Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av barn av dissentere.

Tonemor
 Del

Recommended Posts

Hei er det noen som vet hvor kan man finne opplysninger om barn av dissentere?  Mine oldeforeldre var medlemmer av adventist kirken og baptistkirken. Barna deres ble ikke døpt i Statskirka og er ikke å finne oppført  i kirkebøkene under fødte/døpte barn av dissentere. Hvor ble de registrert? I 1900 var de registrert bosatt i Oslo, men i 1910 står de bosatt i Trondheim. Jeg finner de heller ikke under utflyttede fra Oslo eller innflyttet til Trondheim. Hvor kan jeg lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg svarer ut fra mine erfaringer som bygdebokforfatter i Vesterålen: De store dissentermenighetene førte egne kirkebøker, ikke ulik Statskirka sine. I noen tilfeller har jeg sett at sokneprestene hadde et eget avsnitt i kirkeboka med "barn av dissentere". Du nevner adventister og baptister - ta kontakt med organisasjonene deres og spør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var årlige kommunale folketellinger i Kristiania mellom 1900 og 1910, hvor de bør kunne finnes inntil familien flyttet til Trondheim

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Det var årlige kommunale folketellinger i Kristiania mellom 1900 og 1910, hvor de bør kunne finnes inntil familien flyttet til Trondheim

Liknende tellinger finnes også for Trondheim fra 1916 (riktignok med noen lakuner). De er oppbevart på byarkivet.

Det kan jo være en idé å undersøke adressebøkene for både Kristiania og Trondhjem i den aktuelle perioden.

Kristiania: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=0301&start_year=&end_year=&tags[]=101&text=

Trondhjem: https://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/

Jeg vet ikke om de du søker ble værende i Trondheim, men inn- og utflytting bør finnes her: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=1601&start_year=&end_year=&tags[]=118&text=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis enkelte av barna ble født i Trondheim eller kanskje gift der, ville jeg tatt kontakt med Trondheim Baptistmenighet. Jeg sendte en henvendelse dit for en god stund siden, da jeg selv var på utkikk etter opplysninger om en familie tilknyttet menigheten, og da fikk jeg omsider tilsendt kopi av kirkeboka. 

Det som gjerne kan være utfordringen med disse kirkebøkene er, som Johan nevner, at menighetene førte disse selv, og at det er veldig variabelt om de er avlevert til et arkiv eller ikke. Da får man heller oppsøke dem og håpe på det beste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider