Gå til innhold
Arkivverket

Jobbsøknad - natmand 1830

Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter litt med denne jobbsøknaden til Jacob Andersen, som gjerne ville bli nattmann i Christiania i 1830. Jeg har stavet meg gjennom det meste nå, men skulle gjerne vite hva han var betrodd med forut for denne brannen  som ifølge andre kilder faktisk var i 1821, hvis det ikke er snakk om to forskjellige branner. Og gjerne hva han muligens spesifiserer om medborgernes "Jelp".

Jeg har vært nødt til å gjette og improvisere litt, og har foreløpig kommer fram til dette: 

Saaledes at jeg havde Haab om at gaae glade Dage i Møde, men y…  i Aaret 1822   Bolig tilintetgjort …

Da en uløkkelig Ildebrand ej alene fortærede midt [red: mitt] i Fierdingen eide hus men næsten mere enn Hvad jeg eide, Da jeg i den tid var betrod funnet godts (?) og …. i gull …. …  … og god …. Medborgeres Jelp blev jeg vel Sadt i stand til at paabegynde Husets opførsel,

Han fikk faktisk jobben.

natmand arkivverket.PNG

Endret av Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no changed the title to Jobbsøknad - natmand 1830

Et forsøk:

[...] Saaledes at ieg havde seet nu at

Gaae Glade Dage i Møde, men hvilken i

Aaret 1822 Blev til intetgiort Da en

ulø[ck]elig Ildebrand ey alleene fortærede

Midt i Fierdingen Æyde Hues men næsten

mære en hvad ieg Æyde, Da ieg i Den tid

Var Betroed funnedt Godts og saaaledis stod

i Giel; ved assurantsesummen og God ærlige med b-

orgeres Jelp blev ieg vel sadt i stand til at paa

Begynde Husets opførelse paanye, men som

ieg ikke uden Betydeli[g] […]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Det skal vel kanskje vere "god[d]ædige medborgeres"?

Det kan vel være det han har ment, ja - men det er mye rart i denne teksten.

Jeg har et lite spørsmål knyttet til et nokså bittert brev fra han som hadde hatt jobben og som nå mistet den. Gullich Erichsen hadde opparbeidet den nye Nattmannshaugen og var sur både fordi han mistet levebrødet og at en annen skulle høste fruktene av hans arbeide. Det er et par ting jeg lurer på - her er et forsøk:

Hermed tage jeg meg den Frihed og bede om

deres højvelbaarnhe Magistrat, om den vilde være

saa h...ig at paase samme hvilket jeg ønsker deres

Bestemmelse jo før jo heller. Det vilde være min

h…. Løød (?) og tunge Skammen (?) at forlade samme

for jintet (?) og Brødet fratages og sitter med Kone….

natmand erichsen.PNG

Endret av Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I det første bildet mener jeg det står "fremedt Gods" i stedet for "funnedt Gods". Det rimer også bedre med at han sto i gjeld pga. det tapte godset.  I og med at han sto i gjeld for det som brant opp så må jo eierne av godset vært kjent, og dermed kan det vel heller ikke være snakk om funnet gods/hittegods?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2022 den 15.53, Espen Tjernshaugen skrev:

I det første bildet mener jeg det står "fremedt Gods" i stedet for "funnedt Gods". 

Det kan nok godt stemme, ja.

Retter i saken. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider