Gå til innhold
Arkivverket

Safari nekter meg å besøke Digitalarkivet

Per Reidar Christiansen
 Del

Recommended Posts

Denne lite hyggelige meldingen har jeg fått en stund nå, men bare når jeg forsøker å besøke DA via min gamle MacBook Pro. iMac'en og PC funker greit.

Kommer inn på absolutt alle andre nettsider jeg vil, seriøse eller useriøse, men Safari overstyrer meg altså når det gjelder DA. 

Har sjekket foreldrekontrollen og proxyinnstillinger. Og selv om brannmuren deaktiviseres så er det likevel full stopp.

Så hva er det som er så usikkert på DA at Safari ser seg nødt til å tvinge meg vekk? Har jeg brukt opp min kvote som slektsforsker?

Kan legge til at jeg har versjon 10.1.2, som er en eldre versjon. Noen som kommer inn på DA med denne eller eldre versjoner?

image.png.2feac2c670933fff8507776032114d4e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan berre svare for meg sjølv:

Eldre bordmaskin, MacOS High Sierra 10.13.6 (som ikkje let seg oppdatere til nyare operativsystem) og Safari 13.1.2. Ingen problem med digitalarkivet.no

Eitt år gamal Mac Book Pro, MacOS Monteray 12.0.1 og Safari 15.1. Naturleg nok ingen problem sidan denne maskinen med programvare er såpass ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til litt frustrasjon! Jeg bruker operativsystemet Linux, og nettleserne Vivaldi (anbefales for alle, uansett OS!), og Palemoon. Palemoon vil f.eks finn.no ikke ha noe med å gjøre, og da jeg kontaktet finn, med henvisning til at jeg brukte siste versjon, bare noen dager gammel, så fikk jeg beskjed om å bytte til siste versjon av Crome eller Firefox, for Palemoon støttes ikke. Finn.no vil heller ikke at du tenker personlig sikkerhet, så hvis du bruker et VPN - Virtual Private Network som gir deg en tilfeldig IP-adresse som ikke kan spores, da får du ikke logget inn. Jeg har nøyaktig samme problem i Norsk Tippings nettsider, med samme idiotforslag til løsning. De støtter ikke engang Vivaldi, som er en hypermoderne nettleser. Der kan jeg logge meg inn, men mange funksjoner - som å se dine egne kuponger, kan bare gjøres hvis jeg befinner meg på enkelte sider. Et forslag om at de kanskje kunne tenke seg å programmere om, slik at samme kode brukes når du klikker på en knapp for å komme til en annen side, uansett hvilken side du befinner deg på, ble ikke engang besvart, de bare henviste til tidligere svar om å benytte en annen nettleser.

Problemet er delvis latskap, og mangel på lyst til å sette seg inn i historikken til andre nettlesere. Programutviklere har også fått mange fiffige nye softwareverktøy som sparer dem for tankearbeide ved programmering, men de verktøyene er patentert, og utviklet med tanke på noen få nettlesere i aller siste versjon. Og de må jo være up-to-date og bruke det aller nyeste, uansett om det blokkerer gamle nettlesere! Før var det en selvfølge å lage nettsider som kunne leses av alle nettlesere, uansett alder, men det krevde av og til at man brukte hodet når man programmerte. Brukere risikerte kanskje ettterhvert å miste noe funksjonalitet med en gammel nettleser, ikke alle knapper for nye funksjoner ble støttet - ofte p.g.a. en gammel maskin som manglet nyere komponenter eller et gammelt operativsystem, men man kunne stort sett alltid logge seg inn, og bla igjennom sidene og se alt innhold. Programmerere måtte tidligere forholde seg til slike hensyn, nå gir de blanke f..., og det inkluderer mange myndigheters nettsider.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaf Larsen skrev:

Slette gamle cookies?

Desse "cookies"-greiene trur eg er noko berre pc-brukarar slit med. Eg har bruka Mac i 30 år og har aldri vore borti noko som helst dill-dall med "cookies", anna enn at eg som alle andre får spørsmål om eg vil godta "cookies". Og eg svarar ja som alle andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anfinn Bernaas skrev:

anna enn at eg som alle andre får spørsmål om eg vil godta "cookies". Og eg svarar ja som alle andre!

Alle andre gjør ikke det uten videre. Man trenger ofte noen cookies for at funksjoner i et nettsted kan fungere. Jeg har satt mine nettlesere til å aksepterer cookies, men automatisk å slette alle cookies og istorie når nettleseren lukkes, og jeg pleier å lukke nettleseren mellom hvilke temaer som søkes. Vivaldi formidler aldri slike ting til andre nettsteder uansett, fordi de ikke lagrer noe. Du kan jo åpne nettleseren din og se hvilke cookies som er lagret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill ☺️ 🙏 Uansett hva jeg gjør av innstillinger i Safari og på Mac'en, er resultatet at jeg får opp den samme tilbakemeldingen ved forsøk på å komme meg inn på Digitalarkivet. Det er derimot problemfritt å besøke arkivverket.no, akkurat som alle andre nettsider. Kan det være tilfelle at digitalarkivet.no bruker et programvaretillegg som arkivverket.no ikke har?

Håper noen i Digitalarkivet finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lenge siden dette oppsto? Jeg kan såvidt erindre en liknende melding (på Apple iPad).. Det må ha vært et raskt forbigående problem, for etter at jeg tømte logg og nettsteddata, (som det heter i Safari på iPad), så ordnet det seg.

Jeg antar maskinen din har lagret DA-siden (som hadde en feil) for hurtig-tilgang til nettstedet. 

Generelt hjelper det når noe sånt oppstår å fjerne filene i hurtigbufferet (de har flere navn: cache, midlertidige internettfiler).

(…jeg snakker ikke om cookies/informasjonskapsler, for jeg har ikke opplevd at slike hindrer tilgang til en nettside - heller det motsatte.)

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere måneder siden. Har alltid vært påpasselig med å tømme logg og nettsteddata med jevne mellomrom, og for sikkerhets skyld er maskingen også restartet. Kommer heller ikke inn via innholdslenker på DA, ved å gå gjennom arkivverket.no eller velge privat nettlesingsmodus. Og dessverre er nok maskinen for gammel til at jeg kan installere en annen nettleser 🤔

Endret av Per Reidar Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyser for øvrig et offisielt svar fra Digitalarkivet 🤷‍♂️ Antar at det bør være interessant å finne ut hvorfor digitalarkivet.no blokkeres av min versjon av Safari, men ikke arkivverket.no 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.