Gå til innhold
Arkivverket

Dorthe Danielsdatter født 1787

H.Guerra
 Del

Recommended Posts

Hei jeg leter etter litt mer informasjon om dorthe danielsdatter født 1787 sunnfjord. I innlegget 51572, birthe marie andersdatter fldt 1832 auvaldsnes, fant jeg mye. Birthe var datter til dorthe danielsdatter og anders thoresen floorvåg. Men er usikker på når og hvor dorthe danielsdatter døde. Er det denne dorthe som døde28.desember 1869 koppervik avaldsnes, logerende hos gårdbruker gundergundersen? Men der står det at hun er født hitterøen. Jeg har funnet ut at berthe marie andersdatter, dorthes datter, døde 6/1 1900 eidanger.ønsker også å finne ut hva skjedde med birthe marie og peder mathiesens første datter, dorthe kristine født 28/4 1852 avaldsnes. Det er første gang jeg prøver meg her, så beklager dersom det er litt rotete. Mvh heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berte Marie ble døpt i Skånevik, Hordaland, 19.2.1832, nr 24

SAB, Skånevik sokneprestembete, SAB/A-77801/H/HaaMinisterialbok nr. A 4, 1828-1848, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516620336

Foreldre var ungkar Anders Thorsen og enke Dorthe Danielsdatter. Omstreifende betler fra Askøen står det vel her.

Det er vel samme Dorthe Danielsdatter som døper uekte sønn Oliver i Askøy 16.4.1829. Faren er Anders Olsen, øverst

SAB, Askøy Sokneprestembete, SAB/A-74101/H/Ha/Haa/Haaa/L0004Ministerialbok nr. A 4, 1825-1845, s. 18
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319650268

Begge er omstreifende personer, Anders Olsen fra Gloppen og Dorthe fra Holmedal i Sunnfjord

Dette stemmer med dåpen i Holmedal 5.7.1787. Dorthe Danielsdatter Qvien

SAB, Fjaler sokneprestembete, SAB/A-79801/H/HaaMinisterialbok nr. A 2, 1779-1798, s. 105
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818030796

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, H.Guerra skrev:

Hei jeg leter etter litt mer informasjon om dorthe danielsdatter født 1787 sunnfjord. I innlegget 51572, birthe marie andersdatter fldt 1832 auvaldsnes, fant jeg mye. Birthe var datter til dorthe danielsdatter og anders thoresen floorvåg. Men er usikker på når og hvor dorthe danielsdatter døde. Er det denne dorthe som døde28.desember 1869 koppervik avaldsnes, logerende hos gårdbruker gundergundersen? Men der står det at hun er født hitterøen. Jeg har funnet ut at berthe marie andersdatter, dorthes datter, døde 6/1 1900 eidanger.ønsker også å finne ut hva skjedde med birthe marie og peder mathiesens første datter, dorthe kristine født 28/4 1852 avaldsnes. Det er første gang jeg prøver meg her, så beklager dersom det er litt rotete. Mvh heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, jeg har en del informasjon angående berthe marie og hennes mann peder mathiesen, vanse. Deres datter petrine amalie født 1859 gjerpen, er min tippoldemor. Men er nysgjerrig på hva som skjedde med den første datteren dorthe kristine som ble født like før de giftet seg 1852 i avaldsnes. Dorthe kristine bor sammen med de en periode da de bor på fosen gård avaldsnes. Da de får datteren petrine amalie 1859 bor de på gjerpen telemark. Men dorthe kristine er ikke med dem. Dersom noen har informasjon om dorthe kristine pedersdatter f. 1852 avaldsnes, det er mulig hun blei satt bort som pleiebarn.mvh heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, H.Guerra skrev:

Takk for det, jeg har en del informasjon angående berthe marie og hennes mann peder mathiesen, vanse. Deres datter petrine amalie født 1859 gjerpen, er min tippoldemor. Men er nysgjerrig på hva som skjedde med den første datteren dorthe kristine som ble født like før de giftet seg 1852 i avaldsnes. Dorthe kristine bor sammen med de en periode da de bor på fosen gård avaldsnes. Da de får datteren petrine amalie 1859 bor de på gjerpen telemark. Men dorthe kristine er ikke med dem. Dersom noen har informasjon om dorthe kristine pedersdatter f. 1852 avaldsnes, det er mulig hun blei satt bort som pleiebarn.mvh heidi

8 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Berte Marie ble døpt i Skånevik, Hordaland, 19.2.1832, nr 24

SAB, Skånevik sokneprestembete, SAB/A-77801/H/HaaMinisterialbok nr. A 4, 1828-1848, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516620336

Foreldre var ungkar Anders Thorsen og enke Dorthe Danielsdatter. Omstreifende betler fra Askøen står det vel her.

Det er vel samme Dorthe Danielsdatter som døper uekte sønn Oliver i Askøy 16.4.1829. Faren er Anders Olsen, øverst

SAB, Askøy Sokneprestembete, SAB/A-74101/H/Ha/Haa/Haaa/L0004Ministerialbok nr. A 4, 1825-1845, s. 18
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319650268

Begge er omstreifende personer, Anders Olsen fra Gloppen og Dorthe fra Holmedal i Sunnfjord

Dette stemmer med dåpen i Holmedal 5.7.1787. Dorthe Danielsdatter Qvien

SAB, Fjaler sokneprestembete, SAB/A-79801/H/HaaMinisterialbok nr. A 2, 1779-1798, s. 105
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818030796

Fint takk for mye informasjon angående dorthe danielsdatter. Jeg leter videre etter dorthe kristine pedersdatter, mvh heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Vanse ligger også Hidra, også kalt Hitterøy, som kan forklare hvorfor Dorthe Danielsdatter oppgis å komme derfra i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ved Vanse ligger også Hidra, også kalt Hitterøy, som kan forklare hvorfor Dorthe Danielsdatter oppgis å komme derfra i 1865

Ok så da kan det være dorthe danielsdatter som dør da når hun bor på koppervig gård, ja hun reiste jo mye rundt. Mye flott informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kan være ytterligere to barn av Dorthe Danielsdatter, Jacob Jacobsen døpt i Skånevik 16.11.1822. Nr 279

SAB, Skånevik sokneprestembete, SAB/A-77801/H/HaaMinisterialbok nr. A 3, 1815-1828, s. 53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516620150

Far er Jacob Eliasen. De omtales som omstreifende folk fra Askøen

Det samme paret ser ut til å være foreldre til en datter Gjertrud i Gulen 26.12.1825,

SAB, Gulen sokneprestembete, SAB/A-80201/H/Haa/Haaa/L0018Ministerialbok nr. A 18, 1816-1825, s. 93
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070305340611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg tror dette kan være ytterligere to barn av Dorthe Danielsdatter, Jacob Jacobsen døpt i Skånevik 16.11.1822. Nr 279

SAB, Skånevik sokneprestembete, SAB/A-77801/H/HaaMinisterialbok nr. A 3, 1815-1828, s. 53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516620150

Far er Jacob Eliasen. De omtales som omstreifende folk fra Askøen

Det samme paret ser ut til å være foreldre til en datter Gjertrud i Gulen 26.12.1825,

SAB, Gulen sokneprestembete, SAB/A-80201/H/Haa/Haaa/L0018Ministerialbok nr. A 18, 1816-1825, s. 93
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070305340611

Hei, ja det er nok dem, visste ikke at de var døpt i skånevik. Jeg så gjertrud, men det var vanskelig å tyde skriften i kirkeboka, gulen. Tror det står uekte, noe nesten usynelig skrift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står uekte på begge, men senere er jo Dorthe Danielsdatter oppført som enke, både ved dåpen til Berte Marie og ved FT1865. Jeg har ikke funnet noen vielse, men jeg tror det står noe om det i merknaden (se under)

Ved dåpen til Gjertrud står det at Dorthe er fra Selvig i Søndfjord, som kan passe med Selvik i dagens Fjaler, rett over fjorden fra Holmedal kirke.

Kommentaren til høyre er vanskelig å tyde, men jeg tror det står:

Han hører ikke under dette (sogne-)Kald. Siste setning gjentar seg i alle merknadene. Noe med See Egteviet Prot. fol(io) 210

Jeg har ikke funnet hvilken side dette refererer til

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Ja, det står uekte på begge, men senere er jo Dorthe Danielsdatter oppført som enke, både ved dåpen til Berte Marie og ved FT1865. Jeg har ikke funnet noen vielse, men jeg tror det står noe om det i merknaden (se under)

Ved dåpen til Gjertrud står det at Dorthe er fra Selvig i Søndfjord, som kan passe med Selvik i dagens Fjaler, rett over fjorden fra Holmedal kirke.

Kommentaren til høyre er vanskelig å tyde, men jeg tror det står:

Han hører ikke under dette (sogne-)Kald. Siste setning gjentar seg i alle merknadene. Noe med See Egteviet Prot. fol(io) 210

Jeg har ikke funnet hvilken side dette refererer til

Nei tror ikke de var gifte, siden gjertrude var uekte. Vet de fikk noen barn til, men har tydeligvis brutt opp, vet ikke hvorfor og hvor jakob tok veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, H.Guerra skrev:

Nei tror ikke de var gifte, siden gjertrude var uekte. Vet de fikk noen barn til, men har tydeligvis brutt opp, vet ikke hvorfor og hvor jakob tok veien. 

Tusen takk for all hjelp, mvh heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei jeg har en vanskelig nøtt, etterlyser Dorthe Kirstine Pedersdatter født 28/4 1852 avaldsnes, døpt 20/6 1852 avaldsne. Vaksinert 31/7 1854 avaldsnes. Datter av Berthe marie andersdatter f. 12/2 1832 Fjeldberg. Faren, Peder mathiesen 25/8 1829 vanse. De bodde 1850 årene under Fosen gård. Siste spor av dorthe kirstine er 1855 da hun er nevnt i bygdeboka avaldsnes nr 2. familien flyttet seinere til lillesand. Folketellingen 1865 lillesand/ vestre moland bor berthe marie og peder med barna, men dorthe kirstine er ikke nevnt. Hun kan være død eller satt bort som pleiebarn eller kanskje reist til amerika. Jeg har lett i 2 år intens etter henne, supert om noen klarer å løse mysteriet med dorthe kirstine pedersdatter/ mathiesen. Mvh h. Guerra

Lenke til kommentar
Del på andre sider