Gå til innhold
Arkivverket

Personvern?

Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Tidligere i dag lette jeg efter informasjon knyttet til Frederik Waldemar Meylænder, en offiser og Armee-intendant som tidlig i 1850 ble tatt for korrupsjon/underslag og fengslet, han sonet i Botsfengselet.

Som man gjør, rotet jeg rundt i Digitalarkivet for å finne mer om fengselsoppholdet (jeg har allerede samlet en del kilder om andre forhold. Jeg fant efterhvert innførselen fra hans ankomst i fengsel, og forestilte meg jeg hadde funnet noe knyttet til løslatelsen.

For enkelthets skyld, det jeg fant var: https://www.digitalarkivet.no/view/84/pc00000004067277 - men der er det jo bokstavelig talt null informasjon. Jeg rykket derfor på "se skannet versjon" . men da fikk jeg dette:

image.thumb.png.1a7bae5badf2e7e241561a2f2dc21dfe.png

Personvernet i Norge er nokså drakonisk, men likevel: det er 227 år siden ha var født, og 156 siden han forlot jammerdalen: kan det være nødvendig å beskytte ham videre?

Jeg bare undres!

Med vennlig hilsen

Tore Svenning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heile kartoteket er sperra. Forklaringa er vel det som står i informasjonen til den skanna kjelda:

"Opplysninger om hvilke forbrytelser de har gjort seg skyldig i, vekselvis

benevnelse og §. Straffeutmåling mm. Kartotekkortene kan inneholde innførsler frem til ca. 1970."

Altså må nokon først gå gjennom alle korta manuelt for å sjekke at det ikkje er opplysningar frå nyare tid.

1970 er ikkje sååå lenge sidan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av det etterspurte kortet vil bli gjort fritt tilgjengelig, men siden kortene er sortert alfabetisk (og ikke kronologisk), vil det være en altfor omstendelig jobb for oss å bla gjennom tusenvis av bilder og fjerne restriksjoner bilde for bilde. I stedet vil det søkbare registeret bli lagt til grunn for maskinell fjerning av klausulene på bilder som omhandler personer født for mer enn x år siden, men vi har ikke konkludert endelig med hensyn til hva x skal være.

Klausuleringer vil i mange tilfeller være av praktisk art. Når de sensitive opplysningene ikke enkelt kan avgrenses, må klausuleringene innrettes slik at de med sikkerhet omfatter alle sensitive opplysninger, og da vil også ikke-sensitive opplysninger kunne bli klausulert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også sies at kartotekkortene henviser til fangebøker, som også er skanna, og som det også er laget register til. Ved søk etter Fredrik Valdemar Meylænder vil du derfor kunne få treff på hans oppføring i fangeboka:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0301&firstname=Fredrik+Valdemar&lastname=Meylænder~1

Og da vil du kunne klikke deg videre til denne fulle informasjonen om ham: https://www.digitalarkivet.no/db10101603021258

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svarene, både Kristian Hunskaar og Ivar Ertesvåg.

Fangeboken hadde jeg funnet - og leser ivrig.

Ha en god eftermidag,

Tore

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider