Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp fra svensk kirkebok

Elisabeth Fjørtoft
 Del

Recommended Posts

Er det noen som greier å se hva som står her?

Det jeg har er:

"Landstrygarflicka från Norige som kallar sig Oliana; "

Og så forstår jeg ikke de neste to linjene før
"Faren angafs vara Fältjägare Gustaf Holm Kroken

Vitner ... "

Her er lenke - det er bild 144/side367  - 19. mai 1844

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037662_00144#?c=&m=&s=&cv=143&xywh=103%2C-18%2C6164%2C3996

Barnet dør for øvrig i september samme år, men foreldrene får en jente til, Ingrid, 16. september året etter 

Johanna Gustafsdatter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan snevre inn noe, men mangler fortsatt en del:

Landsstrykerska i från Norige som

kallar sig Oliana; men …

?-des icke härläga(?) hemvist. Upp-

gafs som barnets moder, och

Faren angafs vara Fältjägare

Gustaf Holm Kroken

Oppdatert:

Jeg tror setningen som mangler sier noe om at hun ikke kunne forevise noen dokumentasjon på bosted (hemvist).

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliana og Gustaf er mine tipptipp-oldeforeldre. Johanna er ny for meg, men disse to får også datteren Ingrid i september året etter. Gustaf var fra Kroken og han har jeg god kontroll på. Hvor Oliana kom fra og hvor hun ble av er en gåte som jeg har strevd med i mange år og som jeg ikke har funnet ut av. Hun er norsk og er landstrykerska. Hun flytter trolig tilbake til Norge, sannsynligvis med Ingrid, min tippoldemor. Gustaf flytter også til Norge, først til Eidsberg der han stifter familie og får mange barn. Siden havner han i Rødenes. Jeg har ikke funnet noe som tyder på at han var sammen med Oliana i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider