Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne ut av mulig familietragedie i USA en gang etter 1903.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Simen Olsen og Ragnhild Pedersdatter Arneklevødegaard fra Dovre emigrerer til USA med sine seks barn i 1903. Reisemål oppgies til «Dakota».

Simens dåp.

Ragnhilds dåp.

Deres vielse.

FT 1900

Barn:

1. Ingvald.

2. Peder.

3. Marit.

4. Olea.

5. Sofie.

6. Rudolf.

En sønn (eldst) av Ragnhild fra tidligere «leiermål» blir ikke med. Hans personalia har jeg også styr på, men han er ikke relevant i denne sammenengen.

Blant den gjenværende og nålevende slekt av disse verserer det en uklar historie om at Simen skal ha tatt familien (og seg selv?) av dage en gang etter ankomst USA. Ingen nærmere angivelse av når.

Min erfaring med arkiver ‹over there› er særdeles begrenset; hadde et kort prøveabonnement på Ancestry for mange år siden, men det var så plundrete å si opp etterpå at det har ikke fristet til gjentagelse.

Nå er det ‹gratishelg› på «Newspapers.com» og jeg har prøvd iherdig å søke etter den påståtte hendelsen i avisene, begrenset til Dakota-ene riktignok. Uansett – ganske så resultatløst.

Er her noen ‹trollmenn› som kan hjelpe meg å finne ut om det er noe hold i denne historien?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sven Hjortland skrev:

Ifølge dette slektstreet døde Simen og Ragnhild begge 17. april 1919

https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/116718300/person/160163353886/facts

Tusen takk, Sven! samme dato kan jo indikere noe utenom det vanlige. Står det noe om hvor de døde? Har ikke tilgang på Ancestry.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvald Odegaard

1891–1989

BIRTH 26 DEC 1891 • Norway

DEATH 30 NOV 1989 • Fargo, Cass, North Dakota, USA

Peter Odegard

1894–1958

BIRTH 31 DEC 1893 • Norway

DEATH 9 DEC 1958 • Polk County, Oregon, USA

Marie (Odegaard) Silva

1896–1988

BIRTH 14 JAN 1896 • Norway

DEATH 26 FEB 1988 • Alameda, California, USA

Olea (Odegaard) Toppen

1898–1999

BIRTH 9 DEC 1897 • Norway

DEATH 18 DEC 1999 • Kindred, Cass, North Dakota, USA

Sophie (Odegaard) West

1900–1988

BIRTH 2 JAN 1900 • Norway

DEATH 7 JAN 1988 • San Francisco, California, USA

Rudolph Odegaard

1902–1988

BIRTH 20 APR 1902 • Norway

DEATH 9 MAY 1988 • Saint Maries, Benewah County, Idaho, USA

John Melvin Odegaard

1905–1975

BIRTH 21 AUGUST 1905 • Cass, North Dakota, USA

DEATH FEB 1975 • Hayward, Alameda, California, USA

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/4353192:60722?tid=&pid=&queryId=81a270c3fe9ee52c4343d5070831b801&_phsrc=ITW16253&_phstart=successSource

Name: Melvin John Odegaard
Record Type: Confirmation
Birth Date: 21 Aug 1905
Confirmation Date: 2 Jun 1918
Father: Siman Odegaard
Mother: Ragnhild Odegaard
Church Name: Norman Lutheran
Church Location: Kindred, North Dakota
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven

Beklager at jeg så alt for sent har sett de ytterligere ‹åpenbaringene› fra deg. 

Men har sittet mesteparten av timene imellom med alt som spant seg videre ut fra lenken du ga meg til USA-gravminnesiden; for få lagt den nye informasjonsmengden inn i databasen min. Og jeg må derfor beskjemmet si at jeg ikke f.eks. har sett din John Melvin/Melvin John før nå. Han forekommer ikke, så vidt jeg kan se, i f.m. noen av søsknenes dødsfall. Må sjekkes videre. Av meg.

Ellers, som en slags ‹fun-fact›, kan jeg opplyse om at med utgangspunkt i de to av Simen og Ragnhilds syv barn av som var registrert via lenken din, (Ingvald og Rudolf) har jeg pr. nå kunnet tilføye i basen: Tilsammen av disse to –  10 barn, 22 barnebarn og 10 oldebarn! 

Sikkert flere av sistnevnte sort, men her har vi havnet i sensitiv nåtid, med sparsomme opplysninger. Naturlig nok.

Uansett: Takket være deg og Alan fikk den egentlig forlengst hensovnede ‹Holger-Danske-aktige› slektgransker – undertegnede – en (må innrømmes) etterlenget «Alert!»

Og en av mine døtre en hel haug med nye amerikanske slektninger. 🙂

Så takk for dét – også 🙂

Og apropos «forlengst hensovnede» – nå er det så abolutt forlengst tiden for denslags . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider