Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmantens etternavn 1775

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Konfirmerte 1775, Akershus slottsmenighet.

Hva kan etternavnet til Peder være? Kan det være feilskrift for Vigaasen? (Jeg fant et sted som heter Vigaasen i Stjørdal.)

Se spalten til venstre, nederst på siden.

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020105

image.png.97e5072a86bbb87c999cf980017da890.png

Endret av Sølvi Løchen
La til opplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som "Vigasen" ... men i så fall manglar prikken over i, og eg ser ingen andre V-ar å samanlikne med.

Flestalle andre er nemnde med patronym, så det mest nærliggande er at dette også skal vere eit patronym;

men "son til "Vig(a)"?

Dersom det er ei avskrift du held på med, kan du kanskje søkje deg fram til andre V-ar for samanlikning?

- og du har sikkert eit inntrykk av kor vanleg det er at i-ar manglar prikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut som "Vigasen" ... men i så fall manglar prikken over i, og eg ser ingen andre V-ar å samanlikne med.

Flestalle andre er nemnde med patronym, så det mest nærliggande er at dette også skal vere eit patronym;

men "son til "Vig(a)"?

Dersom det er ei avskrift du held på med, kan du kanskje søkje deg fram til andre V-ar for samanlikning?

- og du har sikkert eit inntrykk av kor vanleg det er at i-ar manglar prikk.

Takk for gode råd!

Teksten i listen over konfirmerte mangler ofte prikk over i'en.

Den bruker konsekvent W i egennavn og ikke V. Tyder på at navnet ikke begynner med V?

Jeg får opp mange treff på *gasen i DA, enkelte Vigasen (fra senere periode). https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=&lastname=vigasen&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel 

Viga er forresten oppgitt som mellomnavn og kvinnenavn ved søk i Da. 

Ingen treff på Vigasen i NB.no

Kan det være en annen forbokstav enn V? Det er vanskelig å se synes jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då trur eg vi kan sjå bort frå V...  

De næraste vert vel "Urgasen" eller "Ugasen"; utan at "Urga" eller "Uga" er opplage namn i bruk.

Det er vel ikkje så mange U-ar elles heller (Ulrik(a) var vel i bruk, kanskje Ulf?).

Det er nokre "Ungk." i trulovingslista, og nokre av dei liknar på dette. Haken er at "Ungk." er med gotisk skrift, medan eit namn er med latinsk skrift.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.5e1835615e2a2b08b81996faf369cc7d.png

29 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

De næraste vert vel "Urgasen" eller "Ugasen"; utan at "Urga" eller "Uga" er opplage namn i bruk.

Jeg synes ikke det ligner på andre U'er i teksten. Men takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det allerede er konkludert med, har de aller fleste et patronym til etternavn i denne lista. Jeg mener forbokstaven er en V.

Mannsnavnet "Vigger/Viggar" som ihvertfall er sporadisk brukt i Hallingdal, er det nærmeste jeg kommer på. Dette navnet er vel kanskje en tidligere form for "Vegar" eller "Viggo" som benyttes i dag ?

Da er det eventuelt litt slurvete skrevet. Burde vært en "r" der......

Hvis det da ikke heller er en "o" med litt for lav løkke, altså "Vigosen"

Endret av Steinar Vasaasen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Vigar[d] er utgangspunktet for dette moglege -sen-namnet, er det jo rimeleg å tenkje seg samansmeltinga av rd til tjukk L. Kjem det så dessutan ein s-lyd etterpå forsvinn den tjukke L-en nesten heilt, men går inn i ein sch-lyd. Da sit ein att med Vigasen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at presten har hørt feil og skrevet det ned slik han trodde det skulle være. Litt slapt selvsagt, han burde ha spurt nærmere 🙂 Det kan derfor gjerne ha vært Viggersen/Vigersen eller Viggarsen/Vigardsen opprinnelig. I så fall vil Vigasen være rett transkribering i mitt tilfelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Vigard med med tjukk L og etterfylgjande s i Vigardsen, samansmelta naturleg nok i Aust-Noreg til ein felles sch-lyd, har presten ikkje høyrt feil, men skrive namnet tilnærma så nær som råd uttala: Vigasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Kan det være Peder Viljasen?

Jeg tror det kan det, men som etternavn virker det ukjent, og jeg finner det ikke i nb.no eller i DA. Williamsen ble av og til skrevet Viljamsen slik jeg ser det i DA, men i så fall mangler det jo en "m".

Kan forbokstaven heller være en mislykket B?

Lenke til kommentar
Del på andre sider