Gå til innhold
Arkivverket

Ridder av 1. klasse i Vasa-ordenen

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjelder en norsk slektning som ble jurist i 1870 og døde i 1911. Meg bekjent bodde han aldri i Sverige, men man savner informasjon om hvor han var mellom 1870 og 1877. Da hadde vi jo svensk konge i Norge.

Mitt spørsmål er: Finnes det arkiver eller register med informasjon om de som ble utnevnt til denne ordenen? Det kunne kanskje vise hva han gjorde i de nevnte år.  https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Order_of_Vasa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje her: Kungl. Maj:ts Ordens arkiv, Matriklar, SE/KH/1/D 1/5 (1870-1879) og her: Kungl. Maj:ts Ordens arkiv, Matriklar, SE/KH/1/D 1/6 (1880-1899)

Klikker du på pilen midt på siden til høyre kommer du rett inn på de skannede protokollene med lister for innehavere av de forskjellige kongelige ordener.

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Kanskje her: Kungl. Maj:ts Ordens arkiv, Matriklar, SE/KH/1/D 1/5 (1870-1879) og her: Kungl. Maj:ts Ordens arkiv, Matriklar, SE/KH/1/D 1/6 (1880-1899)

Klikker du på pilen midt på siden til høyre kommer du rett inn på de skannede protokollene med lister for innehavere av de forskjellige kongelige ordener.

Tusen takk. Jeg ser det nå. Uhyggelig mange som fikk svenske ordener. Jeg lurer fortsatt litt på hvor jeg finner Vasa-ordenen. Det er kanskje bare å bla. Jeg finner riddere, men det er i andre ordner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I protokollen som dekker perioden 1870-1879 mener jeg at jeg så at Vasa ordenen begynner på bilde eller side 77, så ja ... det er nok bare å begynne å bla. I og med at du ikke oppga navn så har jeg ikke sett igjennom stort lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele serien med svenske kongelige ordener ligger her: https://sok.riksarkivet.se/nad?postid=Arkis a7f7e2b3-c93b-4271-b24b-e4a4d3f26003

Øvrig digitalt kildemateriale i det svenske Riksarkivet ligger sortert alfabetisk her: https://sok.riksarkivet.se/a-o#K

... og Leif har funnet det han lette etter👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Orden må det være.

Men jeg må dessverre på mine slektningers vegne si at ordenen blir "utvannet" når det er så mange andre som får den også. Hundrevis for ikke så si tusenvis!

De må ha brukt mye penger på alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider