Gå til innhold
Arkivverket

Høiesterett indankede saker 1918

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg kom over en interessant sak, men lurer på hva det gjelder. Er det mulig å finne noe på nett eller er det for nytt?

Dag.

Høiesteret.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Audun Svein Hofseth skrev:

H C Pettersen drev Jomfrubraatens Cafe (Aftenposten 21.06.1913)

En nabokonflikt?

Det lå et sted: Jomfrubraatens Cafe og Spisehalle der Bråten eide. Litt lenger bort lå Jomfrubraatens Cafe eid av Anton Andersen og senere overtatt av Kommunen. Jeg er usikker på om H C Pettersen drev det ene eller andre stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Aftenposten 24/5-1913

Screenshot 2022-03-01 at 19-45-16 Aftenposten.png

Jeg har denne og et par andre annonser fra 1913 og 1914. Jeg prøver å finne ut mer om denne H C Pettersen. Jeg holder på med et foredrag om skjenkesteder i gamle dager i området dagens Bydel Nordstrand. På Jomfrubråten var det 4 serveringsteder. Ved gården uteservering, Cafe og Spisehall, Kilden og Jomfrubraaten Cafe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Dag Jarnøy said:

Jeg har denne og et par andre annonser fra 1913 og 1914. Jeg prøver å finne ut mer om denne H C Pettersen. Jeg holder på med et foredrag om skjenkesteder i gamle dager i området dagens Bydel Nordstrand. På Jomfrubråten var det 4 serveringsteder. Ved gården uteservering, Cafe og Spisehall, Kilden og Jomfrubraaten Cafe.

Da har du jo svar på hvilket sted det var H. C. Pettersen drev, noe du ikke var sikker på i et innlegg lenger opp,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Bringer ikke noe nytt med tanke på hva saken gjaldt, men så alvorlig kan det ikke ha vært da ingen av partene møtte opp.

Norsk retstidende (årlig : trykt utg.). 1919 Vol. 84

Screenshot 2022-03-01 at 20-11-36 Norsk retstidende (årlig trykt utg ) 1919 Vol 84.png

Takk, da kan jeg tenke meg hva det var. Stedet ble solgt til ny eier Braathen, det var da servering i første etasje. Det bråkte så mye at Braathen med familie flyttet inn i en hytte i haven til kontrakten for servering gikk ut. Da ble det bygget om til enebolig og servering ble det ikke mer. Kan nok ha vært at Pettersen ville forlenge kontrakt e.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.