Gå til innhold
Arkivverket

Jon Jonsen Løken (ca. 1701+1764), gårdbruker på Løken i Lunner, Oppland. Skal ha vært fra Lien (Lia) i Oppdalen, Lunner. Hvem var foreldrene?

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

Jon Jonsen Løken, født ca. 1701, begr. Lunner, Oppland 26.12. 1764, fikk skjøte på gården Løken øvre i 1737. Siden har gården faktisk vært i samme slekts eie. Papirer jeg har fått tilsendt fra Hadeland folkemuseum viser at denne Jon kom fra Lien (Lia) i Oppdalen i Lunner. Nå er  jeg nysgjerrig på opphavet til denne mannen og om slekten ytterligere kan følges bakover i tid? Trenger sårt hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innleggene Per, men enkel lesning blir ikke dette!

Når det gjelder Løken øvre har jeg forstått det dithen at den første av slekten som fikk skjøte på gården (i 1737) var Jon Jonsen (ca.1701+1764). Han tror man kom fra eller bodde  iallefall en tid, på gården Lien (Lia) i Lunner.   Jon fikk skjøte på gården i 1737, men bodde der kan hende noen år før dette også,  siden barna han fikk etter å ha giftet seg med Mari Pedersdatter Greftegrev i 1727, sees å være født på øvre Løken. 

Følgende om slekten på Løken har jeg fått tilsendt fra Hadeland folkemuseum (fra manuset til Per Jakob Desserud som har skrevet mye om Løken slektene:

------------------------------------------

Skjøte 20nov 1736 fra Jon Jonsen Lien i Opdalen med hustru Marie Pedersds samtykke, til Erik Pedersen Løchen m hustru Åste Larsd, på 6 lp mb i Løken for 232 Rd (se Erik Pedersen på Håvelsrud, senere Frågot. I skiftet på Håvelsrud 2.12 1747 fol 132b Erik Pedersen Frågått  - før Løken - verge for barna til sin bror Peder Pedersen som døde 1738).

Skjøte 4 mai 1737 fra EPL til Jon Jonsen Lia for 238 Rd

Jon Jonsen fc1701, b 26.12 1764 gm > 1729 Mari Pedersd Greftegreff fc 1699 b 7.6 1756, 57 år §

begge begravet fra Løken

P: Peder Larsen Greftegrev gm Anne Østensd/Anne Åstend

Bevis- Mari kalles søster til Lars Pedersen Lien ved skiftet etter han.

1746 pantebrev fra Jon Jonsen Løken til Anders Gudbrandsen Solbjør for 120 rd, avsagt 1785

Barn dp Løken Ø:

1  Peder Jonsen                 dp 23.2 1729 gm 30.9 1751 Anne Hansd Bråstad 1726-

2  Gudbrand Jonsen       dp 27.5 1731      b 8.2 1733

3  Anne Jonsd                  dp 14.6 1734      b 2.10 1746, 12 år

4  Mari Jonsd                   dp 16.4 1741      b 30.4 1741

5  Anne Jonsd                  dp 11.2 1742      (??ei gift fra Hvaterud 1762)

-----------------------------------------

Når det gjelder tingboken 1727-30 ser jeg det står noe om Jon Jonsen Greftegrev.  Og den Jon Pedersen  som nevnes er vel far til førstnevnte?

Så var det skiftet i protokollen 1689-92 etter han du mener må være  farfaren (Peder Pedersen - står det Gunstad?  Der ser jeg det står oppført en sønn ved navn Joen, 20 år  gammel. Dvs. født ca. 1669 og det passer jo godt siden sønnen Jon Jonsen på Løken var født ca. 1701. Klarer du å tyde noe mer om familieforholdene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er starten på skiftet transkribert:

Anno 1690 den 19 Marty skede Registrering og Skifte eftter Sal. Peder Pedersen Gundstad udj Jefnager Sogn, som hafuer efterlat sig 6 børn nemlig Joen som er ved 20 Aars alder, Peder er 15 Aar, Anders 8te Aars alder,  Anna Peders Daatter er giftt med Poul Rønnerud og begge tilstede, Karen er 11 aars alder, Aaste Peders Daatter 5 aars alder og samptlige børn tilstede …… dend Sl. Mands broder Erich Pedersen Mortuet tilstede .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tingsaken:

Anno 1728 Dend 6te April bleff Redten betiendt paa Løchen udj Opdalen ….. hvor da for Redten paa fornte. Odels Jord Løchen fremkom Jon Jonsen Grefttegref som hafuer ved Skrifttlig Kald og Varsel indstefndt Aasten Poulsen Løchen til at afvige og Rødig giøre gaarden Løchen Skyldende 6 Lispd tunge for hand som nærmest Odels beredtiget at indløse og beside eftter sin Fader Moder Karj Jonsdaater som Eldste Søester eftter hands afgangne Fader Moders forhen afgangne Salige Fader Jon Gunstad .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Per - det var virkelig saliggjørende å få det i mer i klartekst! Jeg skjønner nå at Jon Jonsen Lien (f.1701), også kalt Greftegref (kona kom jo fra denne gården) var odelsberettiget til øvre Løken gjennom sin farmor Kari Jonsdatter (via hennes far Jon Gunstad).  Gunstad ser jeg er gård i Jevnaker, ikke Lunner. Søkte på skiftekort, men fant ingen skifter relatert til de personene  jeg var opptatt av. Gikk så inn på Geni og søkte på Peder Pedersen Gunstad og fikk da napp!  Hvis dette er til å stole på da? Her står det at mannen var gift med Karen Johnsdatter Nordby (f.ca. 1642, død Greftegref, Jevnaker 1726), og hun var datter av John Brynildsen Gunstad (f. Sørby, Follebu, østre Gausdal ca. 1590, d. Gunstad 1661).

Men linken til øvre Løken er fortsatt et mysterium.  En av slekten bakover i tid må jo ha sittet som gårdbruker på denne  gården. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert i mitt register at Joen Brønildtzen Gunstads svigerfar Kaare Stumbne hadde  eiendom i Løken øde i Oppdalen. Han var ellers bruker på Stumne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende er hentet fra materialet til Per Jakob Desserud - som befinner seg på Hadeland folkemuseum:

Løken øvre i Oppdalen, Ødegård, lpnr. 69.

Eiere. Dette er det Løken av skyld 6 lp, som Kåre Stubne svarte skatt av i 1624, og Lauritz Pedersen Greftegrev som var gift med Kåres enke i 1624. Fra ca. 1664 betaler Jon Brønildsen Gunstad skatt, han var gift med Kåre Stubnes datter Anne Kåresdatter. Peder Gunstad, gift med Jons ene datter står som eier fremover til 1688.

Paul Åstensen Rønnerud (født ca. 1661) var gårdbruker på Rønnerud, men måtte vike fra gården da den ble kjøpt av Torgrim Iversen Horgen-Oren. Paul var muligens på plass på Løken allerede i 1700. Det var Annes slekt som eide Løken, se over om eierne. Paul betalte skoskatt i 1711.

Anne Pedersdatter (f.ca. 1659), døde på Løken og ble gravlagt i Lunner 26.12.1739, 80 år. Paul Åstensen Rønnerud (f. ca. 1661) døde på Løken og ble gravlagt 26.12. 1742, 81 år.

Anne var datter av Peder Pedersen (skifte 1690),  gift med Karen Jonsdatter Gunstad født ca. 1642, død  Greftegrev 1726, 84 år. Karen gift igjen med Hans Andersen Nordby.

Anne var således søster av Jon Pedersen Gunstad (som var født ca. 1670, siden han var 20 år ved skiftet etter faren Peder Pedersen Gunstad i 1690.

Dette betyr at Jon Jonsen Greftegrev (ca.1701+1764) var nevøen til Anne Pedersdatter og således ble den som fikk skjøte på Løken øvre i 1737 (men som bodde der også før dette).

Spørsmål: Jon Pedersen Gunstad (f.ca.1670), hans far Peder Pedersen Gunstad (skifte 1690) og svigerfaren Jon Brynildsen Gunstad (+1661) - de var vel alle  i tur og rekkefølge - gårdbrukere på Gunsted i Jevnaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piro skriver i innlegg nr. 1 at garden har vært i samme slekts eie siden 1737. Garden har faktisk vært eid av samme familie minst 100 år før det, se under. På 1600-tallet var der ofte skifte av brukere, og det er vanskelig å følge disse. Trolig var de fleste leilendinger. Men fra 1690-tallet var greiner av eierfamilien brukere.

Det er 5 forskjellige matrikkelgarder i Lunner som heter Løken. Jeg har ikke studert Løkengardene i Opdalen (Østre Lunner) nøye. Men jeg er sitert i dette emnet, ved at Hadeland folkemuseum har sendt Piro opplysninger som jeg har samlet om Løken. Det er hyggelig at det jeg har holdt på med i mange år kan komme til nytte. Men jeg er ikke feilfri. Jeg har nå sett litt nøyere på Øvre Løken. Her kommer noen tilleggsopplysninger.

Dette er garden Øvre Løken i Opdalen, nå Gnr. 42. Garden hadde skyld 6 lp som Kåre Stubne svarte skatt av i 1624. Seinere skattet Lauritz Pedersen Greftegrev i Jevnaker, som var gift med Kåres enke, på hennes og hennes barns vegne. Fra ca. 1644 betaler Jon Brønilsen Gunstad i Jevnaker skatt. Han var gift, kanskje hans 2. ekteskap, med Kåre Stubnes datter Anne Kåresd. Jons Brønilsens ene datter var Karen Jonsd, gift med Peder Pedersen, bruker på Gunstad, som står som eier av Løken i 1667 og framover til 1688. Karen var deretter gift med Hans Andersen Nordby i Jevnaker, bruker der fra ca 1691 til ca 1719, deretter Viul.

Anne Kåresds bror var Erik Kåresen på Igelsrud i Jevnaker, m. 4 barn, bl.a. Elling Eriksen Igelsrud. Det var flere søsken. Det kan se ut som både Anne Kåresd og Erik Kåresen hadde arvet part i Øvre Løken. Dette er hypotese.

TB 28 fol. 56a; 15. juli 1689. Ole Gulbrandsøn [fra Vestre] Bjøralt lot tinglyse en bygselseddel som er gitt ham av Karen Gunstad og Elling Igelsrud, på 6 lp uti hans beboende gård Biøralt, datert 5.3 1689 [Det står Bjøralt i tingboka, men det gir ingen mening, og jeg tror nok det heller må ha vært 6 lp i Løken i Opdalen]. Oles var bruker på Øvre Løken til omtrent 1697. Han flyttet til Nordre Råstad i Lunner. [Ole Gudbrandsen Bjøralt/Råstad ble drept på Harestuskogen i kampen med de svenske soldater 26. mars 1716.]

Halvor Halvorsen - seinere på Nordre Flatla, var gift med Karen Ellingsd fra Igelsrud. De bodde på Øvre Løken i 1697. Halvor vitnet i 1728 at han hadde bodd på Løken i to år, som han hadde bygslet av sin svigermors søsters mann, dvs Karen Jonsds Gunstads mann. Det må ha vært hennes 2. ektefelle. Men det var Gunstadslekta som eide garden.

Det kom stadig nye slektninger til gards. Ca 1700 kom Paul Åstensen fra Rønnerud til Øvre Løken. Han var før 1685 gift med Anne Pedersd Gunstad. Anne var ei av døtrene til Peder og Karen Gunstad. Paul hadde vært bruker på Rønnerud i Jevnaker etter faren fra ca 1685, men ble sagt opp da Rønnerud ble solgt til ny eier i 1696. Paul døde på Løken i 1742, 81 år gammel, og kona døde i Lunner i 1739, 80 år. De hadde trolig flere barn. Eldste sønn var Åsten Paulsen født på Rønnerud ca 1688, var 1 år ved ryttergardstellinga på Rønnerud i 1689, gift i 1721, brukte Øvre Løken, men måtte vike fra Løken da Jon Pedersen kom.

Det var også andre innom Øvre Løken på begynnelsen av 1700-tallet, som jeg ikke tar med her.

Odelssak TB 50/51a 6.4 1728. Jon Jonsen Greftegrev har innstevnt Åsten Paulsen Løken til å vike fra Løken av skyld 6 lp, fordi han er nærmere odelsberettiget, etter sin farmor Karen Jonsd. Flere vitner bekreftet dette, og at Jon Jonsens far var Jon Pedersen, eldste sønn av Karen Jonsd Gunstad og Peder Pedersen. [Jon Pedersen lever trolig i 1711. Jeg vet ikke særlig mer om ham eller kona]

Åsten Paulsen Løken ble i 1728 fradømt garden Løken av skyld 6 lp. Han skal bruke halve garden i 1728, og så ryddiggjøre den til faredag i 1729.

Fra 1729 var det altså ei ny grein av Gunstadslekta på Øvre Løken.

Jon Jonsen fc 1701, b Løken 26.12 1764 gmJ 30.12 1727 Mari Pedersd Greftegrev fc 1699, b Løken 7.6 1756, 57 år

Hennes foreldre var Peder Larsen Nordre Greftegrev d 1699 [skifte Grefteberg! 1.7 1699 fol. 114b] gm Anne Østensd/Anne Åstensd b 16.2 1725, 63 år [skifte Greftegrev 26.3 1725, fol. 688a]; hun gift igjen.  Maris bror Åsten Pedersen var hennes formynder i 1725.

PB 5 fol. 348b 30.7 1725. Kvittering og avkall fra (søskenflokken på Greftegrev) Lars Pedersen, Åsten Pedersen Rud på egen og søsters Maren Pedersd vegne, som formynder, fra Olle Nilsen Råstad på hustruens Marte Pedersds vegne og Peder Hansen Ulven på hustruen Ingeborg Pedersd vegne, til deres stefar Jens Engebretsen Greftegrev, for mottatt arv etter deres far og nylig avdøde mor Anne Åstensd, 160 rdl + løsøre etter skiftebrev 26.6 1725

Mari kalles søster til Lars Pedersen Lien ved skiftet etter ham - skifte 21.4 1735 etter Lars Pedersen gm 1727 Mette Jensd. Formynder Ole (Nilsen) Råstad var gift med avdødes søster = Maritte/Marte Pedersd Greftegrev f ca 1685, GM Nordre RÅSTAD i Lunner. Dette beviser at Mari Pedersd Løken var fra Nordre Greftegrev.

Jon og Mari må ha flyttet hit straks. Barna deres var født på Løken, unntatt Mari på Lien i 1738.

Barn

1  Peder Jonsen                         dp Løken 13.2 1729, d ca 1802

gmJ 30.9 1751 Anne Hansd dp Bråstad dp 26.12 1726, d ca 1803

Neste brukerpar på Øvre Løken. De er på livøret der i 1801, begge ført som 80 år. Jeg har ikke funnet begravelsene i Jevnaker/Lunner/Gran. Ei datter var flyttet til Nannestad og en sønn til Skedsmo. Døde der? Skifte på Løken 1.2 1790 fol. 356b etter begge (skifter i live), Skifte 9.3 1802 fol. 1095a etter Peder. Skifte etter Anne 9.5 1803 fol. 70b. 6 lp i Løken. 6 barn arver ved alle skiftene. To barn var døde tidlig. (oppl. fra skiftekort, skifteprotokoll ikke sjekket)

2  Gudbrand Jonsen      dp Løken 27.5 1731      b 8.2 1733, 1 1/2 år

3  Anne Jonsd              dp Løken 14.6 1734      b 2.10 1746, 12 år

4  Mari Jonsd              dp Lia 12.1 1738          b Lia 9.2 1738, 3 u.

5 Mari Jonsd               dp Løken 16.4 1741      b 30.4 1741, 14 dg.

6  Anne Jonsd              dp Løken 11.2 1742      hun var kanskje fadder til Bråstad 1754

Jeg vet ikke noe mer sikkert om Anne

Maris bror Lars Pedersen flyttet til Lien i Opdalen ca 1734. Han døde der 1735 fra kone og små barn. Det var 4 skinn odelsgods i Lien ved skiftet etter Lars. Enka Mette (fra Høyby) kan ha flyttet etter kort tid. Jeg kan ikke nok om eierforholdene i Lien. Men det er tydelig at Jon og Mari prøvde seg kortvarig på Lien:

PB 6 s. 3a. Skjøte 28.11 1736 fra Mette Jensd Lien i Opdalen [enke etter Lars Pedersen] til Jon Jonsen Lien og hustru Mari Pedersd, på 4 skinn med bygsel i Lien, for 100 rdl. Jon solgte dette til Peder Rasmussen 30.1 1741, PB 6 s. 315.

Øvre Løken selges og kjøpes tilbake:  Skjøte 20.11 1736 fra Jon Jonsen Lien i Opdalen med hustru Marie Pedersds samtykke, til Erik Pedersen Løchen med hustru Åste Larsd, på 6 lp mb i Løken for 232 rdl. Dette var Erik Pedersen på Håvelsrud, seinere til Frågått. I skiftet på Håvelsrud 2.12 1747 fol. 132b var "Erik Pedersen Frågått - før Løken" - verge for barna til sin bror Peder Pedersen som døde 1738.

Men Erik selger tilbake til Jon året etter. Skjøte 4. mai 1737 fra EPL til Jon Jonsen Lia for 238 rdl.

Etterkommerne har bodd på Øvre Løken fram til nå. Jeg skal ta Gunstadfamilien i et annet svar.

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten fra Gunstad - se spørsmål i nest siste innlegg

Gunstad lå til Jevnaker prestebol, og var i perioder brukt som enkesete. Ved manntallet i 1664 brukes garden av Prest-Enchen på JeffnAger. Ei ny presteenke flyttet inn ca 1690. Men det ser ut til å ha vært EN brukerfamilie der det meste av 1600-tallet. Å drøfte dette grundig tar mange sider. Her meget kort

A

Jon var bruker i 1617 og i mange tiår framover. Han var leilending. Det var trolig samme Jon hele tiden – Jon Brynilsen/Brønilsen. Han eide jordegods i Biri, og trolig i Ringebu og Saksumdalen, som kan ha vært enten hans eller den første konas eiendom. Han var helst gift to ganger. Fra aldersoppgavene i manntallet 1664 var de to sønnene født ca 1624 og 1626. Ifølge begravelsene til de to døtrene var de født ca 1643 og 1644. Det kan bety at Jon giftet seg rundt 1643 med Anne Kåresd som var fra Stumne. Og det er fra den tiden han skatter av 6 lp i Øvre Løken, som var Annes gods. Godset i Løken følger seinere de to døtrene.

Det var  skifte etter Jon på Gunstad 13.10 1661 fol 82b:   fire barn arver:

1  Brønild Joensen Kaarstad (Kårstad i Jevnaker)          

2  Christopher Hvaterud (Hvaterud i Jevnaker – merk at det står Hvattum først i skiftet!)

3  Karen Jonsd gm Peder Pedersen. Neste bruker på Gunstad

4 Marite Jonsd (var ugift ved skiftet. Hun kom til Igelsrud i Jevnaker, døde der 1728, 85 år.

gm I Elling Andersen/Erland Andersen fra Knæstang, Norderhov, til Igelsrud

gm II Fredrik Mikkelsen, bruker på Igelsrud i 1711

B

Karen Jonsd Gunstad fc 1642, b Greftegreff 1.10 1726, 84 år (hos sønnen)

gm I Peder Pedersen, bruker Gunstad, d ca 1689

gm II Hans Andersen Nordby i Jevnaker. Gardbruker der.

Det er ikke kjent hvem Peder var. Hans bror Erik Pedersen Mørtveiten var til stede ved skiftet etter Peder. Erik var medbruker på Mørtveiten i Opdalen i Lunner i 1664, var 32 år, seinere bruker aleine? Kan ha vært inngiftet der? Få opplysninger om denne Erik.

Peder og Karen var gifte i 1661. Jeg har ikke funnet Peder Pedersen i manntallet for 1664. De kan likevel ha bodd på Gunstad da. De var der i 1667 og bodde der seinere.

Karen hadde nok barn kun i første ekteskap. Barna nevnes i skiftet på Gunstad i 19.3 1690, fol. 21b etter Peder Pedersen. Alle unntatt Åste nevnes i et skjøte på Øvre Løken i 18.4 1711, PB fol. 228b, så hun må være død før det. Jeg tar ikke med detaljer fra skjøtet her.

Barn – med alder i 1690. Anne må ha vært eldst. 

1  Jon Pedersen 20 år, f ca 1670, nevnes i 1711

Det er ikke kjent hvor han bodde. Sønnen Jon Jonsen  kom til Øvre Løken

Jon Pedersen kan også ha hatt ei datter

2  Peder Pedersen 15 år,   f ca 1675

gm Catarina Torgrimsd, trolig fra Røysum i Gran, GM SØNDRE GREFTEGREV

c  Anders Pedersen 8 år, fc 1682

gmG 29.1 1711 Kirsti Torgrimsd Røysum; GM RØYSUM i Gran

d  Anne Pedersd var gift i 1690 

gm Paul Åstensen Rønnerud, GM RØNNERUD, seinere GM ØVRE LØKEN i Opdalen

e  Karen Pedersd  11 år, fc 1679 

gm før 1707 Peder Peder Torgrimsen Røysum; GM RØYSUM i Gran

f  Åste Pedersd 5 år.  fc 1685, nevnes ikke i 1711

I 1690 kom det en ny presteenke til Gunstad, og Karen Jonsd, som var nylig enke da, måtte flytte. Hun har giftet seg igjen med Hans Andersen Nordby i Jevnaker. Han var bruker der fra 1692. Gunstadbarna voks trolig opp på Nordby. Karen og Hans hadde trolig ikke barn sammen.

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette i all fart. Jeg er målløs! Du aner ikke hvor takknemlig jeg er over alt av opplysninger du her har latt meg få del i. Så stor takk til deg Per Jacob Desserud. Det er jo et fantastisk arbeid du har etterlatt deg  og veldig positivt at det finnes tilgjengelig på museet på Hadeland. Bare jeg får litt mer tid skal jeg sette meg grundig inn i materialet du har sendt meg. Ser at du også har hatt trøbbel med å finne når Peder Jonsen Løken m/kone døde. De levde  jo ved FT 1801, men han var død da skiftet fant sted i mars 1802. Jeg har også vært  inne på den tanken at de i sin høye alderdom kan ha flyttet til noen av barna utenbygds.

Helt til slutt kan det være fristende å spørre deg om følgende: Jeg skulle gjerne ha visst om det lar seg gjøre å følge slekten til Tommes Rolfsen Stryken (1745+1809)  bakover i tid? Jeg har notert at han var sønn av Rolf Helgesen Lien, født ca. 1688, begr. Lunner 25 mars 1772. Så noe upresist har jeg skrevet at han var husmann i Prestlia (Presterud eie). Videre gift Gran, Oppland 18 juli 1729  med Else Eriksdatter, f. ca. 1696, begr. Lunner 25 mars 1772. Begge er gravlagt på samme dag iflg. mine notater. Hvem var hun og kan farsslekten til denne Rolf Helgesens føres ennå lenger bakover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider