Gå til innhold
Arkivverket

Bjørkelang i Ski

Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

I tingboken 

Akershus fylke, Nedre Romerike, Tingbok nr. A 4 (1670-1670), Rettsprotokollside, Side 2b-3a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090610650525

Stykke:
L0004 - Tingbok
står det i setning nummer 23 Biörchelangen i Sched Sogn. Er det noen som kan fortelle meg hvor dette Bjørkelangen ligger i Ski, og jeg vet at det er et Bjørkelangen i Aurskog-Høland.
Med vennlig hilsen
Finn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som Biørchehougen. Det er mange gårdparter Bjerke i Ski. Jeg vet ikke, men antar at det kan dreie seg om en plass Haugen under en av disse. Plassnavn kan oppstå for så å forsvinne igjen. Det er flere av plassene under Bjerkegårdene i Ski som ikke er identifisert med navn.

Gårder i Ski og Kråkstad

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Espen Tjernshaugen said:

Jeg leser det som Biørchehougen. Det er mange gårdparter Bjerke i Ski. Jeg vet ikke, men antar at det kan dreie seg om en plass Haugen under en av disse. Plassnavn kan oppstå for så å forsvinne igjen. Det er flere av plassene under Bjerkegårdene i Ski som ikke er identifisert med navn.

Gårder i Ski og Kråkstad

Eventuelt Biørchetangen, men argumentasjonen blir den samme

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette gir jo bedre mening. Takk for fine svar. Både Biörchehougen og Biörchetangen er gode kanditater.

Hilsen

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det på Bjørketangen Randi bor.

Takk for henvisningen til bygdeboken. Jeg gjorde straks et oppslag og fant Bjørketangen. 

Hilsen

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider