Gå til innhold
Arkivverket

"Needahlen" prestegjeld ved Christiania?

Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

I et skifte på Kjølen i Hof i Solør 24. mai 1782 - https://www.digitalarkivet.no/sk20090105670241 - sies sønn nr. 3 å være Iver Olsen bosatt på "Houg" i "Needahlens Præstegield ved Christiania". Avskriften på skiftekortet sier også Needalen - https://www.digitalarkivet.no/sk11216091311265

Men hvilket prestegjeld kan dette egentlig dreie seg om? Finner ikke noe som passer veldig bra. Tenkte på Nittedalen, men da burde det jo ha stått det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivemåten du har funnet er tilnærmet tradisjonell talemålsform for Nittedal. Du finner ham under Haug på side 369 i Nittedal bygdebok bind 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Jeg var ikke klar over den lokale, gamle talemålsformen for Nittedal. Ne-e-dal, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ne’dalen med trykk på første stavelse. Litt vanskelig å uttrykke i skrift uten å bruke lydskrift, men altså noe i nærheten av Neddal’n/Neddar’n, har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ronny R. Haugen skrev:

Ne’dalen med trykk på første stavelse. Litt vanskelig å uttrykke i skrift uten å bruke lydskrift, men altså noe i nærheten av Neddal’n/Neddar’n, har jeg hørt.

Med trykk meiner du da tonelag 2 som i bønner, og ikkje tonelag 1 som i bønder?

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Med trykk meiner du da tonelag 2 som i bønner, og ikkje tonelag 1 som i bønder?

Riktig, tonem 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.