Finn Roaas Skrevet Mars 9, 2022 Del Skrevet Mars 9, 2022 I tingboken Akershus fylke, Nedre Romerike, Tingbok nr. A 4 (1670-1670), Rettsprotokollside, Side 2b-3a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090610650525 Arkiv: A-10469 - Nedre Romerike sorenskriveri Serie: F - RETTERGANG Serie: Fb - Tingbøker Stykke: L0004 - Tingbok står det i setning nummer 23 Biörchelangen i Sched Sogn. Er det noen som kan fortelle meg hvor dette Bjørkelangen ligger i Ski, og jeg vet at det er et Bjørkelangen i Aurskog-Høland. Med vennlig hilsen Finn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Mars 9, 2022 Del Skrevet Mars 9, 2022 (endret) Jeg leser det som Biørchehougen. Det er mange gårdparter Bjerke i Ski. Jeg vet ikke, men antar at det kan dreie seg om en plass Haugen under en av disse. Plassnavn kan oppstå for så å forsvinne igjen. Det er flere av plassene under Bjerkegårdene i Ski som ikke er identifisert med navn. Gårder i Ski og Kråkstad Endret Mars 9, 2022 av Espen Tjernshaugen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet Mars 9, 2022 Del Skrevet Mars 9, 2022 (endret) 25 minutes ago, Espen Tjernshaugen said: Jeg leser det som Biørchehougen. Det er mange gårdparter Bjerke i Ski. Jeg vet ikke, men antar at det kan dreie seg om en plass Haugen under en av disse. Plassnavn kan oppstå for så å forsvinne igjen. Det er flere av plassene under Bjerkegårdene i Ski som ikke er identifisert med navn. Gårder i Ski og Kråkstad Eventuelt Biørchetangen, men argumentasjonen blir den samme Endret Mars 9, 2022 av Matthias Kolberg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Roaas Skrevet Mars 9, 2022 Forfatter Del Skrevet Mars 9, 2022 Ja, dette gir jo bedre mening. Takk for fine svar. Både Biörchehougen og Biörchetangen er gode kanditater. Hilsen Finn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet Mars 9, 2022 Del Skrevet Mars 9, 2022 (endret) Bjørketangen i Ski er nevnt i bygdebok for Enebakk side 758 https://www.nb.no/items/4a5da1dc7bef0a5ab7099fd4ae056dba?page=761&searchText=Bjørketangen Det vises vel her nettopp til dokumentet fra Bygdetinget i 1670, riktignok Endret Mars 9, 2022 av Matthias Kolberg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Roaas Skrevet Mars 9, 2022 Forfatter Del Skrevet Mars 9, 2022 Ja, da er det på Bjørketangen Randi bor. Takk for henvisningen til bygdeboken. Jeg gjorde straks et oppslag og fant Bjørketangen. Hilsen Finn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå