Gå til innhold
Arkivverket

Reidar Erikson (1892-1971), Trondhjemmer som muligens har vært soldat i svensk ev finsk hær

Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Min mors tante var gift med Reidar Erikson( f. i Trondheim 6.8.1892), sønn av Johan Erikson (f. 1855 i Rødøen i Jämtland, som innvandrer til Norge (Trondheim) i 1882.  Reidar gifter seg i Trondheim med Sofie (Hjelpdal) Bjørngård 6.8.1892 og har stor etterslekt. Denne har jeg full kontroll på.

Johans sønn Reidar sluttet aldri å betrakte seg som annet enn svensk. Alt som omhandler Johan Eriksons innvandring i 1882, hans giftemål i Norge og hans etterkommere har jeg 100% kontroll på. Utfordringen er en historie jeg hørte som gutt om Reidar: Han skulle ha deltatt i en krig (i Finland?) og blitt hardt såret. Han hadde faktisk synlige skuddskader ryggen selv som gammel mann.

Jeg har 2 spørsmål som jeg gjerne skulle ha fått svar på:

1. kan det verifiseres at Reidar Erikson har deltatt i en krig på svensk/eventuelt finsk side og når

2. kunne han ha et annet statsborgerskap enn norsk? (svensk ev finsk). Han er født i Norge av svensk far og norsk mor,  men ble han da ansett som norsk eller svensk statsborger? Eller mistet hans far sitt svenske statsborgerskap ved utvandringen? Vi var jo i union den gangen.

Endret av Hans Martin Fagerli
feil i teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg finner Johan Eriksson f. 1855 Rødøn innflyttet til Alsen med hustru og barn i 1902.

Et av barna er Reidar Boje f. 6/8 1892 i Tr.hjem.

Da fant jeg han utflyttet igjen til Norge fra Stockholm 1918, f. d. sersjant. En mulig kandidat? Kanskje du har dette.

Hilsen Kari

Reidar Eriksson.PNG

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kari Aabelvik skrev:

Hei.

Jeg finner Johan Eriksson f. 1855 Rødøn innflyttet til Alsen med hustru og barn ( hustru er en annen enn du oppgir).

Et av barna er Reidar Boje f. 6/8 1892 i Tr.hjem.

Da fant jeg han utflyttet igjen til Norge fra Stockholm 1918, f. d. sersjant. En mulig kandidat? Kanskje du har dette.

Hilsen Kari

Reidar Eriksson.PNG

Beklager Kari. Her ble det en kortslutning fra min side. Selvsagt er det Reidar som gifter seg med Sofie (jeg har p.t. hatt Covid i noen dager, og formen er vel ikke helt på topp)

Men det du fant om utflytting til Norge for Reidar Erikson i 1918 er nytt for meg. Flott!!! Den dokumenterer jo at Reidar både er offiser (kan se ut til at han er dimittert - "f.d. sergeant) Reidar gifter seg med mors tante Sofie den 7.4.1918 - samme år som denne personalopplysninger er fra. 

Men den opplysningen du har funnet er interessant.  Reidars nasjonalitet er ikke oppgitt, men det er tydelig  at han må ha hatt adresse i Stockholm på den tiden. Sannsynligvis var han nok på den "hvite" siden i den finske borgerkrigen. Og han var vel en av de frivillige?

Spent på om det kan finnes mer konkret om hans opphold i Finland, for det må jo være der han har vært. Yrket han er sersjant, men hvor har han blitt det? Norge? Finland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ola Teige skrev:

Sverige har som kjent ikke vært i krig siden 1814. Men, kan han han deltatt i den svenske frivillige brigaden som deltok i den fisnek borgerkrigen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_brigaden

Det er nok på den siden han har vært regner jeg med.  Et eller annet sted må det vel finnes oversikter over de "frivillige" i den krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten "rettelse".  Flyttingen til Trondheim i 1902 for familien Johan Erikson, oppgis hans hustru som Petra Gunnelie Vald, f.i. Trondheim. Jeg mener det skal være "Vold" som er hennes etternavn, men dette er jo av liten betydning i denne saken. Petra var norsk så langt jeg vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt "surfing" ser jeg at reporteren Morten Jentoft har skrevet om denne krigen. Den skal jeg skaffe meg. Ellers finner jeg at "de hvite" fikk assistanse av en større tysk deltagelse samt ca 700 frivillige svensker. Reidar var en av dem. Krigen ble svært blodig.

Jeg tror jeg gir meg med dette, men skulle noen ha opplysninger knyttet til dette emnet - og ikke minst finne fram til en oversikt over den svenske deltagelsen, ville jeg bli svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider