Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kjenner igjen stedene i Norge som Henk og Wim filmet i 1935 ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg mener 6:12 er bryggen i Bergen. 

Men elgen i starten må være østfra, og fylkesbåten Nordfjord må vel være ett sted i Sogn og Fjordane.

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hende de kjørte en tur opp Kongsveien og så på utsikten over Oslofjorden derfra. De kan ha vært ved Sjømannsskolen. Lignet veldig, både steinene langs veien og utsikten.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:525._Sjømandsskolen_set_fra_Ekebergbanen_-_no-nb_digifoto_20150518_00020_bldsa_PK02430_(cropped).jpg#/media/Fil:525._Sjømandsskolen_set_fra_Ekebergbanen_-_no-nb_digifoto_20150518_00020_bldsa_PK02430_(cropped).jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:5495._Sjømannsskolen_og_Ekebergbanen_-_no-nb_digifoto_20150518_00015_bldsa_PK02421.jpg#/media/File:5495._Sjømannsskolen_og_Ekebergbanen_-_no-nb_digifoto_20150518_00015_bldsa_PK02421.jpg

Deretter ut til en av badeplassene langs Mosseveien, men jeg vet ikke hvilken. 

Ellers så jeg to bilskilt, som kanskje kan stedfeste deler av turen.

Z 4134 Vestfold

F 42480 Buskerud - kanskje Kongsberg eller Drammen?

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra observert da Anne-Lise. Bilskiltene har jeg ikke tenkt på en gang. Var nok mest lokal trafikk dengang så det kan være en innertier.

Og tusen takk for tips om badeplasser og Kongsveien/utsikt Oslofjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på om slutten kan vere på Otta stasjon ...

og så lurer eg på om ikkje strand-hyttemiljøet omkring 10:45 må vere i eit område med lite flo/fjøre - altså sørpå ein stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt bidrag Ivar E.

Var inne på tanken selv etter å googlet jernbanestasjoner i gamle dager, men synes den på bildet virker mye lengre/større, men om du mener det samme så går vi for den.Var Otta i Sel kommune i 1935 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Ellers så jeg to bilskilt, som kanskje kan stedfeste deler av turen.

Z 4134 Vestfold

F 42480 Buskerud - kanskje Kongsberg eller Drammen?

Brukslenke for sidevisning: 

Z 4134 i Norges bilbok 1935.

Det andre nummeret, F 42480, ser ikke ut til å være i lista så den er kanskje registrert etter utgivelsen av lista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar Moe skrev:

Var inne på tanken selv etter å googlet jernbanestasjoner i gamle dager, men synes den på bildet virker mye lengre/større, men om du mener det samme så går vi for den.Var Otta i Sel kommune i 1935 ?

Vel... eg resonnerte litt:  Følgjet må ha vore i S&F (båten Nordfjord I).  Kvar finn dei jernbane derifrå?
Det var ikkje Åndalsnes, og definitivt ikkje Flåm.  Men dei kunne køyrt over fjellet og ned Ottadalen.

Terrenget passar ganske bra med bilete eg fann. 

Stasjonsbygningen (som er lett å finne bilete av) ville ha vore til høgre for fotografen og utanfor biletet.

Eg er ingen lokomotivekspert, men dei to vi ser på slutten trur eg må vere "Type 30", som gjekk på Dovrebanen i 1935.

(men dei kan ha gått på Bergensbanen også).  Ein ekspert/entusiast vil sikkert kunne seie kvar lokomotivnummera høyrde til.

Dei er litt uklare, men eg meiner å lese 414 (13:32 i filmen) og 573 (578?) (13:42).

Men om det er Dovrebanen, er det mange stasjonar å velje i.

Eg trur... Otta har vore i Sel frå før det kom jernbanestasjon her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alt er filmet på Vestlandet. 

7.31 – Fisketorget i Bergen

7.37 – Bryggen i Bergen

8.00  - Utsikt over Bergen by – (fra fløybanens øvre stasjon?)

8.16 – Lille Lungegårdsvannet til høyre side

Bading langs typiske vestlandske svaberg trolig i området rundt Bergen.

D/s "Nordfjord 1" tror jeg gikk i rute mellom Bergen og nordover til Sogn og Fjordane. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være min kone, som umiddelbart gjenkjente skulpturen "Helhesten" av billedhuggeren Gunnar Utsond, kan vi fastslå at filmopptaket starter i Oslo, utenfor Sjømannsskolen på Ekeberg. Her var det, og er fortsatt, fin utsikt over Oslo og fjorden. Nordfjord 1 gikk i rute i perioden fra 1915-1961. Bildet hvor de heiser en bil over rekka er interessant. Denne løsningen ble brukt ved lav- og høyvann mange steder på Vestlandet fram til MINST på 1960-tallet. Når vannstanden tillot det, kunne man kjøre på ikke altfor brede planker ut til båten. Det var nok rimelig stressende for turister og andre med ingen erfaring fra den slags. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Bildet av hesten er fra Sjømannsskolen i Oslo http://oslobilder.no/search?searchstring="Helhesten"

1 time siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Takket være min kone, som umiddelbart gjenkjente skulpturen "Helhesten" av billedhuggeren Gunnar Utsond, kan vi fastslå at filmopptaket starter i Oslo, utenfor Sjømannsskolen på Ekeberg.

Buegangen som vises (-13,40) rett etter ‘Helhesten’ er ytterst på Sjømannsskolebygningen.

328AD6E5-686C-473A-B29C-547079C1CFD0.jpeg

E1B908A5-6057-429A-A96E-7543D71AC6C9.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per-Sverre Budahl skrev:

Brukslenke for sidevisning: 

Z 4134 i Norges bilbok 1935.

Det andre nummeret, F 42480, ser ikke ut til å være i lista så den er kanskje registrert etter utgivelsen av lista

Z 4134 hører hjemme i Drammen

Det andre nummeret leser jeg som F 12430 og den bilen hører hjemme i Skotselv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vigdis Olsen skrev:

Det andre nummeret leser jeg som F 12430 og den bilen hører hjemme i Skotselv.

Ja, det kan stemme, dersom de kjørte oppover mot Kongsberg og denne bilen kom i mot på vei sørover.

Det er endel fosser i Numedalslågen, nemlig, så jeg tenkte de hadde kjørt om Kongsberg og deretter over Haukelifjell (snøbildene) til Bergen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
På 20.2.2022 den 1.20, Anne-Lise Hansen skrev:

Det var jo helt presis. 🙂  

https://snl.no/Seljestadjuvet

Fotografert fra samme vinkel:

8EBB977C-6047-4544-BC75-935B83699F3A.jpeg

Same stad. Og same år:

Familien Malmros' på reise i Norge - fotoalbum, SAB/SAB/PA-0313/U/L0001: Fotoalbum, 1935, s. 13
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60137040000004

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider