Gå til innhold
Arkivverket

slekt---Tønnes Tønnesen, f 28 august 1868 i Christiania! Kan det være mulig å finne han?

magnhild espeland sørlie
 Del

Recommended Posts

HEI!

Pauline Osea Olsdatter, fra forrige spørsmål,  hadde også flere søsken. En av søstrene het Remine Jørgine Maria Olsdatter(1839 Boelhus på Hidra -1897 Loshavn). Remine Jørgine Maria ble gift med Tønnes Abrahamsen fra Hagestad i Austad/Lyngdal. Han var bror til min for-fader Reinert Tobias Abrahamsen.  Tønnes Abrahamsen (f 1832 var rorsgutt  i Kristiania i 1865-tellinga. Han Giftet seg 1 oktober 1867 i Nes kirke med Remine G M. Olsdatter

Disse får en sønn TØNNES født 28 august 1868 i vestre Elvebakke i Christiania, døpt 11 oktober 1868 i Domkirken. Faren Tønnes Abrahamsen dør 28 september 1868 i Christiania. Gravlagt 3 oktober 1868 fra Domkirken i Christiania. 

I 1875-tellinga bor han sammen med sin mor og hennes familie på Boelhus ved Hidra.. Jeg kan ikke finne Tønnes konfirmert noe sted.

I skiftet 1897  etter moren Remine står at, det er fraværende utarvinger! 

1875-tellinga for Abildsnes Boelhus ved Flekkefjord:
 Ole Tønnesen....husfar....1798......Austad
 Bergithe Aasmundsen....hustru....1800... Lyngdal sogn....Haua
 Tønnes Emanuel Olsen....enkemann...1836....Hidra...sønn av Ole Tønnesen
 Remine Tønnesdatter.........datter av Ole Tønnesen...1838.....enke
Tønnes Tønnesen....1868...Christiania...Remines sønn
 Peder Olsen....1864...ugift........Hidra.....O Tønnesen sin sønn???

Jeg lurer på om det er mulig å finne denne Tønnes Tønnesen f 1868. Kan han være i USA? eller i t annet utland med familien sin? 

ER virkelig takknemmelig for svar om det er mulig.

Vennlig hilsen fra Magnhild E Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du verden!. Så fantastisk!. Dette har jeg ikke funnet og heller ikke har noen av andre jeg har spurt funnet dette.  Jeg har lett selv også!  Spennende! Nå kan jeg kanskje finne han konfirmert et sted. Antagelig i Flekkefjord! Kanskje har han blitt boende i Norge, og ikke reist til Amerika? 

Er jo kommet et godt skritt videre. 

Takk igjen! 

hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint å få dødsannonsen.  Her står jo også at: på fraværende børns vegne. Dette kan jo se ut som det kan være flere barn, men det trodde jeg jo ikke. Tror Tønnes var det eneste barnet, men,...? Kan han finnes i 1900-1910-telllinga, likevel?  

Hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i 1891 tellingen for Farsund  bor Remine Abrahamsin f 1839 , enke med sønn Andreas Emil Olsen f 1871 i Farsund .

Endret av Tove Tjøstheim Eek
Er dette rett dame.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tove Tjøstheim Eek skrev:

Og i 1891 tellingen for Farsund  bor Remine Abrahamsin f 1839 , enke med sønn Andreas Emil Olsen f 1871 i Farsund .

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NCKY-2RP

Name Andreas Emil
Sex Male
Christening Date 22 Jan 1871
Christening Place Farsund, Vest-Agder, Norway
Father's Name Ole Abrahamsen
Father's Sex Male
Mother's Name Remine Ellingsdr
Mother's Sex Female
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for nye opplysninger.  Er glad for det.  Nå ser  jeg jo hun har en sønn til, men denne Tønnes bor ikke her nå, skjønner jeg. Han bruker etternavnet Abrahamsen også, ser det ut som.  Dette blir spennende.  hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser at Remine heter Ellingsdatter. Faren heter jo Ole Tønnesen, så hun har brukt Olsen tidligere. Nå skal jeg sjekke dette. Antar at dere har rett!  Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes en Elen R Abrahamsen, som er født 1836 i Spinn /Herad. Hun er enke, og har flere barn i 1875-tellinga. Har blant andre sønnen Andreas Emil f 11 januar 1871 i Farsund. Når denne Andreas Emil blir født, er begge foreldrene ca 35 år gamle. Moren heter Remine Ellingsdatter og faren Ole Abrahamsen....Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053286001423

Remine Abrahamsen i FT 1875 i Farsund, født 1836 i Herod/Spind Sogn, enke fattigunderstøttet. To sønner, Abraham Olsen født 1868 og Andreas E. Olsen født 1871. Denne er da neppe moren til Tønnes Tønnessen/Abrahamsen? Altså at det er to forskjellige Remine Abrahamsen der er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme at det finnes to Remine Abrahamsen, slik jeg forstår det?  Den ene er født på Boelshus 1839 ved Flekkefjord. Hun dør i 1897 ved Farsund. Bor da hos sin søster, så det kan stemme med den dødsannonsen, som er funnet.  I skiftet står også at arvingene er fraværende utarvinger ....Det er hun som er mor til Tønnes Tønnesen f 1868 i Christiania. Vet ikke om det er henne som er mor ti Andreas Emil. Tror det er Remine fra Spind/Herad??

Jeg har prøvd å finne disse to guttene konfirmert, men har ikke funnet noen av dem. Trodde de måte være konfirmert for å reise f eks. til Amerika. Er jo i første omgang interessert i å finne denne Tønnes Tønnesen. Ser at han har brukt Abrahamsen til etternavn også. ...Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Remine i 1897, mener jeg det står: fraværende udarvinger. Tror kanskje det må ha noe med at de ikke er bosatt i nærområdet til Remine!?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, magnhild espeland sørlie skrev:

I skiftet etter Remine i 1897, mener jeg det står: fraværende udarvinger. Tror kanskje det må ha noe med at de ikke er bosatt i nærområdet til Remine!?? 

Det betyr at hun ikke etterlot seg livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for denne opplysningen!  I denne dødsannonsen over Remine Abrahamsen står det : på fraværende børns vegne...underskrevet av en Martine Reiersen.   Vår Remine Jørgine Marie Abrahamsen bodde hos sin søster da hun døde, og jeg trodde den annonsen kunne være over henne.   Det kan stemme med år og dato!?  Nå er jeg usikker! Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, SAK/1111-0012/F/Fa/Faa/L0001Ministerialbok nr. A 1, 1885-1900, s. 171
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060728120576 

Se dato 27 11 1890 , en sjømann Tønnes Tønnesen  drukner, f 1868, riktig nok står det at han er f i Flekkefjord og f dato stemmer ikke helt ,men .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, magnhild espeland sørlie skrev:

Mange takk for denne opplysningen!  I denne dødsannonsen over Remine Abrahamsen står det : på fraværende børns vegne...underskrevet av en Martine Reiersen.   Vår Remine Jørgine Marie Abrahamsen bodde hos sin søster da hun døde, og jeg trodde den annonsen kunne være over henne.   Det kan stemme med år og dato!?  Nå er jeg usikker! Magnhild

Remine døde 13.10.1897 i Loshavn https://www.digitalarkivet.no/kb20050406010238

Dødsannonsen det henvises til er ei som døde i februar 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok " vår " Remine, født i Boelshus, som er død hos sin søster ved Farsund. Datoen og alder stemmer, så nå må jeg jo bare prøve å finne sønnen Tønnes, dersom han er i live.  Må kanskje sjekke mere nøye hva det står i margen, ved skiftet etter Remine i 1897. ..Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remines dødsannonse i Agder 23. oktober 1897 er rykket inn av broren og svigerinnen (Tønnes og Augusta Tønnesen)

https://www.nb.no/items/02fbecc5a4b4f7d649efab3959081803?page=1&searchText="tønnes tønnesen"

I proklamainnkalling i Norsk Kundgjørelsestidend 12. januar 1898 er disse nevnt:

søster Lina Wilhelmsen, bosatt i Kristiania

broren Peder Tønnesens barn i Amerika

halvsøstre Regine, Gurine og Severine Qvale, alle i Amerika

og halvsøster Malene Asbjørnsens barn med skredder Asbjørnsen i Kristiania.

https://www.nb.no/items/fba9fe35c227060b2b4b5eac3484d0e0?page=1&searchText="remine marie"

Jeg har store problemer med å få publisert lenker og bilder så derfor har jeg lagt inn innholdet i teksten.

Men det jeg ser er at ingen av de noteringene jeg har lagt inn her  oppgir at Remine etterlot seg arveberettigede barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Nå har jeg åpnet pc`n igjen og finner ny info angående denne Remine. Takk for det. Dette som kommer fram her kan stemme med de søsknene jeg har funnet til Remine. Som jeg tyder dette, må antagelig denne sønnen, Tønnes, som hun fikk med Tønnes Abrahamsen f 1832 fra Hagestad, være død!? Jeg synes det er interessant om det var mulig å finne Tønnes Tønnesen f 1868 i Kristiania, et eller annet sted.  Dette fordi faren hans, Tønnes Abrahamsen f 1832 var bror til min oldefar Reinert Tobias Abrahamsen (1834-1916). Det var disse to brødrene som fikk arvinger(barn)

Jeg antar at denne Tønnes er død, siden jeg ikke klarer å finne han konfirmert, eller utreist etc. . Trodde de måtte konfirmeres for å reise til Amerika, f eks. 

Likevel, TAKK for all hjelp, for å finne ut av dette, og for nye opplysninger

Beste hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider