Gå til innhold
Arkivverket

Tips til å finne ut av hvem som er på gamle bilder?

Celine Marie Slettebø
 Del

Recommended Posts

Hei! Min bestemor har noen album av slekten Plahte som er rundt slutten av 1800 tallet og starten av 1900 tallet. Det er ca 100 bilder +/- som er inndelt i originale albumene fra denne tid.  De aller aller fleste bildene vet vi ikke hvem som er tatt bilde av.

Jeg tror det er en del bilder av min tip oldemor Signe Kristofa Plahte og hennes søsken blant annet uten å være helt sikker. Ihvertfall er det den siden av slekten da jeg kjenner igjen noen få på noen bilder.

Har dere noen tips og råd på hvordan man kan finne ut hvem som er på bildene?

Er det noen som jeg kan ta kontakt med for å få hjelp med å tolke bildene på best mulig måte? :)

Syns det er gøy og stas at min bestemor har beholdt fotoalbumene fra tip oldemor sin tid, men dumt at verken meg eller bestemor klarer å sette navn på hvem som er på 3/4 av bildene. ☹️

Tusen takk for hjelpen på forhånd ❤️

Klem fra 

Celine Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Et par tips fra meg: Kartlegg Plahte-slekten så godt det lar seg gjøre. Deretter søker du etter de ulike personene i ulike kilder hvor det kan være fotografi av disse personene, f.eks. nb.no, google, Digitaltmuseum, geni, myHerritage, facebooksider om gamledager etc. Sammenlign fotografiene du finner her med fotografiene du selv har.  

Vær obs på at fotografi på geni/myHerritage ikke nødvendigvis alltid er 100 % korrekt. Feil her kan forekomme. De beste kildene er samtidskilder som avisartikler, avisnotiser eller bøker som man kan forvente er kvalitetssikret. En utfordring med avisene frem til ca. 1930 - 1940 er at fotografi av "vanlige" folk er relativt sjelden. Oftest er det eliten/samfunnstoppene som er avbildet. Som alternativ kan bøker av typen jubileumsskrifter eller "Studentene fra XXXX" eller lignende være suverene.

Lykke til!

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Eksempel: Her er foto av Leif Plahter, sønn av Signe Kristofa:

Studentene fra 1914 : utgitt til fem-og tyveårsjubileet (nb.no)

ååh! Tusen takk for hjelpen og rådene! :) Jeg har litt kontroll over plahte slekten, men syns det er veldig vanskelig å sette navn på bildene. Min bestemor har et bilde av Leif i albumet når han var 5 mnd gammel! Grunnen for at jeg vet det er at det står faktisk Leif 5 mnd helt nederst på bilde! :) Skal prøve å legge ved noen bilder via telefonen senere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med slektsgransking i 10 - 12 år nå og kjenner godt til din problemstilling, Celine Marie.  Frank Marton sine tips er meget gode og konkrete.  De har funket for meg i mange år, men jeg måtte finne ut dette selv 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider