Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen som klarer å navigere i de svenske digitaliserte protokollene finne frem noe til meg - jeg har vel alt av bilde og sidehenvisninger man trenger . Jeg klarer ikke å navigere meg frem i disse svenske kilder , landskap , orter og div .protokoller

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ...Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå det svenske systemet med alle disse forskjellige protokoller , orter , landskap - hhvordan finne de riktige fødsel og vielses protokoller - riktige årstall osv. osv . osv .......Det svenske systemet driver meg snart til vannvidd - jeg forstår ikke en d.....t.......🙂

Her er inngangsportalen som jeg ikke for mitt bare liv klarer å navigere i   https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen

Er det noen som kan hjelpe meg å finne frem info om Nels Hanson Lang som  var født den 25 april 1856 i Lund i Malmøhus i Skåne , og hans foreldre er oppgitt til å være ; Hans Anderson , født den 13 november 1821 i Lomma i Skåne ,  Kjerstin Olsdatter , født den 22 august 1822 i Lund i Skåne .

Nels Hanson Lang  og hans foreldre ; Hans Anderson og Kjersti Olsdatter emigrerte til Amerika , og de reiste den 27 august 1869 fra Malmöhus i Skåne ( Lunds stadsförs ) 

Jeg har lagt ut henvendelsen  på svenske Anbytarforum , og fått svar med både bilde og sidehenvisninger , men de er ikke noe flinke til å legge ut lenker / link til de gjeldende saker og de gjeldende sidene .

Her er spørsmålene jeg stilte :

Kan noen finne Nels Hanson sin fødsel i kirkeboken ?

Kan noen finne Hans Anderson og Kjersti Olsdatter sin vielse i 1846 +/- i kirkeboken ?

Kan noen finne Hans Anderson og  Kjersti Olsdatter sine fødsler i kirkebøkene ?

Kan noen finne deres utreise i emigrantprotokoll  fra Malmöhus i Skåne  Lunds stadsförs til Amerika den 27 august 1869 ? 

Her er svarene jeg fikk : 

Lunds domkyrkoförsamling (M) CI:11 (1848-1861) Bild 120. Här finns hans födelse.

Lomma (M) CI:3 (1778-1830) Bild 1090 / sid 104. Här finns Hans födelse.
Lunds domkyrkoförsamling (M) CI:7 (1816-1830) Bild 127 / sid 242. Här finns Kersti födelse.

Lomma fb 1821 13/11 Hans, rotebåtsman Anders Lang o h Märta Svensdr i Vintorp
AI:4 Vintorp, Lomma hf 1820-26 båtsman Anders Lang f 1792 8/2 Hardeberga o h Märta Svensdr f 1793 5/5 Lund, s Hans f 1818 25/4 (dör trol.), s Sven 1819 10/10

Hardeberga fb 1792 8/2 CI:2 s 33 Anders, husman Hans Andersson o h Ingar Bengtsdotter (ingen gård angiven)
AI:2 s 21 Hardeberga nr 14 husman Hans Andersson 41 år h Ingar 32 år ant död 1799, s Anders 5 år (hf 1797)
Db 1799 3/6 CI:2 s 85 husman Hans Anderssons hustru Ingar Bengtsdr i Hardeberga 35 år

Hans Andersson o s Anders finns sen ant i Hardeberga nr 5 AI:2 s 7 Anders är då 10 år (hf 1797-1805)

Er det  noen som kunne tenke seg å finne frem lenker til disse svarene til de respektive protokoller slik at jeg kommer rett inn på de digitaliserte sidene ? 

På forhånd tusen hjertelig takk for hjelpen , og med en vidunderlig hilsen fra en stor Sverige venn 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Kirkebøkene finner du her https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv

Tusen hjertelig takk Matthias , og spesielt til deg Sven for lenka til protokollene som var helt grei og enkel og bruke hva søkemetodikken  angår 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.