Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp for Strandebarn ministerialbok, 1773

Christian Jacobsen
 Del

Recommended Posts

"dend 18e Dec., Døbt Peer Johannesen Kysnes og

Huustru Kistine Jans Datter, deres Drenge

barn kaldet Jan Daniel Galtung. Faddrene

Axeline Hameren, Anne Hansd. Gausvigen

Jon Orvigen, Lars Jansen Galtung, Jan Linge."

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk - tusen takk for superraskt svar! Imponerende 🙂

Bonusspørsmål: kan det være at man blandet navnet Jan og Johan på den tiden? Jeg finner nemlig noen øvrige treff på en "Johan Daniel Galtung" som passer ellers godt med vår mann her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Christian Jacobsen skrev:

Bonusspørsmål: kan det være at man blandet navnet Jan og Johan på den tiden?

Inntrykket mitt, mest basert på søre Sunnmøre, er at dei skilde mellom Jan, Jon, Johan/Johannes.   Det kunne vere litt ymse med Johan/Johans/Johannes.

Det er ikkje ei systematisk gransking, men eit inntrykk frå avskrifter av kyrkjebøker. Som ein del av korrekturen sorterer eg namna alfabetisk (kjapt gjort i eit rekneark),

og sjekkar avvikande skriveformer på nytt. Der ser eg altså Jan-ar, Jon-ar og Johannes-ar gå att med same namneform over fleire innførsler. (Det er tydeleg at somme

personar er fadder oftare enn andre - og somme foreldre kjem att mange gongar i dåpslistene.)

Men... då som no kan ein høyre eller skrive feil.

Det er ikkje sikkert dåpsbarnet brukte Galtung-namnet så ofte, eller nokon gong, seinare.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supert svar 🙂

I tilfelle han ikke brukte Galtung-navnet, da er det vel mest sannsynlig at han brukte patronymet (Jan Daniel Peersen), heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - godt mulig. Ser det er et vanlig navn i Sunnhordalandsområdet, så det stemmer nok! Tusen, tusen takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider