Gå til innhold
Arkivverket

Kongens utsikt

Sveinung Engeland
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å få verifisert om Karl Johan var på Kongens utsikt i Hole kommune i august 1832. Ifølge myten besøkte han stedet da, og det er dette som har gitt opphavet til navnet. Det som skal være sikkert, er at Karl Johan var på en rundtur Christiania-Sundvollen-Christiania rundt 20. august 1832, og spørsmålet er om han da var på Kongens utsikt. Jeg håper det finnes noe i offentlige (kongens?) arkiver om turen. Hvor begynner jeg å lete, og er det eventuelt i det svenske riksarkivet jeg skal starte? Tilsvarende ønsker jeg arkivmateriale om dronning Desiderias besøk på Dronningens utsikt i 1825, som skal ha gitt opphav til navnet Dronningens utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å treffe på en som kjenner denne historien 🙂 Men det står ikke noe om Kongens utsikt i avisklippene ... Så spørsmålet er fortsatt om det kan stå noe mer/annet i andre kilder. Og om det eventuelt kan ha vært et annet besøk på Kongens utsikt som har gitt stedet sitt navn. Eller om det bare er en myte at kong Karl Johan noen gang besøkte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjender nok ikke så meget til historien, men har da lest lidt oppigjennem årene.

I 1847 ble utsikten besøkt av hele den kongelige famile (se vedlagte bilde). Den omtales da som "... den søndre, eller saakaldte Kongeudsigt."

https://www.nb.no/search?q=Krogkleven&mediatype=aviser&sort=dateasc&series="Den Norske Rigstidende"&fromDate=18470826&toDate=18471231

Et generelt søk på "Kongens udsigt" i norske aviser gir treff fra 1841 og fremover:

https://www.nb.no/search?q="kongens udsigt"&mediatype=aviser&sort=dateasc

I bøker fra 1836:

https://www.nb.no/search?q="kongens udsigt"&mediatype=bøker&sort=dateasc

Screenshot_2022-03-02 Den Norske Rigstidende(2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke Arkivverket å svare i dette forumet? Jeg skulle gjerne hatt noen tips fra dem om hvilke arkiv jeg kan søke i, og har ikke fått noe svar ennå ... Jeg tagger for sikkerhets skyld et par av de ansatte som jeg har svare på andre spørsmål - men vet ikke hvem det er som eventuelt kan respondere 😉 @Anita Riise - Arkivverket@Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider