Gå til innhold
Arkivverket

tyding av panteobligasjon

Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

Trenger ikke nøyaktig oversettelse, men setter stor pris om noen forstår litt mer enn meg hva dette dreier seg om

https://media.digitalarkivet.no/view/21038/429

side 847, punkt 16; 

Jeg ser at dette dreier seg om en panteobligasjon fra Emil Ingstad til sønnen Marcus Pløen Ingstad på 2400 riksdaler (??).. Videre tror jeg det her er en beskrivelse av selve rentene..

Så kommer det noe interessant på linje 6; 880 spd til min søster enkefru Sigwardth ? Er dette et lån? Tilbakebetaling? Betaling? og det jeg tolker som 1000 et elller annet til Christiania bank og kredittkasse.. Det som står videre nedover er interessant for meg spesielt, for her står det noe om bygninger, og jernbanen mellom christiania og drammen. Setter stor pris på om noen kan si noe om hva dette handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk greiere å forsøke å tyde det hele, enn å gi seg ut på forklaringer. 🙂

Det mangler et vesentlig ord: Skyldig. Burde vært i linje 02 eller 03.

01 No 16 Panteobligation. Jeg undertegnede Stifsoverretsassessor E. Ingstad til-

02 staaer herved at være min Søn Professor Marcus Pløen Ingstad den Sum 2400 – er to

03 Tusinde fire Hundrede – Speciedaler, som tilbagebetales efter 1/4 Aars lovlig Opsigelse

04 saavel fra Creditors som min Side og som forrentes fra Dato med 5 – fem – Procent eller

05 den til enhver Tid lovlige Rente af Pantegjeld. – Til Sikkerhed for Capital, Rente og

06 mulige Omkostninger pantsetter jeg herved, med Prioritet næstefter 880 Sp Sølv til

07 min Søster Enkefru Sigvardt, og 1000 Sp til Christiania Understøttelsesselskabet for

08 Huusarme(?), min eiende Gaardpart vestre Høvig, MaNo 15 i østre Bærum, dog med

09 Undtagelse af den Deel af Eiendommen, circa 2 Maal, som paa dens sydlige Side ved Om-

10 læggelse af Christiania-Drammens Jernbane er bleven skilt fra den øvrige Eiendom.

11 Ligesaa paastillles de paa Eiendommen staaende Bygninger og, i Tilfælde af Ildsvaade,

12 disses Assurancesum, saavel som de Bygninger, som i de Afbrændtes Sted maaate op-

13 føres. Erlægges ikke Renten prompte til de sædvanlige Terminer, er den hele Capi-

14 tal strax forfalden til Betaling, og er Creditor saavel i dette Tilfælde, som hvis Ca-

15 pitalen ikke efter foregaaende Opsigelse bliver indbetalt, berettiget til at stille

16 Pantet til Auction, hvorhos jeg fraskriver mig Løsningsret til samme. I Tilfælde

17 af Søgsmaal vedtager jeg Christiania Byes Forl. Com og Byret som rette Forum efter

18 det for Kjøbstad ind?? bestemte Varsel, forkyndt paa den pantsatte Eiendom,

19 og skal den ergangne Byretsdom fra min Side være inappellabel. Høvig de 30te

20 Juli 1870. E. Ingstad. Til Vitterlighed Fredrikka Trepka(?). Emil Rode. –

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hjertelig takk igjen! Nyttig info. Jeg skal bruke din oversettelse til å lære meg litt mer av tolkning også. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Linje 18: Kjøbstadindvaanere...

Aha! Dét var det. Takk, Gunnar! 

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider