Gå til innhold
Arkivverket

Peder Olson Strømsholm(1726-1783) – tyding av skifte

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Peder var trolovet med Agatha Olsdatter i 1751 og bodde på Haaholmen i 1762. De fikk barna Ole(1751-1811), Anders, Ingebrikt(1757), Ane(1759-1825), Peder(1768) og Doreth(-1787). I skiftet fra 1783 ser det ut som han er oppført som «inderste» (?) Peder Olsen Haaholmen. Leser jeg riktig var det netto i boet etter gjeld til deling 11 rdl 3 ort og 16 skilling. Siden Peder var fisker finner vi en lang opplisting av fiskeutstyr i skiftet og jeg hadde satt pris på hjelp til å tyde opplistingen av fiskeutstyr. Noe kan jeg tyde som garntau, ½ part i en femroringsbåt med (?) mast, sildegarn, samt heleide og parter i nøter og garn. Det hadde vært fint å få tydet listen i sin helhet da det forteller litt om fiskerhusmannens liv. Hva er oppført under (?) Creature: en ku? Og under Småfee? Et lam?. Gitt de relativt små nettoverdiene i skiftet er det et ganske omfattende. Er det andre viktige forhold i dette skiftet?

Skiftemateriale: SAT, Nordmøre sorenskriveri, 3A/3/L0018: Skifteprotokoll nr. 16, 1781-1783, s. 610b-611a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Olsen er Inderste, ja.

Det følgende forsøksvis og uten beløp:

Nøds Chreature

Deraf var Boet alleene

efter Opgivende Eyende

1 Rød og hvid kollet Koe kl:

Fagerkold for

Smaafæe

1 Ersau(?) med lam

Søe Redskab

1/2 parten i 2de Jeler

1/2 parten i en Do

1/s parten i en Ferøings

Baad med Seyl mast

2 de Torskegarn No 1

1 Do No 2

1 Do No 3

1 Do No 4

[ny side]

1 Do No 5

1 Sildegarn No 1

1 Do No 2

1 Fiske Snøre med Jern

Steen for

1 mindre. Do uden Do

1/2 parten i en Maa(?)

1 Søe Skindboxe for

1 Par Søe Støvler

1/12 i en Dækkenodt(?)

1 Skindboxe

1/2 parten i en Kastenodt

Det stemmer at det blir igjen til deling 11 – 3 – 16.

Dette skal imidlertid (etter enighet blant arvingene) deles mellom enken og de to ugifte barna Anne og Anders. De to gifte søsken avstår.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei Even, et spørsmål til om skiftet. Peder hadde også en sønn Ingebrikt. Er ikke han nevnt i skiftet? I så fall hva fikk han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvingane er to søner (Ole og Anders) og 2 døtre (Daaret og Anne). 

Dersom Peder hadde ein ektefødd son Ingebrikt, så er han død før faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Ingebrikt Pedersen som gifter seg i 1786. Forloverne her synes å være  deres fedre. Det kan jo være tilfeldig. I skiftet til konen Agatha under nevnes også noen navn. Jeg synes å lese Ingebrikt Pedersen her men kan ta feil 

image.png.a8caf14d6b94a935c1ac18ad0cefad92.png

Skiftemateriale: SAT, Nordmøre sorenskriveri, 3A/3/L0019: Skifteprotokoll nr. 17, 1783-1787, s. 170b-171a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agata har dei same 2+2 arvingane som Peder. Det einaste nye frå året før er vel at Anne er gift (med David Sandøen).

Eg ser ikkje nokon Ingebrigt nemnd, men eg kan ha oversett noko (kvar meiner du han er nemnd?)

Det fanst tydelegvis ein Ingebrigt Pederson Strømsholm, som vart trulova 1786.

Dei som signerer, er trulovingsmennene. Dei måtte vere fullt oppegåande, og det kan ein ikkje seie "din" Peder var.

Eg trur du kan sjå bort frå at denne Ingebrigt var son til "din" Peder. Dersom han var, så var han uekte - og dersom

årstala stemmer, ville han i så fall vere fødd i "hor" (dvs medan Peder var gift med Agate).
Og i så fall ville futen teke halve buet - altså Peder sin del - som ein del av reaksjonen mot honom.

Peder og Ole (og Peder Olsson) var svært vanlege namn.

Du har sikkert ein grunn til å kalle "din" Peder for "Strømsholm", jamvel om skifteprotokollan kallar homom "Hoholmen".

Det fanst tydelegvis minst ein annan "Peder Olsen Strømsholm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bidrag. Det var oppklarende. Du har nok da rett i at Ingebrikt må ha en annen Peder som far. Da får jeg lete videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider