Gå til innhold
Arkivverket

Lesing av Sjøfartsruller

Truls Herland
 Del

Recommended Posts

I register til sjøfarts- og annotasjonsrulle for Bergen finner jeg «Herland Axel Andersen» (i det søkbare digitalarkiv er etternavn  feilskrevet Hovland i stedet for Herland) med henvisning til Sjøfartsrulle 9664.

Skanna materiale: SAB, Innrulleringssjefen i Bergen, F/Fa/L0003: Register til sjøfarts-annotasjonsrulle for Bergen krets, 1897-1919 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Når jeg går i sjøfartsrullen for Bergen og leter opp rulle 9664 finner jeg en helt annen person. Skanna materiale: SAB, Innrulleringssjefen i Bergen, F/Fc/L0015: Sjøfartshovedrulle, nr. 9347 - 9950, 1910-1921, s. 159 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Hva er det jeg gjør feil? Jeg trodde det skulle være sammenheng i disse registrene.

Mvh

Truls Herland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Du finner han med det nummeret i annotasjonsrulle 1903 - 1907, siden han døde i 1904 har en annen fått nummeret i sener ruller

Årsaken er i dette tilfellet ikke gjenbruk av nummer, men at det er separate nummerserier for annotasjonsrullene og hovedrullene. Truls Herland hadde funnet "sin mann" i et register til annotasjonsrullene, men slo deretter opp i hovedrullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk. Etter noen år med leting fikk jeg hjelp til å få den siste brikken i den generasjonen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.