Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av foreldres navn, bosted, ekte/uekte samt merknad

Maria-Myhr
 Del

Recommended Posts

spacer.png

Trenger hjelp til å tyde dette fra min tippoldefars fødsel i kirkebok. Foreldres navn, bosted, ekte/uekte samt den merknaden helt til venstre 🙂 Setter stor pris på hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveier Olaus Olsen Slotsve, Slotsve Aasen 1841 1848    Hjemmed. af Hm Ellef Ellefsen Grinde. Tilstede Foreldrene.

Hanna Birgitte Pedersdtr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Myhr skrev:

spacer.png

Trenger hjelp til å tyde dette fra min tippoldefars fødsel i kirkebok. Foreldres navn, bosted, ekte/uekte samt den merknaden helt til venstre 🙂 Setter stor pris på hjelp! 

Vel møtt i forumet!

Det kan vere mykje hjelp å hente her; men du gjer det ikkje så enkelt for hjelparane... 

Til dømes: Kvar skal vi sjå etter "u" eller "e" ?   som Gunnar seier, ville det hjelpe med ei lenkje til sida (sidelenkje, ikkje berre biletet)

Det er nokon som har gjort seg flid med ei rettleiing for å gjere det enklare for alle:

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/

Dette er det lurt å lese gjennom (står m.a. om lenkjer),

og så dette   https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Dersom ekte/uekte skal stå i den nest siste kolonna, så står det "Do." for "ditto" - altså det same som over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no skrev:

Det er hverken u eller e, tror jeg.

Er det nest siste kolonne som menes, står det Do.[ditto] Men enig i at lenke er en nødvendighet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for litt rot, jeg er ny på dette her og jeg forsto ikke det med at "Do" betyr det samme som vedkommende ovenfor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider