Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde utskrift fra grunnboksblad

Wenche Arnet
 Del

Recommended Posts

Hei, Wenche.

Velkommen til forumet! 🙂

Det hadde vært praktisk med litt mer detaljert beskrivelse av hvor det du ønsker tydet befinner seg. Flere innførsler på sidene her, og vanskelig å vite hvilke som er relevante.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Forhistorien er; Jeg har henvendt meg til Asker kommune ifm en sjøbod som har tilhørt min familien i mange år. Den står på Asker kommunes( tidl Hurum) grunn, men den mangler gnr/bnr. Vi ønsker å tinglyse den, men kommunen vil vite mer om forhistorien til sjøboden.
Mest sannsynlig er det min oldefar Hans Kristiansen som bygget den på slutten av 1800-tallet, evnl min farfars bror Kristian (mulig skrives Christian)Gunnar Hansen som satte den opp, men det må ha vært tidlig på 1900-tallet. 

Jeg har fått linkene jeg sendte deg fra Asker kommune, og  dette er kommunikasjonen jeg har hatt;

Asker kommune skriver:

«Jeg har funnet to mulig relevante poster i grunnboksbladet til 324/1, se utklippene under.

Det er tinglyst en rettighet 28. september 1880. 

Det som er tinglyst under denne posten er følgende:

https://media.digitalarkivet.no/view/15046/337

Eventueltkan denne posten være relevant:

Denne var litt vanskeligere å finne fordi det ikke er noen påtegning med sidetal, men jeg tror jeg har funnet den her:

https://media.digitalarkivet.no/view/15045/702

Under No 10 på side 1400 leser jeg i alle fall 23. januar 1877, i nest nederste linje, som stemmer med datoen rettigheten ble tinglyst.

Nå gjenstår det å se om tekstene kan gi mening med tanke på sjøboden», skriver saksbehandler fra Asker kommune til slutt. 

Hvis det er mulig å finne noe gjenkjennende; navn, datoer, steder, festeavgift/festeavtale el, så tror jeg det kan være nyttig. 

Trenger du flere opplysninger??

Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Wenche Arnet skrev:

Under No 10 på side 1400 leser jeg i alle fall 23. januar 1877, i nest nederste linje, som stemmer med datoen rettigheten ble tinglyst.

Dok. nr. 10 gjelder en eiendom i Røyken, og 23. januar 1877 er ikke tinglysingsdatoen, men dokumentdatoen.

La oss gå tilbake til grunnboksbladet:

1097789577_Skjermbilde2022-03-15kl_20_00_38.thumb.png.fb206fd0eb7e12153ad907399df42257.png

Dokumentet tinglyst 23. januar 1877 har ingen sidetallreferanse (i kolonna mellom de to loddrette strekene), men opplysningene fra grunnboksbladet gjør at jeg finner dokumentet som nr. 9 nederst på s. 1394 (fortsetter på s. 1395): https://www.digitalarkivet.no/tl20080505110699

Dokumentet tinglyst 28. september 1880 skal stå på s. 336 1/2, altså baksida av s. 336, og 6-tallet viser til at det er det sjette dokumentet tinglyst denne datoen. Dokumentet finnes da nederst til venstre (fortsetter øverst til høyre) her: https://www.digitalarkivet.no/tl20080505111050

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk på det første, No 9:

01 […] Grundseddel. Underskrevne Bernt I. Knatvold, Grundeier af Holmsbo

02 Ladested i Hurum Præstegjeld, gjør herved Vitterlig at ligesom jeg til Hr. Skibsfør[er]

03 Hans Christiansen har bortfestet, saa bortfester jeg ogsaa herved til ham og

04 Efterkommere af bemeldte Ladesteds Grund efterbeskrevne Andel(?) af bemeldte

05 Ladesteds Grund, beliggende paa de saakaldte «Havnene»(?), en saadan Strækning:

06 Øvre kant i Øst og Vest 15, femten Favner(?); langs Veien omtrent nord

07 og syd 14, fjorten, Favner(?). Fra Vest til Øst og paa Fjeldet 7, syv, Favner(?) derfr[a]

08 i nordlig Retning 5, fem, Favner(?), hvor Skolegaardens Gjerde modstøder Strandden(?)

[ny side, 1395.]

01 (??) steds(?) er 8, otte, Favner(?) mod Øst, derfra strækker Grunden sig fra Nord mod Syd 20 Favner(?)

02 toti een Favn, til førstnævnte Punkt, de førnævnte 15 Favne. Den Aarlige Grundleie

03 hvorfor 1ste Prioritets Pant forbeholdes, er 6, sex, sp, Speciedaler, der erlægges hvert Aars 11te

04 Junii og 11te December, hvergang med Halvparten. Til Sikkerhed for Grundleien og med Prioritet

05 som foran bestemt hefter de for tiden værende eller de herefter opførendes Bygninger eller Anlæg

06 paa Tomten, der i Tilfælde Misligholdelse af Afgivtens Svarelse, uden Lovmaal og

07 Dom kan realiseres ved offentlig Auction til Dækkelse af udestaaende Grundleie. Saaledes

08 udstedes herved denne Grundseddel under min Haand i 2de Vitterlighedsvidners Over-

09 vær og under mit Ansvar efter Loven. Holmsboe den 23de November 187g [underskrift]

10 Til Vitterllighed: [underskrifter]

Er uhorvelig usikker på ‹Favnene›. Blant annet. 🙂

Forsøker meg på nr. 2 senere.

Mvh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Er uhorvelig usikker på ‹Favnene›. Blant annet. 🙂

Forsøker meg på nr. 2 senere.

Det er mer enn godt nok til å kunne fastslå at grunnseddelen ikke nevner noen sjøbod. Etter hva jeg kan se, er det andre dokumentet en grunnseddel med om lag likt innhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Det er mer enn godt nok til å kunne fastslå at grunnseddelen ikke nevner noen sjøbod. Etter hva jeg kan se, er det andre dokumentet en grunnseddel med om lag likt innhold.

Det er nok riktig. Ikke desto mindre har jeg nå ‹tatt› det andre dokumentet også 🙂

Forsøk på det andre, No 6:

01 […] Grundseddel. Vi Underskrevne nemlig jeg Bernt Jørgen-

02 sen Knatvold, som Eier af Ladestedet Holmsbo, og

03 jeg Christiane Julie Andersen som Eier af den Ladestedet

04 efter Skjøde af 9de April 1822 frasolgte saakaldte Støa, Braateløkke,

05 Gjør herved Vitterligt, at vi i Fællesskab have bortsat til Christian

06 Hansen og Efterkommere en Byggetomt til og mod Søen ved Støa, nemlig

07 jeg Bernt Jørgensen den egentlige Byggetomt, som mig, qva eier af Ladestedet

08 forbeholden ved det nævnte Skjøde, og jeg Christiane Julie Andersen

09 et Stykke ef bemeldte Braateløkke efter Opmærkning udgjørende 245

10 [kvadrat] Alen. Byggetomten, der gaar til Søen, begrændses af en Bæk og paa øvre

11 Side af en Aaspyndt(?). Kvadratindholdet er Circa 902 [kvadrat] Alen.

12 Vi er i Mindelighed kommet overens om, at hver af os nyder

[ny side, 337]

01 Halvdelen af den omakkorderede Grundleie 12, tolv, Kroner, hvoraf selvfølgelig

02 erlægges 6 – sex – Kroner aarlig til hver. Grundleien erlægges promte hver 11te Juni og 11te

03 December med Halvdelen hver Gang og forbeholde vi os 1ste Prioritets Pant af de opførendes

04 Huse paa Tomten saaledes, at vi, i Mangel af rigtig Afgjør som fastsat, kunne uden

05 Lovmaaal og Dom stille Husene till offentlig Auktion og bortsælge samme til Dekkelse

06 af vor Fordring. Dette til Bekræftelse under vore Hænder i Vitterlighedsvidners Overvær.

07 Holmsbo den 10de September 1880. B Knatvold m.p.P. Julie Hansen. Til Vitterlighed

08 [underskrifter]

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge to. Fantastisk arbeid. Skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt igjen.

Jeg skal ta "tydingene"  med meg videre til en lokal historiekjenner i Holmsbu, kanskje han kan gjenkjenne noe.

Søker for øvrig ordet "favn" på nett og finner ; "favn er en eldre lengdeenhet definert som 6 fot, også nevnt 1,86 m". Selv bruker jeg favn når jeg fisker makrell i fjorden;

6 fot, sa min gamle far.

God dag til dere!!!

mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Wenche Arnet skrev:

Jeg skal ta "tydingene"  med meg videre til en lokal historiekjenner i Holmsbu, kanskje han kan gjenkjenne noe.

Hensikten med grunnsedlene er å definere/avgrense grunnen som skulle leies ut og de tilhørende betingelsene. Derfor vil du i grunnsedlene ikke finne noe konkret om en sjøbod som (antakelig) er oppført i ettertid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wenche Arnet skrev:

Søker for øvrig ordet "favn" på nett og finner ; "favn er en eldre lengdeenhet definert som 6 fot, også nevnt 1,86 m". Selv bruker jeg favn når jeg fisker makrell i fjorden;

Joda, velkjent med favner som ‹maritimt› lengde/dybdemål, hadde bare ikke støtt på det på landjorden før – derav usikkerheten. 🙂

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider