Gå til innhold
Arkivverket

Peder Olsen Skomager

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Noen som kjenner til dette ekteparet i Tuft i Sandsvær:

«Blinde Peder Skomager och Sigrid Andersdatter» ble trolovet 3 dag jul (27. desember) 1685 i Tuft, Sandsvær og gift 20. januar 1686 i Tuft «Gamle Peder Olssen Skomager och Sigrid Andersdatter». På Søndre Eid i Tuft.

De nevnes ikke i  bygdeboka.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes i flere kilder at han bor i Sandsvær og i en kilde fra 1686 at det er på søndre Eid. Nei, har ikke kilden her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti noen av dem før. Det eneste jeg har klart å finne i tillegg er at salig Peder Skomagers enke Sigrid Andersdatter gravlegges ved Tuft kirke 14/10 1691, alder oppgitt til 54 år.

SAKO, Sandsvær kirkebøker, SAKO/A-244/F/Fa/L0001Ministerialbok nr. I 1, 1665-1725, s. 202
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316650208 

Den eneste Peder som gravlegges i Tuft mellom 1686 og 1691 er Peder Gravdal som ble gravlagt 10/11 1687 som prestens medhjelper og 72 år. Han var riktignok en Olsson og ble enkemann i 1680, men jeg kan ikke få det til å rime at det skulle være ham. F.eks. passer kombinasjonen blind og prestens medhjelper dårlig overens. 

Kirkeboka nevner også ganske hyppig en Peder Eid, men han var en Thomasson og både han og kona overlevde 1691 med god margin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Jeg har ikke vært borti noen av dem før. Det eneste jeg har klart å finne i tillegg er at salig Peder Skomagers enke Sigrid Andersdatter gravlegges ved Tuft kirke 14/10 1691, alder oppgitt til 54 år.

SAKO, Sandsvær kirkebøker, SAKO/A-244/F/Fa/L0001Ministerialbok nr. I 1, 1665-1725, s. 202
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316650208 

Den eneste Peder som gravlegges i Tuft mellom 1686 og 1691 er Peder Gravdal som ble gravlagt 10/11 1687 som prestens medhjelper og 72 år. Han var riktignok en Olsson og ble enkemann i 1680, men jeg kan ikke få det til å rime at det skulle være ham. F.eks. passer kombinasjonen blind og prestens medhjelper dårlig overens. 

Kirkeboka nevner også ganske hyppig en Peder Eid, men han var en Thomasson og både han og kona overlevde 1691 med god margin.

Tusen takk. Jeg leita på begravelser, men fant ikke denne. 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider