2/21/2022 at 9:15 PM, Anne Lise Hovdal said:

Mille Adriansdatter døpt 08.01.1738

Har hatt ein liten pause frå denn debatten...

Det finnes visst ein del doble oppføringer på Geni, mellom anna:

1. https://www.geni.com/people/Milla-Adriansdatter/6000000005603690589

- her mangler Marith

- her er Mille si søster Gaula (Golla / Gaalla ) også med

2. https://www.geni.com/people/Milla-Adriansdatter/6000000185151409841 

- her er berre Marith nevnt som barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg finner iallefall Jacob Andersen Fugelvigfjells datter Mille døpt 8.januar 1738:

https://media.digitalarkivet.no/view/16554/1

Føringen på Geni når det gjelder hvem som var foreldre til kona til Adrian stemmer heller ikke(Marit Andersdatter). På Geni

er hun ført med foreldrene Anders Nilsen og Dorthe Nilsdatter Øverdal. Når jeg går på bygdeboka for Øverdal ble denne

Marit Andersdatter gift med Per Torstensen, og det var ekteskap på samme tid som hun var gift med Adrian. Ved faren Anders

Nilsens skifte i 1746 var hun gift med Peder i Indre Brendberg. Så det må jo være fullstendig feil på Geni her,. Hvem var er

gentlig foreldrene til Marit Andersdatter som var gift Adrian Jacobsen i Fuglevikfjellet?

Har ikke sett svarene her inne før nå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider