Beate Tollefsen Skrevet Mars 15, 2022 Del Skrevet Mars 15, 2022 Ett generelt spørsmål. Jeg har en klokker som ikke er gjennomført med ø-er i navn. Tips til hvordan jeg skal skrive navnet i exel-arket på f.eks. gutt nr 3? SAKO, Strømm kirkebøker, SAKO/A-322/G/Ga/L0004Klokkerbok nr. I 4, 1897-1927, s. 63-64 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060530100107 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Vasaasen Skrevet Mars 16, 2022 Del Skrevet Mars 16, 2022 Jeg hadde nok helt klart skrevet "Jørgen Petter", selv om den lille streken ikke synes her på skanningen. Hvis du ser i kolonnen for foreldre, så har barnefar der fått en ´ over sin "o", men den har havnet litt til høyre over "r". I dette tilfellet mener jeg det ikke er noen tvil om at det står "Jørgen" selv om ´ ikke er synlig. Jeg har i slike tilfeller vurdert hvor "slumsete" presten egentlig har vært og skrevet "ø" der "o" ikke gir noen mening. Siden navnet "Jorgen" så vidt jeg vet ikke eksisterer, men "Jørgen" gjør det, synes jeg ikke denne er så vanskelig. Men jeg har jo vært borti varianter som f.eks. "Bordal" og "Børdal" der navnet i de skriftlige kildene har variert gjennom tidene. Da har jeg valgt å ikke skrive "ø", når streken ikke er synlig. Arkivverket - Marianne Herfindal Johannessen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå