Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var far til Ouden Olufsen (Mælum) (Holte) på Rakkestad i Eiker? Noen som vet...

Stine Holmen
 Del

Recommended Posts

Leser av Jan Fredrik Lysaker Engedal i Vestoppland slektshistorie nr 3 1987 at : 

« I 1591 Ouden Olufsen Rakkestad på Eiker makeskifte til Neri Sebjørnsen Hovland på Modum 1 markebol i Nedre Hovland på Modum som var Oudens rette odel og tømtes etter salige Brønhild Torstensdatter, for dette fikk Ouden 1 markebol i Søndre Mælum på Modum som var halve gården» 

Hvis Ouden hadde odel på Nedre Hovland må jo hans far være fra gården? 

Neri Sebjørnsen f ca 1514 på Modum (og Astri Tollefsdatter?) hadde en sønn Oluf Nerisen…

Noen som har kjennskap/kilder her…?🦋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. 🦋 Og all ære til de som kan lese de gamle tingbøkene. Gjorde et seriøst forsøk, men forstår bare et ord her og der. Det er nok en egen profesjon å tyde slike gamle skrifter.

Så om det står noe om slektskap i saken, så klarer jeg ikke å tyde det.
Så jeg håpe på litt hjelp her…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk, men hvis Ouden har odel sommer et står …. I notatene til Jan Engedahl…  «makeskifte til Neri Sebjørnsen Hovland på Modum 1 markebol i Nedre Hovland på Modum som var Oudens rette odel…» vil ikke det bety at han er eldste sønn av deres eldste sønn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Stine Holmen skrev:

Ok. Takk, men hvis Ouden har odel sommer et står …. I notatene til Jan Engedahl…  «makeskifte til Neri Sebjørnsen Hovland på Modum 1 markebol i Nedre Hovland på Modum som var Oudens rette odel…» vil ikke det bety at han er eldste sønn av deres eldste sønn??

Tviler sterkt på det. Ola Nerisen Hovland var gal og måtte holdes innesperret. I 1604 (som er da han er nevnt ved navn) ordnet svogeren Reidar Andersen Bergan så den avsindige Ola Nerisen fikk fullt opphold hos sin søster på Hovland. Han nevnes også i biskop Jens Nilssøns visitasbok, datert 4/7 1595: "En gammel bonde af Modem boendis strax hoss prestgaarden hed Nerj Hofflen och hans quinde som heder Astrid, huilche haffue en sønn, haffuer lenge verit vild".

Jeg vil ellers anta at Ola Nerisen Hovland og Auden Olufsen Rakkestad var omtrent jevngamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ja, jeg har også lest at det var en gal sønn, men var det ikke to sønner? Og jeg undrer hvordan kan Ouden ha odel på Nordre Hovland og foreta et makeskifte hvis han ikke er rette arving/ familie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«…Hovland på Modum som var Oudens rette odel og tømtes etter salige Brønhild Torstensdatter. «Det er ikke enkelt å forstå. Er det Brønhild som Ouden arver etter 

Spørsmålet er hvilken tilknytning har Ouden til Hovland og disse personene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

… Da fant jeg det. Et notat jeg har tatt vare på:

« Gaute Sebjørnsen … / Neri Sebjørnsen på Hovland f 1514 hustru Astri Tollefsdatter 

barn:

Oluf

Sebjørn (som var gal) 

Gunhild

Ingeborg

Guri

Men dette er ubekreftet og tatt fra et «nettsøk» en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sebjørn skal også ha vært gal og måtte holdes innesperret. Han var visst død før 1605.

Det må vel forstås slik at parten i Hovland som Ouden Rakkestad hadde odel i, hadde vært i Brønhild Torstensdatters eie, kanskje en eldre slektning/formor av Ouden? Selv om makeskiftet fant sted i 1591, vet vi jo ikke når arven falt etter henne. Det kan ha vært lenge før. Allerede Neris far, Sebjørn Trulsson, bodde på Hovland, trolig også i 1528 (Gjengjerden). Vi vet ikke hvem han var gift med, men han var formodentlig gift til gården. Selv synes han å ha hatt odel i andre gårder, ut fra hva Are S. Gustavsen skriver i "Lindum i Skoger - én ny løsning og flere problem", i "Gjallarhorn" nr. 31/2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider